بازگشایی سینماها شتاب‌زده و بدون برنامه بود

سینماهای سراسر کشور از اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا با تعطیلی طولانی مدتی روبرو شدند، نوعی از تعطیلات که تاریخ سینما تا به حال آن را تجربه نکرده بود و به اذعان بسیاری از اهالی سینما تاثیرات منفی طولانی مدتی بر این عرصه خواهد گذاشت. 

اخبار فرهنگ و هنر - با آغاز سال نو جریان‌های تازه سینما همچون اکران آنلاین و سینماماشین به مدیوم‌های اکران اضافه شدند، این شیوه‌های تازه اکران در ابتدا با اقبال فراوانی روبرو شدند اما هیچکدام نتوانستند جایگزین خوبی برای اکران کلاسیک در سالنهای سینما باشند، اکران سینما ماشین بسیار محدود شکل گرفت و اکران آنلاین سینماها هم با توجه به قاچاق سریع تمامی آثار آنلاین در نطفه با شکست روبرو شد. 

بازگشایی سینما‌ها در تاریخ اول تیر ماه سال جاری برای اکثریت دوستداران سینما و فیلمسازان اتفاقی جذاب بود ولی در مقابل عده‌ای این بازگشایی در شرایط بحران کرونا را اشتباهی بزرگ می دانستند، در نهایت اکران هشت فیلم باعث با بازگشایی سینماها همراه بود، آثاری که به صورت نامتوازن گیشه را در اختیار گرفتند و به جز دو فیلم هیچکدام فروش موفقی نداشتند.

فیلم سینمایی شنای پروانه به کارگردانی «محمد کارت» یک ماه روی پرده نقره ای بود و توانست مرز دو میلیارد فروش را پشت سر بگذارد اما آن فیلم هم تصمیم به اتمام اکران در شرایط فعلی را گرفت تا شانس خود را در اکران نوروزی سال آینده بیازماید، حال بازگشایی سینماها با شکستی نسبی روبرو شده است، شکستی که مشخص نیست در نبود آثار مهم سینمایی تولید شده در سال گذشته تا چه حد عمیق تر خواهد شد. 

***بازگشایی سینماها شتاب‌زده و بدون برنامه بود

جبار آذین ، پیرامون بازگشایی سینماها همزمان با شیوع دوباره بیماری کرونا گفت: واقعیت این است که بیماری کرونا همچنان در کشور ما یکه تازی می‌کند و متاسفانه موج جدیدی از بیماری به تازگی در کشور آغاز شده است، در شرایط فعلی بهتر بود که مسئولین فرهنگی کشور با عملی فکر شده و نه شتاب زده اقدام به بازگشایی سینماها می‌کردند.

وی درباره مشکلات ایجاد شده بعد از بازگشایی سینماها اظهار کرد: به هر صورت سالنهای سینما محل تجمع گروه‌های مختلفی از مردم و دوست داران سینما است و به همین دلیل باید برای بازگشایی سینماها برنامه حساب شده‌ای ریخته می‌شد اما به هر حال بازگشایی سینماها شتاب زده صورت گرفت و برخی مراکز فرهنگی همچون سالنهای سینما با این تصمیم نتیجه عکس برای فرهنگ و هنر کشور رقم زدند. 

***باید پله پله وارد مرحله بازگشایی سینماها می‌شدیم

وی در همین راستا ادامه داد: از نظر من روند بازگشایی سینماها باید پله پله و با صبر بیشتری صورت می گرفت، شاید اگر سینماها دیرتر باز می‌شد شاهد شکست در گیشه و پس زدگی اکثریت آثار نمی‌شدیم، از سویی شاهد ابتلا به کرونا برخی از مخاطبین سینما هستیم و همه اینها دلیلی می شود تا ما بازگشایی سینماها را کاملا شکست خورده بدانیم. 

این منتقد سینما درباره بازگشایی سینماها در برخی کشورها اضافه کرد: به عنوان مثال در کشور ایتالیا که جزو پیشتازهای کرونا در اوایل موج این بیماری بود هم اکنون جشنواره فیلم ونیز در حال برگزاری است، این نشان می‌دهد که آنها به بازگشایی سینما صرفا به صورت یک عمل شتاب زده و احساسی نگاه نکرده‌اند و برنامه ریزی درستی در این کار صورت گرفته است. 

***مسئولین فرهنگی باید ابتدا به سلامت مردم فکر کنند

وی در همین رابطه اذعان کرد: مسئولین فرهنگی به جای آنکه مردم و سلامت اهمیت بدهند به مسائل دیگری توجه کردند، شاید برخی مسئولین فرهنگی بازگشایی سینماها در ایام کرونا را گامی مهم می‌دانند اما در عمل چیز دیگری است و قصه فرق دارد، این نوع از نگاه و بازگشایی صرفا برای ارائه بیلان کاری به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

***اکران فیلم‌های بی کیفیت نتیجه کاملا عکس دارد

آذین درباره کنار کشیدن برخی فیلم‌ها از چرخه اکران اضافه کرد: از نظر من سینمای ایران در سالهای گذشته فیلم‌های خوب بسیار محدودی داشته است، اما در شرایط فعلی اکران فیلم‌های بی کیفیت نتیجه کاملا عکس دارد، برخی آثار هم که کیفیت خوبی دارند در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند دست نگه داشته و اکران نشوند، این اتفاقی است که از نظر من به حق بوده و فیلمساز حق دارد فیلمش را در شرایطی ایمن اکران کند. 

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: از نظر من ما باید به جایگاهی برسیم که مسائل فرهنگی و هنری قربانی مسائل جناحی در حوزه فرهنگ نشود و برخی مسئولین فرهنگی برای به رخ کشیدن توانایی خود مخاطب و جامعه سینماها را قربانی تصمیمات اشتباه خود نکنند، اینکه در شرایط فعلی سینماها باز باشند و هیچ مخاطبی به سینما نرود هنر نیست، اینکه بتوانیم با ایجاد اعتماد بار دیگر چرخ سینما را به حرکت درآوریم هنر است.