هنگام وقوع حوادث رانندگی چه کنیم؟

گروه اجتماعی- تعطیلات نوروزی آغاز شده و مطابق هر سال تعداد زیادی از هموطنان سفرهای خود را به استان های شروع کرده اند.

 

به گزارش افکارخبر، نگاهی به آمار حوادث رانندگی در یک دهه اخیر نشان می دهد بیشتر تصادفات رانندگی و جان باختن هموطنان در طول سفرهای نوروزی اتفاق می افتد به همین دلیل افکارخبر تصمیم گرفته تا با گوشزد کردن برخی نکات به هموطنان از بروز حوادث تلخ جلوگیری کند.

 

معمولا پس از وقوع حوادث رانندگی مصدومان دچار خونریزی می شوند به همین دلیل همراهان و سایر رانندگان باید بدانند در این گونه مواقع چه کارهایی باید انجام دهند.

هموطنان عزیز باید بدانند توجه نکردن به خونریزی می تواند سبب مرگ مصدومان شود به دلیل بهتر است به نشانه های ناشی از وجود خونریزی داخلی و یا خارجی افراد توجه کنید.

در خونریزی خارجی، خروج خون از بدن دیده می‌شود که بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید :

* به سرعت وقوع حادثه را به اورژانس یا نیروهای امدادی اطلاع دهید و اگر به تلفن دسترسی ندارید مصدوم را به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس منتقل کنید.

*فرد آسیب‌دیده را در یک سطح صاف و هموار و راحت به پشت بخوابانید و  در صورت امکان باید زانو‌ها خمیده و بالاتر از سطح بدن قرار گیرند.

*   لباس‌های فرد آسیب‌دیده به ویژه لباس های تنگ و کمربند افراد را شل کنید.

* بدن فرد آسیب‌دیده را گرم نگه دارید.

* عضو یا اعضای آسیب‌دیده را بی‌حرکت کنید.

* بهتر است عضو آسیب‌دیده تا حد ممکن در ارتفاعی بالاتر از قلب قرار گیرد.

* در موارد آسیب ‌دیدگی ناحیه سر و گردن، نباید این نواحی پایین‌تر از سایر بخش‌های بدن قرار گیرند زیرا سبب افزایش میزان خونریزی می شود.

* اگر خونریزی در اثر فرو رفتن جسم تیز یا برنده‌ای رخ داده است، هرگز آن را از بدن مصدوم خارج نکنید.

* برای بندآوردن و یا جابه‌جا کردن مصدوم هرگز به این جسم فشار وارد نشود.

* اگر در محل خونریزی خون لخته شده است، لخته های خون را از بدن جدا نکنید زیرا سبب بروز مجدد خونریزی یا شدت آن خواهد شد.

* در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اگر امکان دسترسی تلفنی به نیروهای امداد نیست، مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس منتقل کنید.

در صورت مواجه با خونریزی و پس از انجام اقدامات بالا می توانید خونریزی خارجی با این روش ها مهار کنید:

* استفاده از آب سرد در خونریزی‌های جزئی: این روش به راحتی می‌تواند سبب لخته‌شدن خون در ناحیه آسیب‌دیده در صدمات جزئی‌شده و خون را بند آورد.

* بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده: در صورت امکان، عضو آسیب‌دیده را بالاتر از سطح بدن و بخصوص قلب نگه دارید. این کار سبب کاهش میزان خونریزی خواهد شد. (این روش برای خونریزی همه اعضای بدن امکان‌پذیر نیست همچنین اگر در عضو دچار خونریزی شکستگی وجود داشته باشد نیز نمی‌توان از این شیوه استفاده کرد.)

* اعمال فشار مستقیم بر ناحیه دچار خونریزی: این روش، موثرترین روش بندآوردن خون است. برای این کار به دو شیوه می‌توان عمل کرد:

1- یک یا چند عدد گاز استریل یا یک تکه پارچه تمیز (ترجیحا سفید) را روی محل خونریزی قراردهید و با دست بر آن فشار وارد کنید و در همین وضع نگه دارید تا خون بند بیاید.

2- گاز استریل یا پارچه تمیز سفید را روی محل خونریزی قرار داده و با یک عدد باند یا یک تکه بزرگ پارچه تمیز محکم بانداژ کنید تا از ادامه خونریزی جلوگیری کند.

 

در صوتی که مصدوم خونریزی خارجی ندارد با توجه به علایم زیر می توانید متوجه شوید که وی دچار خونریزی داخلی است یا خیر؟

*رنگ پریدگی و افزایش ضربان قلب را می توان از نخستین علایم خونریزی دانست

* احساس تشنگی

* ضعف و بی‌قراری البته گاهی به همراه پرخاش

* نفس‌نفس‌زدن‌های پشت‌سر هم البته کاملا سطحی

* سردی پوست و نشستن عرق سرد برپیشانی

* تند و ضعیف‌شدن نبض

* حالت تهوع و گاهی استفراغ

* خواب آلودگی و سیاهی‌رفتن چشم

* احساس سرگیجه

* احساس سرما

به همین دلیل نشانه‌های فوق کمک بسیاری به تشخیص خونریزی داخلی می‌کنند.

 

معمولا زمان و سرعت عمل برای کسانی که دچار مصدومیت های داخلی می شوند، بسیار مهم است بنابراین لازم است به نکات زیر توجه جدی داشته باشید؛ 

* بررسی علائم حیاتی مانند نبض، ضربان قلب و تنفس

* در صورت بروز خونریزی داخلی در دست یا پا، اندام آسیب‌دیده را بالا نگه دارید، این سبب کاهش میزان خونریزی می شود.

* تا رسیدن نیروهای امدادگر یا رساندن مصدوم به مرکز درمانی، چیزی به او نخورانید.

* اگر ضربه به سر مصدوم وارد شده باشد، استفراغ‌های مکرر بسیار جدی است و نشانه ضربه مغزی به‌شمار می‌رود. به علاوه خروج مایع شفاف مغزی از بینی و گوش نیز نشانه ضربه مغزی است.

* اگر مصدوم از ناحیه شکم مورد اصابت قرار گرفته باشد، درد شدید ناحیه شکم می‌تواند نشانه خونریزی داخلی به شمار رود. این خونریزی عموما ناشی از پارگی یکی از اعضای داخلی است که می‌تواند شامل اعضای حیاتی باشد.

* به علاوه باید سعی کنید فرد آسیب‌دیده را در وضع و شرایط مناسب قرار دهید. در صورت بروز حالت تهوع و استفراغ‌های متوالی، فرد را به پهلو بخوابانید تا در صورت استفراغ، محتویات از دهانش خارج شده و وارد ریه‌های او نشود. سهل‌انگاری در انجام این کار به راحتی می‌تواند باعث خفگی فرد شود.

 

* در ضربه مغزی کاملا دقت کنید که سر مصدوم بالاتر از سطح بدن او قرار گیرد و هرگز مانع خروج مایع مغزی از گوش یا بینی او نشوید.

 

امیدواریم با رعایت این نکات در صورت مواجهه با حوادث ناگوار رانندگی بتوانید بهترین اقدامات را برای نجات جان مصدومان انجام دهید.