تدارک ویژه صداوسیما برای اربعین

اولین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اربعین با حضور رایزن فرهنگی ایران در عراق، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و نمایندگان معاونت‌های سیما، صدا، امور استان‌ها، برون‌مرزی، توسعه و فناوری رسانه، فضای مجازی و مرکز بسیج برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی مقدم ضمن قدردانی از اعضای کمیته به دلیل برنامه‌ریزی مناسب در فضای شیوع ویروس کرونا برای گرامیداشت اربعین حسینی اظهار کرد: راه‌پیمایی اربعین اتفاق بزرگی است که هرسال شاهد برگزاری باشکوه آن بودیم، اما امسال باید آن را به شیوه‌ای متفاوت و تحت سیاست‌های کلی نظام در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

وی افزود: هرچند برای ایجاد فضای مناسب برای بهره‌مندی مخاطبان باید تصویر مناسبی از شکوه و عظمت ارادت زائران اربعین به ساحت مقدس امام حسین (ع) به نمایش گذاشته شود، اما امسال سیاست‌های دشمنان نیز تغییر کرده و هوشیاری بیشتری را از رسانه ملی می‌طلبد.

به گفته قائم‌مقام رئیس رسانه ملی اگر در سال‌های گذشته نگاه رسانه‌های معاند بر تخریب راهپیمایی و تلاش برای به حداقل رساندن حضور زائران بود امسال این رسانه‌ها نوک پیکان خود را به سمت ترویج خرافات و جعل روایات گرفته‌ اند و با رفتار‌های کاذب و نشر اکاذیب در فضای مجازی فلسفه حضور در کربلا و راهپیمایی اربعین را زیر سؤال می‌برند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی مقدم با اشاره به قطعی نشدن برخی از دستورات و سیاست‌های کلی برای اعزام اعضای رسانه‌ها به عراق متذکر شد: قطعاً امسال راهپیمایی نخواهیم داشت و ما سیاست عدم برگزاری مراسم را قطعی می‌دانیم، اما گروه‌های رسانه‌ای به تعداد اندک در کربلا حضور خواهند یافت و پوشش رسانه‌ای را بر عهده خواهند گرفت.

وی با اشاره به وظیفه رسانه برای پوشش مراسم و ارسال خبر تصریح کرد: رسانه ملی با اعزام گروه‌های محدود وظیفه دارد آنچه در چارچوب رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است مقررشده است پوشش تصویری دهد و فضای عزاداری را به خانه‌ها بیاورد.

قائم‌مقام رئیس رسانه ملی در پایان با تأکید بر شعار اربعین ۹۹ گفت: امسال با شعار «الحسین سفینه النجاه» به استقبال اربعین می‌رویم و امیدواریم در فضای متفاوتی که امسال با آن روبرو هستیم فضای روحانی و معنوی اربعین را به مخاطبان منتقل کنیم.

حس ارادت از فضای فیزیکی به فضای دلی و معنوی

سید عباس فاطمی نماینده معاونت امور استان‌ها بابیان این نکته که باید با طراحی رسانه‌ای مناسب این ایام را گرامی‌بداریم، گفت: باید در ساماندهی تولیدات رسانه‌ای به نوآوری و خلاقیت در همه ساحت‌های رسانه‌ای که لازمه این همایش عظیم است توجه کنیم و تصویر نابی پیش روی مخاطبان قرار دهیم.

وی با اشاره به لزوم تغییر فضای شهری متذکر شد: امسال هیئت‌های بزرگی در مراکز استان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اربعین را زنده نگه خواهند داشت.

فاطمی افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود، وظیفه رسانه‌ای است که این رویداد عظیم را در قالب برنامه‌های متنوع رسانه‌ای کند، اما بار تهییجی آن را از فضای فیزیکی به فضای دلی و معنوی منتقل کند.

وی تأکید کرد: رسانه ملی با دست‌پر می‌تواند از این مرحله عبور کند. تولیدات مستند مناسبی در مراکز استان‌ها و شبکه‌های سراسری روی آنتن خواهد رفت که می‌تواند همان شوق و شور عزاداری را به مخاطب منتقل کند.

استقرار گروه‌های فنی محدود

علیرضا شریفی نماینده معاونت توسعه و فناوری رسانه نیز با اشاره به اهمیت بحث زیرساخت‌های فنی بیان کرد: هرسال بیش از ۵۰ واحد SNG در کشور عراق آماده فعالیت است که امسال با اعزام چند واحد به شکل حداقلی پوشش رسانه‌ای را بر عهده خواهیم گرفت.

وی افزود: مسلماً اصرار ما بر استفاده از ظرفیت‌های کشور عراق است و امیدواریم با استقرار گروه‌های محدود تصاویری را به شکل زنده در اختیار تمام رسانه‌ها قرار دهیم و امسال نیز شاهد حضور رسانه‌ای مناسب در شرایط کرونایی باشیم.

حضور پررنگ در فضای مجازی

قاسم الهام‌بخش نماینده معاونت فضای مجازی توجه به محتوا را از ضرورت‌های تولیدات رسانه‌ای دانست و تأکید کرد: برنامه‌سازان معارفی در این میان وظیفه سنگین‌تری دارند و باید نکته‌ها و سوژه‌های ناب را از میان شعار امسال استخراج کنند و بر شور و شوق اربعین بیفزایند.

وی به طراحی‌های متنوع در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: علاوه بر تلوبیون و اربعین آنلاین، پنج تلویزیون تعاملی ازجمله آی سیما، لنز، شیما، تی وی نت و فام نیز برای اربعین برنامه‌های اختصاصی تدارک دیده‌اند.

الهام‌بخش با اشاره به شبکه‌های لبیک و سپهر از تولیدات مناسب رسانه‌ای در این ایام برای مخاطبان خبر داد.

از حسینیه تلویزیونی تا موکب تلویزیونی

در ادامه شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به انتخاب موکب تلویزیونی برای گرامیداشت این ایام گفت: امسال ایام محرم را با شعار حسینیه تلویزیونی شکل دادیم و برای اربعین نیز موضوع موکب تلویزیونی را در شبکه‌های سیما مطرح خواهیم کرد و با همراهی سازمان تبلیغات اسلامی مراسم اربعین را به شکل مناسب پوشش خواهیم داد.

وی شبکه اینترنتی شمس را گامی در جهت تحقق هیئت مجازی دانست و با اشاره به رویکرد اربعینی این شبکه، آن را بخشی از وظیفه رسانه ملی در شرایط دشوار کنونی معرفی کرد.

موکب سلامت و تبلیغات در خدمت زائران

در پایان حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق اربعین را یکی از بهترین مصادیق وحدت بین ملت ایران و عراق دانست و گفت: جمیع عواطف اسلامی و انسانی در این حماسه نهفته است، اما امسال باید این حماسه را به شکلی دیگر رسانه‌ای کنیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های مناسب با وزارت امور خارجه و سفارت عراق در شرایط عدم برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: پیشنهاد ما برپایی چندین موکب ازجمله موکب سلامت برای توزیع اقلام بهداشتی، موکب خدمات و موکب تبلیغات برای اندک زواری بوده است که ممکن است به‌طور پراکنده حضورداشته باشند و نیازمند دریافت این خدمات باشند.

به گفته اباذری هر نوع برنامه‌ریزی برای مراسم اربعین در هماهنگی کامل با دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور عراق خواهد بود.