درخواست برای برگزاری مجدد انتخابات «خانه سینما»

 شورایعالی تهیه‌کنندگان و کانون آهنگسازان سینمای ایران با صدور بیانیه‌هایی جداگانه ضمن گلایه و انتقاد از فرآیند انتخاب شدن اعضای هیأت مدیره پانزدهم « خانه سینما » درخواست خود را برای برگزاری مجدد انتخابات این دوره مطرح کردند.

اخبار فرهنگ و هنر - در متن بیانیه کانون آهنگسازان سینمای ایران آمده است:

«ریاست محترم سازمان سینمایی

با سلام، در پی برگزاری غیرقانونی و خلاف اساسنامه خانه سینما در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ توسط هیات مدیره سابق، بدین وسیله اعتراض شدید خود را اعلام داشته و رسیدگی فوری به این شکایت و ابطال انتخابات از طرف آن سازمان به دلایل زیر هستیم:

۱. دعوتنامه از طرف هیات مدیره بر اساس ماد نوزده و آخرین اساسنامه تصویب شده توسط صنوف و وزارت ارشاد بوده است و هر صنف می‌تواند حق رای و معرفی نامزد برای هیات مدیره داشته باشد که در هنگام برگزاری مجمع‌عمومی و بر خلاف دعوتنامه و اساسنامه، با رفتاری توهین‌آمیز از انجام این وظیفه، ممانعت به عمل آمد.

۲. طبق ماد یک اساسنامه، خانه سینما تحت نظارت وزارت ارشاد بوده و در تبصره این ماده، آن وزارت‌خانه محترم تعهد داده است که مراحل قانونی‌شدن صنوف را انجام دهد که تاکنون و پس از سال‌ها، هیچ اقدام عملی توسط مسئولین مربوطه صورت نگرفته است.

۳. در اساسنامه خانه سینما هیچ‌گونه اشاره‌ای به لزوم ثبت صنوف در وزارت کار و دریافت شناسه از آن وزارتخانه نشده است و تاکنون نامه رسمی از طرف وزارت ارشاد یا شورای فرهنگ عمومی به صنوف خانه سینما ابلاغ نشده است و بیشتر دستورات شفاهی، غیرمستند و توسط عناصری از هیات مدیره و مدیران اجرایی خانه سینما همراه با تهدید، آزار و اذیت و اختلاف‌افکنی در صنوف بوده است.

۴. رفع هرگونه مشکل در اساسنامه خانه سینما و دریافت شناسه (براساس مصوب هیات دولت)، یا هر معضل قانونی دیگری در رابطه با صنوف را فقط وظیفه وزارت ارشاد می‌دانیم که با دستورات کتبی، درج در اساسنامه با طی مراحل قانونی و تصویب توسط شورای فرهنگ عمومی امکان‌پذیر است.

۵. مشکلات به‌وجود آمده را ناشی از تصمیمات نادرست و تفسیرهای اشتباه از قوانین توسط عده‌ای خاص و دارای اهدافی نامشخص و مقصدی نامعلوم می‌دانیم و خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب در این زمینه هستیم تا به درستی آسیب‌شناسی شود، چرا که عدم رسیدگی و سکوت مراجع ذیربط و نظارتی به عملکرد مسئولین و مدیران اجرایی خانه سینما، ادامه بحران در جامعه اصناف را به دنبال خواهد داشت.»

بگذارید «خانه سینما» همچنان خانه خانواده سینما بماند

همچنین شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران در آخرین نشست، انتخابات خانه سینما را مورد بررسی قرار داد و از عدم حضور یک سوم اعضا در تعیین سرنوشت خانه، اظهار نگرانی کرد.

در بخشی از اطلاعیه شورایعالی به همین مناسبت آمده است:

«اگر اهالی سینما را اعضای یک خانواده بدانیم و اگر این خانواده صاحب یک کاشانه است که نامش را «خانه سینما» گذاشته‌ایم، در این صورت بیرون راندن اعضای این خانواده از خانه خودشان نمی‌تواند خردمندانه باشد.

هیچ سازه‌ای بخاطر در و دیوارش، هویت خانه را پیدا نمی‌کند مگر با بودن اعضای خانواده در آن! عدم پذیرش یازده صنف از سی و یک صنف حاضر در خانه سینما در مجمع عمومی آن، نه پشتوانه‌ای در اساسنامه‌اش دارد و نه سازگاری با اصل رواداری بین اعضای خانواده!

با چنین منطقی شواریعالی تهیه کنندگان سینمای ایران خواهان برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و برگزاری مجدد انتخابات هیأت مدیره است تا به این ترتیب خانه سینما همچنان خانه‌ای باشد برای خانواده بزرگ سینمای ایران.»