بازیگر نقش «بن کامل»  در سریال مختار

عنایت‌الله شفیعی که ایفای نقش بن کامل در سریال تاریخی « مختارنامه » را بازی کرد از تعاریف، نوشته‌ها و تحلیل داوود میرباقری از تاریخ به عنوان تنها منبع خود برای بازی در این سریال یاد کرد.

این بازیگردر پاسخ به این پرسش که نقش وی در این سریال چقدر برگرفته از تاریخ وتا چه اندازه تخیلی است؟ اظهار کرد: سریال «مختارنامه» مولف دارد و مولفش هم آقای میرباقری است. زحمت تحقیق ومطالعه درباره کل کار را ایشان کشیده‌اند، من به عنوان هنرپیشه‌ای که بازی در سریال «مختارنامه» را پذیرفته‌ام تنها منبع‌ام آقای میرباقری بوده است.

چه کسی نقش بن کامل را بازی می کند؟

وی که در سریال «مختارنامه» نقش «بن کامل عرب» را بازی می‌کند، خاطرنشان کرد: آقای میرباقری این شخصیت را برایم توضیح داده است؛ «بن کامل» شخصیتی مستندگونه است که وجه دراماتیک آن بیشتر است.

این بازیگر درباره نقش خود در سریال « مختارنامه» اضافه کرد: بن کامل از یاران و دوستان قدیمی «مختار» است که به همراه «کیان ایرانی» (با بازی رضا رویگری) بعد از خانواده‌اش از همه به مختار نزدیک‌ترند. هنگامی که مختار تصمیم می‌گیرد که برای انتقام خون دلیران کربلا نبرد کند، کیان ایرانی را به دنبال بن کامل می‌فرستد. آنها با کمک هم در قیام مختار شرکت می‌کنند، اما یک قسمت مانده به پایان سریال، «کیان» و«بن کامل» هر دو به شهادت می‌رسند.

عنایت‌الله شفیعی، خاطرنشان کرد: کمیت نقش «بن کامل عرب» چندان در سریال مختارنامه بالا نیست، ولی به لحاظ کیفی در سطح خوبی قرار دارد.

سریال مختارنامه همان طور که از نامش بر می‌آید، بیشتر به شخصیت «مختار» می‌پردازد، اما در کنار مختار آدم‌هایی هستند که حول محور او کار می‌کنند.

این بازیگر درباره موقعیت‌های دیگری که در خلال کارهای تاریخی برای بازیگران پیش می‌آید، تصریح کرد‌: ترجیح می‌دهم به طور همزمان بازی در دو کار را نپذیرم. چرا که کمی سخت است. بازیگر در دو کار جداگانه از یک شخصیت به شخصیت دیگر بپرد.

البته ممکن است مجبور شویم در یک مجموعه با بازی‌سازی یا تحول در نقش، چند شخصیت را ایفا کنیم.اما بازی همزمان در دو کار باعث می‌شود که بازیگر نتواند حق مطلب را ادا کند.

این کار مشابه آن است که کارگردانی بخواهد همزمان با ساخت یک اثر نقش محوری را هم باز می‌کند.

عنایت‌الله شفیعی متذکر شد: دوست ندارم با این ظاهر و موی و ریش بلند در سریال دیگری ظاهر شوم. اما برای بازیگر حرفه‌ای اتفاق می‌افتد که برای بازی در کار دیگر به سراغش بیایند. در چنین شرایطی ممکن است با هماهنگ کردن با پروژه اصلی، بازیگر نقشی کوتاه را بپذیرد که اصلا ربطی به نقش دیگرش نداشته باشد.

وی یادآور شد: به هنگام بازی در سریال مختارنامه بازی در سریال جابرن‌حیان به کارگردانی آقای افشار به من پیشنهاد شد واز آن جا که تنها باید در یک قسمت به عنوان آهنگر به ایفای نقش می‌پرداختم، آن را با هماهنگی آقای میرباقری پذیرفتم. ضمن این که در سریال جابربن‌حیان با گریم وشخصیتی متفاوت از آن چه در مختارنامه خواهید دید، مقابل دوربین ظاهر شده‌ام.

عنایت‌الله شفیعی در عین حال گفت: بازیگر معمولا باید فرم و گریمی را که برایش در یک سریال انتخاب می‌شود، حفظ کند و در جای دیگری ظاهر نشود. حیف است که برای سریالی همانند مختارنامه تا این حد هزینه شود و گریم بازیگران با حضور در کار دیگری لو برود.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا سریالی همانند «مختارنامه» بازیگران خود را به حدی تامین می‌کند که احتیاج به حضور در کار دیگری نداشته باشند گفت: روزی که به این حرفه آمدم با بزرگانی چون مرحوم پرویز اعظمی و هوشنگ سارنگ آشنا شدم که هر دو از فقر مردند. ما برای پولدار شدن به این کار وارد نشدیم بلکه حضور در تئاتر برایمان یک عشق بود و به هیچ عاشقی پول نمی‌دهند. البته اخیرا رقمهایی بالا برای بازی در فیلم‌ها و سریال‌ها باب شد که مقطعی است و بازیگرانی که این کارها را می‌پذیرند، حتما به آینده خود و خانواده‌شان فکر می‌کنند. اما من حتی این مساله را هم در نظر نمی‌گیرم.