تبریک مرکز گسترش به هنرمندان ایرانی برگزیده جشنواره ونیز

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پیامی به هنرمندان ایرانی برگزیده هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم «ونیز» ایتالیا تبریک گفت.

اخبار فرهنگ و هنر - در این دوره جشنواره فیلم ونیز که با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی، به صورت فیزیکی برگزار شد، پنج جایزه از آن سینمای ایران شد که در جای خود بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این موفقیت بزرگ در اولین رویارویی هنر سینما با پاندمی کرونا در صحنه جشنواره ونیز را به مجید مجیدی کارگردان نامدار سینمای ایران، روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان «خورشید»، احمد بهرامی کارگردان «دشت خاموش»، شهرام مکری و نسیم احمدپور نویسندگان فیلم «جنایت بی‌دقت» و جامعه سینمایی کشور تبریک گفته، موفقیت‌های بیشتر سینماگران ایرانی در عرصه‌های مهم فرهنگی- هنری را با پیام صلح و دوستی ایرانیان خواهان است.

در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز که قدیمی‌ترین فستیوال فیلم جهان و یکی از ۳ جشنواره بزرگ جهانی است، روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجدیدی موفق به دریافت جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بهترین بازیگر نوظهور جشنواره ونیز شد. زمانی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فرصت حضور در این جشنواره معتبر را از دست داده بود، در پیام ویدئویی خود خطاب به حضار گفت: از آلبرتو بارابارا مدیر جشنواره ونیز و کیت بلانشت رئیس هیات داوران و همچنین آقای مجیدی تشکر ویژه می‌کنم که مسیر زندگی من را به طور کلی تغییر داد. من از دل بچه‌های کار بیرون آمدم و امیدوارم روزی در هیچ جای جهان، هیچ کودک کاری وجود نداشته و تمام امکانات پیش روی آنها باشد.

در مراسم اختتامیه این دوره جشنواره ونیز ، کلر دنی رئیس هیات داوران بخش افق‌های این رویداد سینمایی، فیلم « دشت خاموش » به کارگردانی احمد بهرامی را به عنوان بهترین فیلم این بخش معرفی کرد. همچنین هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) هم «دشت خاموش» را به عنوان بهترین فیلم جشنواره ونیز ۷۷ انتخاب کردند.

پیش از آغاز اختتامیه اصلی جشنواره ونیز هم فیلم « خورشید » ساخته مجید مجیدی جایزه فانوس جادویی بخش جنبی این رویداد سینمایی را نصیب خود کرده بود.

ضمن اینکه چهاردهمین دوره جوایز «بیساتوی» طلایی که سالانه از سوی هیات داورانی مستقل و به موازات جشنواره ونیز برگزار می‌شود و برگزیدگان خود را از میان فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی انتخاب می‌کنند، امسال جایزه بهترین فیلمنامه خود را به شهرام مکری و نسیم احمدپور برای فیلم «جنایت بی‌دقت» داد.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز با تمهیدات خاص تحت تاثیر شیوع کرونا از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر برابر با ۱۲ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ برگزار شد.

جایزه اصلی «شیر طلایی» بهترین فیلم این دوره جشنواره به فیلم «سرزمین آواره‌ها» ساخته کلوئی ژائو محصول آمریکا رسید و جایزه بزرگ هیات داوران نیز به فیلم «نظم نوین» ساخته مایکل فرانکو محصول مشترک فرانسه و مکزیک اعطا شد. جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز هم به کیوشی کوراساوا برای فیلم «زن یک جاسوس» رسید.