رونمایی از نماهنگ مشترک ایران و لبنان برای همدردی با مردم بیروت

مراسم رونمایی از نماهنگ «بی تابی بلقیس» ظهر سه شنبه یکم مهر در تالار رودکیِ تالار وحدت برگزار شد. این نماهنگ به آهنگسازی فردین خلعتبری و رهبری آندره الحاج رهبر ارکستر ملی لبنان با اجرای ارکستر ملی ایران تولید شده است.در این مراسم چند تن از فعالان هنری و سیاسی دو کشور لبنان و ایران حضور داشتند.

ابتدا کلیپی از ورود الحاج به ایران و آغاز همکاریش با پروژه «بی تاب بلقیس» و تمرینات پخش شد. این نماهنگ برای همدردی با مردم بیروت به دلیل از دست دادن چندین لبنانی در انفجار اخیر بود.

حسین العجمی نماینده وزارت فرهنگ لبنان در ابتدای این مراسم گفت: سلام از بیروت به تهران و از تهران به بیروت. سلام به همه مردمی که د بحران‌های مختلف بهداشتی و اقتصادی و... در لبنان در کنار ملت لبنان بودند و ما را همراهی کردند. تاریخ شاهد اتفاقات مختلفی بوده، اما تاریخ نشان داده اتحاد و همراهی مردم باعث آباد شدن و سرپا شدن یک کشور می‌شود. ما اعتقاد داریم با وجود تنوع دیدگاه‌ها در لبنان با اتحاد و همدلی می‌توانیم کشور را از بحران‌ها عبور دهیم. به لطف همدلی و همراهی مردم توانستیم با مشکلات مختلف مبارزه کنیم.

وی افزود: موسیقی یکی از سرمایه‌های لبنان است. این کشور سرمایه‌های فرهنگی فراوانی دارد. خوشحالیم که این مراسم را به صورت مشترک با ارکستر ایران اجرا می‌کنیم. ما در لبنان با وسعت کم و تنوع بی سابقه ادیان مذاهی در نقاط مختلف مواجه هستیم. در یادبود این حادثه تلخ با کشور‌هایی که با ما همدردی کردند دست همراهی دراز می‌کنیم. امروز در تهران در پایتخت کشوری حضور داریم که در برهه‌های مختلف همراه ما بود. این نماهنگ هم که اخیرا تولید شده در راستای همراهی همیشگی ایران با لبنان است. از طرف وزارت فرهنگ و هنرمندان لبنان مراتب تشکر خودم را از مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم که در این شرایط خاص نماهنگ «بی تاب بلقیس» را آماده کردند.

آندره الحاج رهبر ارکستر ملی لبنان در ادامه پشت میکروفن آمد و گفت: هر چه می‌گویم از قلبم است. کار‌هایی هست که هرگز فراموش نمی‌شود و در ذهنم باقی می‌ماند. توجه و احترام به ما از زمان دعوت از بیروت انجام شد. من به عنوان موزیسین اولین چیزی که باید در یک همکاری بدانم شناخت طرف مقابل در یک همکاری است. جست و جویی در گوگل کردم و از آهنگساز این اثر اطلاعات به‌دست آوردم و چند قطعه موسیقی وی را شنیدم. از هنر خلعتبری بسیار لذت بردم. سپس قطعه «بی تابی بلقیس» را شنیدم که در آن هنر و احترام بود.

وی افزود: ایران باید به خلعتبری افتخار کند. پس از ساخت این پروژه او حکم برادر من را پیدا کند. از کارگردان این کار و فرد فرد کادر اداری، اعضای ارکستر و همه کسانی که در این پروژه ما را همراهی کردند تشکر می‌کنم. متاسفانه جواب تست کرونایم منفی است و باید از ایران بروم. دوست داشتم به بهانه کرونا حداقل دو هفته دیگر در ایران بمانم.

سپس افضلی مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی گفت: به رسم ادب از نماینده وزیر فرهنگ لبنان و آقای الحاج تشکر می‌کنم و به مهمانان لبنانی خیر مقدم می‌گویم. موقعی که انفجار لبنان رخ داد، دستگاه‌های دیپلماسی پیام‌های تسلیت دادند و ما هم گفتیم با زبان هنر تسلیت بگوییم. با چند فعال هنری لبنان صحبت کردیم. خوشبختانه کار جلو رفت آهنگسازی قطعه را به فردین خلعتبری پیشنهاد دادم. به محض پیشنهاد، جناب خلعتبری پذیرفتند و جناب حمیدرضا نوربخش هم به عنوان خواننده به کار اضافه شدند.

در ادامه فردین خلعتبری بیان کرد: همیشه در این مواقع به نقاط مشترک توجه می‌شود. اتفاقا این پیوند‌ها ما را به نقاط اختلافیمان می‌رساند. با پی بردن به نقاط غیر مشترک ما به کمبود‌ها پی می‌بریم. این اختلاف در نهایت به نوت و هنر مشترک می‌رساند. انگار ما تبانی کرده بودیم که این اتفاق روی صحنه بیفتد و دیپلماسی فرهنگی باعث شد که قطعات مشترک عاشقانه داشته باشیم. دکتر حسینی معاونت هنری هم همراه و دوست همیشگی من هستند. جای آقای نوربخش بسیار خالی است. از اهورا ایمان تشکر می‌کنم با اینکه شعرِ کار، مستقیم به اتفاق لبنان اشاره نمی‌کند، اما آزاردهنده نیست.

وی ادامه داد: مدتی با ارکستر ملی همکاری نداشتم، چون مشاور فنی ارکستر بودم. وقتی به ارکستر برگشتم، صمیمیت را دریافت کردم. یکی از دلایل صمیمیت ارکستر ملی در این چند سال حضور بزرگتری به نام مازیار ظهیر الدینی در تیم است. ما سنخیت موسیقیایی فراوانی با لبنان داریم. در اجرای ارکستر ملی لبنان حضور پر شور مردم این کشور را شاهد بودیم. باید از این بخش ارکستر لبنان الگوبرداری کنیم. البته شور ارکستر ملی به دلیل رهبری الحاج است. اگر او هم از ایران برود ما او را رها نمی‌کنیم.

در پایان با حضور اعضای ارکستر و نمایندگان دو کشور عکس یادگاری گرفته شد.