شکست اکران فیلم‌های خارجی در سینمای کرونا زده

سینمای کشور طی ماه‌های گذشته وضعیت غم انگیزی را در تولید و پخش پشت سر می‌گذارد، وضعیت بحرانی سینما تا حدی پیش رفته که بسیاری از تولیدات متوقف شده اند، فیلمسازان انگیزه‌ای برای اکران آثارشان ندارند و از سویی اکران آنلاین با قاچاق آثار و شکست حتمی روبرو شده است.  

اخبار فرهنگ و هنر - گیشه سینمای کشور در حدی ناامید کننده است که نسبت فروش آثار نسبت به زمان موازی سال گذشته خود نزدیک به ۳۵ برابر افت فروش داشته است، اتفاقی که باعث شده تهیه کنندگان تا مشخص شدن وضعیت نهایی بیماری کرونا از اکران فیلمشان باز دارد.  

اکران فیلم‌های خارجی شاید آخرین امید سینماداران برای خروج از وضعیت فعلی بود، اما متاسفانه این روند از اکران نیز با شکست روبرو شد، هر چند فیلم‌های مطرحی همچون «میان ستاره ای»، «سیاره میمون ها» و «جوکر » راهی چرخه اکران شدند، اما باز هم نتوانستند مخاطبان را به سالن سینما بکشاند.  

بعضی از دوستداران و اهالی سینما نیز این اکران‌ها را به ضرر چرخه اقتصادی سینمای داخلی دانسته و اظهار کردند که اکران فیلم‌های خارجی باعث افت فروش آثار داخلی می‌شود، اما همین منتقدان شاید در شرایط فعلی کرونا از همین آثار خارجی استقبال کنند تا شاید چرخه معیوب سینما با این دسته از آثار به حرکت در آید.  

البته در این میان برخی منتقدین معتقد بودند که اکران فیلم‌های خارجی تنوع را به  سینمای ایران  خواهد آورد. سینمایی که طی سالیان گذشته درگیر دو وجهه کمدی و فیلم اجتماعی بود می‌توانست در نبود تنوع آثار در سینمای ایران کمی برای مخاطب جذاب باشد.

آن‌ها اعتقاد داشتند تکرار در موضوعات و همچنین عدم تنوع در بازیگران به شدت سینما را به سوی یکنواختی برده و اکران کنندگان فیلم‌های خارجی امیدوار بودند که با پخش این آثار سلیقه مخاطب در نظر گرفته شده و طیف گسترده‌تری راهی سینما‌ها خواهند شد.

سینما‌های کشور شاید با امید غلبه بر دلسردی مخاطبان از حضور در سالن‌های سینما رو به اکران فیلم‌های خارجی آورند، اما همچون گذشته این روند اکران با توجه به قدیمی بودن آثار، نبود تبلیغات و شیوع مداوم بیماری کرونا بار دیگر با شکست روبرو شد.  

شاید وقت آن رسیده تا مسئولین فرهنگی و سینماداران به جای پناه بردن به راهکار‌های شکست خورده قدیمی فکری تازه را پیشه کنند، بدون شک در شرایطی که حضور در سالن سینما برای مخاطب ریسک محسوب می‌شود شاید تنها راه خروج از بحران کنونی اکران آثار داخلی با کیفیت باشد.

در این بین باید دید مسئولین فرهنگی و سینمایی با چه راهکاری می‌توانند فیلمسازان و تهیه کنندگان را راغب به اکران اثرشان در شرایط فعلی کنند، شاید حمایت بیشتر از تولیدات بتواند جبرانی برای خسارت وارده بر سینمای کشور در سال ۹۹ باشد، سینمایی که با گذشت دو فصل همچنان مسیر سقوط را طی می‌کند.