به گزارش افکارنیوز به نقل از تبیان، شاید برایتان پیش آمده باشد که بیرون از منزل هستید و در حال كار كردن با گوشی خود، باران شروع به باریدن كند و شما مجبور باشید برای اینكه تلفن همراهتان خیس نشود آن را در جیبتان بگذارید و از انجام كارتان صرف نظر كنید؟ یا اینكه وقتی مشغول میل كردن چای هستید برای اینكه لحظه ای چای روی گوشیتان نریزد و خراب نشود آن را كنار بگذارید؟

وقتی تلفن همراهمان خیس می شود خیلی نگران می شویم از اینکه آسیب نبیند و سعی می کنیم آن را به روش های مختلف خشک کنید از سشوار گرفته تا قرار دادن آن در داخل کیسه برنج…

اما با ورود موبایلهای ضد آب و پیشرفت هر روزه این تکنولوژی این نوع مشکلات حل خواهد شد.

شرکت های مختلف با استفاده از فناوری های مختلف توانسته اند گوشی های ضد آب را ایجاد کنند که اگر مثلا گوشی شما در یک لیوان آب افتاد و یا در زیر باران ماند شما نگران خرابی آن نشوید…

اولین تلفنهای همراه ضد آب کدامند؟

اولین گوشی های ضد آب توسط دو شرکت شارپ و فوجیستو ساخته شد.

البته گوشی ساخته شده توسط شارپ خورشیدی نیز است و توسط خورشید نیز شارژ می شود.

گوشی ساخته شده توسط شرکت ژاپنی F۷۰۶i نام دارد.

اما بشنوید از سایر گوشی های ضد آب و فناوری های به کار رفته در آن ها…

استفاده از این گوشی ها در ژاپن رواج بیشتری دارد با این حال شرکت ژاپنی فوجیستو سعی بر بهتر شدن این فناوری دارد.

موتورولا در ساخت گوشی های ضد آب خود از پوششی نانویی به نام آریدیون استفاده کرده که با سطح داخلی و خارجی گوشی ارتباط دارد و مانع ورود آب به گوشی می شود اما فوجیستو از مهر و مومی بر روی باتری گوشی های خود استفاده کرده که آب تا عمق ۱.۵ متری به گوشی نفوذ نمی کند و در برابر یخ زدگی، سقوط از ارتفاع، قرار گرفتن در کیسه ی خاک، قرار گرفتن در مایعات و قرار گرفتن زیر فشار سنگین دوام آورد.

شرکت های دیگری همچون HzO و Liquipelگوشی های ضد آب تولید کرده اند اما آن ها موارد نانوی ضد آب را به صورت گاز در آورده و کل سطح گوشی را در برابر مایعات حفظ می کند. البته این پوشش خیلی باریک است که با چشم دیده نمی شود.

شرکت لیکوئیپل هم به فناوری گوشی های ضد آب دست پیدا کرده اما کار را برای افراد آسان کرده و افراد می توانند گوشی خود را برای این شرکت ارسال کنند و از این فناوری بهره ببرند.

البته شرکت های بزرگ همچون اپل و دیگر شرکت ها نیز از این فناوری استفاده می کنند.

شرکت پاناسونیک نیز با ارائه گوشی Eluga power، خود را به عنوان رقیبی برای سایر شرکت ها معرفی کرده است.

در این میان سامسونگ نیز دست به کار شده و گوشی ضد آب Galaxy Xcover را به بازار عرضه کرده است. دو شرکت سامسونگ و اپل قصد دارند با همکاری یکدیگر گوشی های ۳Galaxy و Iphnoe ۵ را ضد آب بسازند.
تا حالا به سطح ماهیتابه تفلون توجه کرده اید؟ وقتی یک قطره آب روی آن می افتد چگونه است؟

به نظر شما برگ گل نیلوفر چه ارتباطی می تواند با قابلیت ضد آب بودن داشته باشد؟؟

اگر دقت کرده باشید هنگامی که قطره ای آب بر روی برگ گل نیلوفر می افتد بدون اینکه آب بر روی سطح برگ پخش شود بر روی سطح برگ لیز میخورد بدون آنکه در آن نفوذ کند.

به تازگی شرکت نوکیا ادعا کرده که می تواند از این پدیده طبیعی در گوشی های موبایل با استفاده از فناوری نانو استفاده کند.

به عبارت دیگر با الهام گرفتن از خاصیت ضد آب و ضد لک بودن این برگ، یک پوشش سطحی خارجی آب گریز برای گوشی های همراه تولید کند اما به این پوشش یک ساختار نانو نیز افزوده شده که لایه ای از هوا را بر روی سطح گوشی به دام می اندازد که آب به داخل گوشی نفوذ نکند.

کریس باور که در شرکت نوکیا فعالیت می کند با ساخت دو کاشی این عملکرد را نشان می دهد که یکی دارای پوشش هیدروفوبیک است و دیگری نیست. آب روی سطحی که دارای این پوشش است پخش نمی شود. این پوشش سطح کم انرژی است و زاویه ۱۲۰ درجه دارد که باعثمی شود آب به صورت قطراتی جداگانه روی سطح تشکیل شود.

وقتی قطره آب برروی این سطح می افتد بعد از آن بر روی لایه زیرین یعنی گرافین افتاده و مانند حسگر عمل کرده و باعثمی شود شما پرش قطره ی آب را مشاهده کنید. گرافین بسیار حساس بوده و حجمی ندارد و بهتر از سیلیکون عمل می کند.

اما منافظ و خطوط گوشی ضد آب بودن کامل گوشی ها را نقض می کنند.

هیچ کس تاکنون نتوانسته یک پوشش فوق آبگریز تولید کنند که درست مثل یک برگ نیلوفرآبی بتواند خودش را ترمیم کند.