جایگاه ایران در حوادث رانندگی جهان

گروه اجتماعی – بر اساس آمارهای جهانی،  به طور میانگین هر سال در سراسر دنیا یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.

 

به گزارش افکارخبر، بیشتر کشورهای دنیا بر اساس تعیین دهه 2011 تا 2020 به عنوان دهه ایمنی سیاست های کلان خود را با هدف تثبیت و کاهش تلفات رانندگی به میزان 50 درصد برنامه ریزی کرده اند.

با توجه به نامگذاری این دهه، بیشتر کشورها برای رسیدن به اهداف مورد نظر امنیت جاده‌ای پایدار و تقویت زیر ساخت‎های مدیریتی در این زمینه را در راس برنامه های خود قرار داده اند به طوری که برای نمونه آلمان در این مدت توانسته در زمینه کاهش تلفات جاده ای به موفقیت های قابل توجهی دست یابد.

با توجه به اینکه آلمان از نظر جمعیت و تعداد خودروهای موجود در وضعیتی مشابه کشورمان قرار دارد باید گفت با توجه به سیاست های کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی شاهد 3830 مرگ و میر ناشی از این مساله در سال بوده در حالی که میزان تلفات جاده ای کشورمان در سال جاری برابر با 16 هزار و 200 نفر بوده است و این یعنی فاجعه انسانی.

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی از وضعیت و آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای، بیش از نیمی از تلفات و مرگ‌ومیرها در جاده‌ها و راه‌ها در کشورهای مختلف مروبط به دوچرخه‌ سواران، موتورسوارها و عابران پیاده است.

مطابق آمارهای جهانی ، موتورسواران حدود 23 درصد تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده؛ سهم افراد پیاده نیز 22 درصد و دوچرخه‌ سواران 5 درصد از تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص  و همچنین 31 از سرنشینان خودروها جان خود را از دست می دهند .

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی 38 درصد از عابران پیاده در جاده‌ها و خیابان‌های کشورهای آفریقایی جان خود را از دست می دهند و این میزان در کشورهای اروپایی 27 درصد بوده در حالی که بیشترین تصادفات جاده‌ای مربوط به سرنشینان خودروها در اروپا اتفاق می افتد و خودروها در این کشورها نیز حدود نیمی از تصادفات جاده‌ای دخیل هستند.

در کشورهای شرق آسیا 33درصد تلفات جاده ای برای موتورسواران و سه چرخه سواران رخ می دهد و در این کشورها فقط  15 درصد سرنشینان خودروها جان خود را از دست می دهند.

طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی  در سال2015؛ سوانح جاده‌ای در جهان عامل  نخست در مرگ افراد سنین ۱۵ تا ۲۹ سال بوده است.

کشورهایی که سطح درآمد در آنها پایین یا متوسط است دارای نیمی از خودروهای جهان هستند اما 90 درصد از تلفات جاده‌ای جهان در این کشورها اتفاق می افتد.

همچنین بر اساس گزارش های جهانی از هر چهار نفری که جان خود را بر اثر حوادث جاده‌ای از دست می‌دهند، سه نفر را مردان تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال2015 از وضعیت ایمنی جاده ای متاسفانه در کشورمان با جمعیتی بیش از77میلیون نفر  و  27میلیون وسیله نقلیه  شاهد جان باختن  18 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی بودیم.

در گزارش سال 2013 نیز ایران  با جمعیتی نزدیک به 74 میلیون تن و بیش از 20 میلیون وسیله نقلیه ثبت شده،  دارای تلفات جاده‌ای گزارش شده‌ بیش از 23 هزار نفربوده است.

نگاهی به گزارش های جهانی نشان می دهد خوشبختانه شاهد کاهش میزان تلفات ناشی از حوادث جاده ای هستیم.