هدیه رهبر انقلاب به راوی و نویسنده کتاب «مربع‌های قرمز»

مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب « مربع‌های قرمز » در جوار شهدای هشت سال دفاع مقدس بهشت زهرا (س) برگزار شد. در این مراسم بسیاری از سران لشکری و کشوری حضور داشتند.

نکته قابل توجه هدیه مقام معظم رهبری به حاج حسین یکتا راوی این کتاب بود. مقام معظم رهبری عبای خود را به این روایتگر جنگ تحمیلی هدیه کردند. درباره این هدیه و کتاب «مربع‌های قرمز» با حسین یکتا و زینب عرفانیان نویسنده اثر دقایقی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید.

حاج حسین یکتا؛ هدیه ارزنده‌ای از مقام معظم رهبری دریافت کردید. در این خصوص صحبت می‌کنید.

لطف، نظر و عنایت مقام معظم رهبری ادامه لطف و نظر شهداست. خیلی چیز‌هایی که ما لایقش نیستیم، به لطف روایت شهدا شامل حالمان شده است. قطعا این عبا هدیه خاص و نورانی ایشان به ما بوده است. واسطه دریافت این هدیه شهدایی هستند که در کتاب «مربع‌های قرمز» اسمشان آمده است.

بار‌ها گفتید که اگر جنگ را ما ننویسیم، روایت‌های نادرست از اتفاقات تاریخی آن شکل می‌گیرد؛ علت چیست؟

اگر تاریخ را ننویسیم، قطعا دیگران با نظر مغرضانه همراه با تحریف آن را می‌نویسند؛ طبیعتا در این شرایط، جنگ روایت‌ها شروع می‌شود. در جنگ روایت‌ها باید روایت را درست و به موقع و در لحظه نیاز، به گوش شنونده رساند.

فکر می‌کنید کتاب «مربع‌های قرمز» در دل جوانان جا باز کند؟

با توجه به اینکه حشر و نشر ما با جوانان زیاد است، سعی کردیم کتابی را تقدیم حضور عزیزان کنیم که نزدیک به سبک زندگی آن‌ها باشد و مورد پسندشان قرار گیرد.

به نظر شما آنطور که باید از دوران دفاع مقدس در قالب‌های مختلف هنری گفته شود، روایت شده است؟

حضرت آقا فرمودند جنگ، گنج است. این گنج هنوز فناوری نشده و خاطراتش خام فروشی می‌شود. حالا حالا‌ها کار دارد که از افرادی بگوییم که لتراب مقدم الفداء شدند. باید مدت‌ها درباره بزرگ مردان دفاع مقدس بخوانیم، روایت کنیم، فیلم و تئاتر بسازیم و رمان بنویسیم.

خانم عرفانیان؛ از دیدن تقریظ رهبری بر کتاب «مربع‌های قرمز»، چه احساسی پیدا کردید؟

تقریظ مقام رهبری چیزی جز توفیق نبود. دلیل این توفیق را اخلاص حاج حسین یکتا و ناشر کتاب آقای خلیلی می‌دانم. تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب، واقعا اتفاق مبارکی است. هدیه رهبری خستگی ناشی از سه سال نگارش اثر را از تن بیرون برد.

نگارش این کتاب سخت بود؟

این سه سال برایم سخت گذشت؛ چراکه بعضی وقت‌ها احساس می‌کردم مقابل این شهیدان ناتوان هستم. البته در کنار این سختی چیز‌های فراوانی از حاج حسین یکتا یاد گرفتم.

تا امروز در حوزه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس آثار فراوانی منتشر شده است؛ کیفیت این آثار قابل قبول بوده یا خیر؟

ان شاءالله این کتاب را شهدا از بنده قبول کنند؛ اما اگر بخواهیم منصفانه درباره تمامی آثار منتشر شده در این حوزه نظر بدهیم، باید بگوییم که در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار‌های زیادی انجام شده است، اما نه به اندازه‌ای که همه خلا‌های این حوزه را مرتفع کند.

چه پیامد‌هایی از کتاب «مربع‌های قرمز» در زندگیتان مشاهده کردید؟

امیدوارم این کتاب اسباب عاقبت به خیری و برگه سبزی در نامه اعمالم باشد. برکت این کتاب را بار‌ها در زندگیم احساس کردم. امیدوارم این کتاب در اعمالم نیز تاثیر بگذارد.

کتاب دیگری در دست چاپ دارید؟

بله؛ خاطرات مادر شهیدان خالقی پور نگارش شده که تا چند ماه دیگر منتشر می‌شود. همچنین خاطرات شهید غضنفر رکن‌آبادی شهید منا در ماه‌های آینده چاپ خواهد شد.