معیشت اهالی سینما مقدم‌تر از بازگشایی سالن ها

بهمن کامیار تهیه کننده و کارگردان سینما درباره راهکار برون رفت از بحران کنونی سینما به خصوص قشر آسیب پذیر که بیکار شده اند و منبع درآمدزایی دیگری ندارند،گفت: وقتی می‌بینیم مردم ما در وضعیت فعلی کرونا و خطر مرگ، در جامعه حضور پررنگ دارند و فعالیت‌های شغلی خود را پیش می‌برند باید بپذیریم که از سر اجبار و برای معیشت است پس کمتر کسی به خاطر تفریح و اوقات فراغت از خانه بیرون می‌آید و سینما هم که سرگرمی و برای پرکردن اوقات فراغت و تفریح محسوب می‌شود حتی  اگر بلیت‌ها هم رایگان شود به طور قطع آن استقبالی که مد نظر ما است، پیش نمی‌آید.

اخبار فرهنگ و هنر - کارگردان «در وجه حامل» بیان کرد: باید بسیار خوش بین باشیم که مردم در چنین شرایطی برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت به سینما بروند با اینکه سالن‌های سینما در بخش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراتب از مکان‌هایی که الان فعالیت می‌کنند، امن‌تر است.

این تهیه کننده اظهار کرد: در بهترین شرایط و درحالت عادی و در دو روز آخر هفته، سالن‌های سینما با کمتر از یک سوم مخاطب کار می‌کنند در دوران کرونا شک نکنید این مقدار کمتر از یک پنجم خواهند بود بنابراین موارد بهداشتی از فاصله گذاری تا زدن ماسک به طور کامل و درست رعایت می‌شود، ولی آنچیزی که جریان را بغرنج می‌کند اینکه سینما رفتن اولویت مردم نیست.

او افزود: حالا دولت هم هرچقدر از بسته‌های حمایتی و برنامه‌هایی با هدف تشویق مخاطب برای رفتن به سالن‌های سینما استفاده کند محکوم به شکست است، چون کشاندن مردم به سمت سینما برنامه درستی نیست بلکه آنچیزی که دولت قطعا باید به فکرش باشد حمایت از اهالی سینما است یعنی همان هزینه‌ای که برای کشاندن مردم به سمت سالن‌ها استفاده می‌کند را باید صرف اهالی سینما کند، چون به بحران بیکاری رسیده اند و بدون دستمزد گذران زندگی می‌کنند و این اهالی عموما همان نیرو‌هایی هستند که در حالت عادی هم دستمزد آنچنانی ندارند.

کامیار در پایان گفت: شاید برخی از بازیگران، تهیه کننده ها، کارگردان‌ها و ... از قبل از کرونا به اندازه کافی پس انداز داشته باشند و این روز‌ها را بگذرانند، اما آن کارمند سالن سینما، دستیار‌های چندم صحنه و لباس و ... نیاز مبرم به حمایت دارند. خانه سینما باید صنوفی که بیشترین آسیب را دیده اند شناسایی و برای کمک به آن‌ها از منابع مختلف، بسته‌های حمایتی را جذب کند؛ در صحبت‌های رهبری در عید قربان هم شنیدیم که به قشر آسیب پذیر از کرونا باید کمک شود البته که همه خواسته‌ها نباید از دولت باشد. در موضوع حمایت از اهالی آسیب پذیر سینما، برخی بچه‌های سینما که توان کمک رسانی دارند باید پا پیش گذاشته و حمایت‌های لازم را انجام دهند.