شروع ناموفق «آبادان یازده ۶۰» در اکران پاییزی

سینمای کشور بعد از شیوع بیماری کرونا روزهای تیره‌ای را پشت سر گذاشته است، سینمایی که بعد از ماه‌های طولانی تعطیلات به امید بازگشایی مانده بود اما بعد از بازگشایی با فروش بسیار اندکی در اکران تابستان روبرو شد. 

تیر ماه امسال سالنهای سینما بعد از چهار ماه تعطیلی بار دیگر میزبان مخاطبان شدند اما پس از سه ماه تنها عایدی بازگشایی سینماها شکست فجیع تمامی آثار در گیشه بود، اتفاقی که بدون شک تهیه کنندگان را در شرایط بدی قرار می دهد، از سویی اکثر سازندگان آثار نسبت به نبود حمایت های مالی گلایه می کنند.

شکست آثار سینمایی در اکران تابستان باعث شد تا بسیاری از منتقدین بازگشایی بدون برنامه سینماها را هدف قرار دهند، اما چرخه اکران بی توجه به این انتقادات سه فیلم تازه را به عنوان نمایندگان اکران پاییزه راهی سینما‌ها کرد، آثاری که در سه روز نخست خود موسوم افتتاحیه جمعا به فروشی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان رسیدند.

اکران فیلم سینمایی « آبادان یازده ۶۰ » به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی حسن کلامی از چهارشنبه ۲۶ شهریور در سینما‌های سراسر کشور آغاز شد. اثری با مضمون دفاع مقدس که به دلیل قصه گویی درست و همچنین استفاده از بازیگران یکدست مورد اقبال اهالی رسانه و مخاطبان قرار گرفت. 

علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند.

آبادان یازده ۶۰ اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق خواهد پرداخت. این فیلم سینمایی موفق به دریافت سیمرغ طلایی مقاومت در جشنواره سی و هشتم فجر شد و همچنین در میان ۵ فیلم برتر تماشگران در این دوره از جشنواره شد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!.

این فیلم در نزدیک به چهارده روز ابتدایی اکران به فروشی معادل ۴۱۹,۹۳۰,۵۰۰ ریال دست یافته است، رقمی که نشان می دهد سینما همچنان بر مدار شکست اقتصادی پیش می رود، مشخص نیست که مسئولین سینمایی کشور چرا در نزدیک به هشت ماه از شروع بحران کرونا هنوز به راهکاری مناسب برای اکران دست نیافته اند.

سینمای کشور شاید با برنامه ریزی بهتر و دقیق تر می توانس روزگاری بهتر را سپری کند، حال تنها نزدیک به چهار ماه تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم باقی مانده است، سینماها با وضعیت بحرانی روبرو هستند و مسئولین سینمایی اصرار بر برگزاری جشنواره فیلم فجر دارند. 

از سویی برگزاری جشنواره تئاتر فجر قطعی شده و اگر مبنا بر برگزاری جشنواره فیلم فجر باشد، باید تا اواخر مهر ماه فراخوان این رویداد بزرگ هنری منتشر شود، اما سوال اینجاست که اگر وضعیت سینمای کشور به شکل فعلی ادامه یابد آیا برگزاری جشنواره فیلم فجر معنای خاصی خواهد داشت یا خیر. 

وقتی که اکثر سینماگران و تهیه کنندگان از اکران آثارشان پا پس کشیده اند اضافه شدن بسیاری از آثار به صف اکران معنای خاصی دارد یا همچنان چرخه اکران بنای خود را بر فیلمسوزی خواهد گذاشت، در هرصورت سینمای کشور وضعیت بدی را پشت سر می گذارد، وضعیتی که هیچ مسئولی هنوز نسبت به آن واکنش عملی گرایانه ای را بروز نداده است.