متفاوت‌ترین مراسم عرفه در ایام حج

 در دومین روز از برپایی مناسک حج تمتع با حضور حدود ۱۰ هزار نفر از ساکنان عربستان، زائران خانه خدا، پس از مُحرم شدن و زیارت خانه خدا ، به سمت عرفات مشرف شدند و نهم ذی‌الحجه نماز ظهر و عصر را در مسجد نُمره با رعایت فاصله و نکات بهداشتی اقامه کردند.

 

اخبار فرهنگ و هنرپس از آن نیز مراسم دعای عرفه در صحرای عرفات برگزار شد. سعودی‌ها به منظور حفظ سلامت حجاج و جلوگیری از شیوع کرونا، صندلی‌هایی برای حضور در این مراسم پیش‌بینی کرده بودند تا زائران در قسمت‌های مشخص شده نشسته و به قرائت دعای عرفه بپردازند.

امسال به دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد زائران حج بیت‌الله الحرام، مراسم دعای عرفه نیز متفاوت از سال‌های گذشته بود به طوری که مراسم برائت از مشرکین توسط هیچ کاروانی انجام نشد و زائران در زمان قرائت دعای عرفه که هر سال به صورت منسجم و کنار یکدیگر برگزار می‌شد، با رعایت فاصله دست‌های نیاز را به سوی آسمان بلند کرده و رهایی از کرونا را از خداوند خواستار شدند.

امشب نیز حجاج در عرفات حضور دارند و برای سلامتی بیشتر زائران، در محل اسکان آن‌ها، وسایل با فاصله چیده شده است تا در مکان‌های از پیش تعیین شده استراحت کرده و فردا همزمان با روز عید قربان به منا مشرف شده و با سنگ‌هایی که در کیسه‌های حجاج قرار گرفته است، رمی جمرات را انجام دهند.

در ادامه تصاویری از دومین روز برپایی حج تمتّع و قرائت دعای عرفه در صحرای عرفات را مشاهده می‌کنید؛