آغاز امیدوارکننده سریال محرمی «زمین گرم»

مجموعه تلویزیونی «زمین گرم» که از روز دوشنبه روی آنتن شبکه سه رفته، پرامیدترین سریال محرمی امسال بوده که با گروهی از عوامل باسابقه پشت و جلوی دوربین تولید شده است. این سریال به کارگردانی سعید نعمت‌ا... در گام‌های نخست، بهتر از « سرزده » شبکه یک عمل کرده است و البته ضعف‌هایی نیز دارد.

برگ برنده در داستان‌گویی

اخبار فرهنگ و هنر - نخستین سریال سعید نعمت‌ا... در قسمت‌های دوم و سوم، بسیار خوش‌ریتم بود و حجم قصه‌ای را نمایش داد که با مقیاس معمول سریال‌های صداوسیما فوق‌العاده است. این در حالی است که مجموعه‌های ایرانی -چه محصولات صداوسیما و چه محصولات نمایش خانگی- همواره با فقر اتفاق مواجه هستند. قسمت‌های نخست «زمین گرم» به خوبی شخصیت‌های اصلی را به مخاطب شناساند و حاوی چندین گره بود. نقطه امید این مجموعه، قصه آن است.سعید نعمت‌ا... نویسنده و کارگردان «زمین گرم»، در سال‌های فعالیت خود در تلویزیون، دیالوگ‌نویسی خود را به عنوان امضایش مطرح کرده؛ دیالوگ‌هایی آهنگین، شعرگونه و پر از کنایه و ضرب‌المثل سبک نگارش اوست که در آثار آخر وی انتقادهای فراوانی را برانگیخت. این سبک نگارش برای اتمسفر «عقیق» نچسب به نظر نمی‌رسید، اما در «زیر پای مادر» و «برادرجان» با مخالفت‌های زیادی مواجه شد. با این حال نعمت‌ا... ظاهراً در «زمین گرم» خرق عادت انجام داده و به شکل قابل توجهی دیالوگ‌های خود را تعدیل کرده است. از قضا این تغییر، به خصوص با پیشینه‌ای که بیننده از این نویسنده در ذهن دارد، به مذاق مخاطب خوش آمده است.

ضعف در کارگردانی و بازی

سعید نعمت‌ا... در «زمین گرم» هرقدر در باب نگارش فیلمنامه موفق عمل کرده، در زمینه کارگردانی، عملکرد خوبی نداشته است. او که اولین تجربه کارگردانی را در این مجموعه سپری کرده، علاوه بر آن که با قاب‌هایی جلوه‌گرانه و بازیگوشانه، به نوعی حواس مخاطب را پرت کرده، نتوانسته است از بازیگران سریالش بازی‌های خوبی بگیرد. مرجان شیرمحمدی مانند تجربه‌های قبلی بازیگری ، نمایشی تصنعی دارد و کامران تفتی شمایل همیشگی خود را تکرار کرده است. علیرضا آرا و علیرضا خمسه معدود بازی‌های خوب «زمین گرم» را در سه قسمت نخست به نمایش گذاشته‌اند، اگرچه خمسه تا حدی مشابه شخصیت «آقاخان» در سریال «میکائیل» صحبت می‌کند. صادق برقعی بازیگر نقش اصلی سریال نیز با وجود سابقه تئاتری، عملکردی معمولی دارد. تدوین غیرخطی و فلش‌بک‌های بسیاری که در «زمین گرم» تعبیه شده است، پیگیری قصه آن را برای مخاطب سخت خواهد.