عوامل موثر بر تصادفات جاده ای

گروه اجتماعی – بررسی آمارهای جهانی نشان می دهد میزان تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در کشورمان چند برابر میانگین جهانی است.

به گزارش افکارخبر،معمولا هر سال با آغاز تعطیلات نوروزی و سفر هموطنان به اقصی نقاط کشور، شاهد افزایش میزان حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن هستیم.

سفر با خودروهای شخصی سبب می شود تا در بسیاری از جاده های برون شهری ترافیک های سنگین اتفاق افتد و رانندگان برای جبران زمان تلف شده با خلوت شدن جاده اقدام به راندن در سرعت بالا می کنند و زمینه وقوع حوادث ناگوار را رقم می زنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه ترافیک مجموعه عوامل موثر بر وقوع حوادث رانندگی را می توان به گفته کارشناسان، علاوه بر سه عامل خطای انسانی، خودرو و زیرساخت ها مربوط دانست.

از سایر موارد موثر بر وقوع این گونه حوادث می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

*نداشتن تمرکز کافی

رتبه نخست تصادفات رانندگی به رانندگانی تعلق دارد که هنگام رانندگی تمرکز کافی نداشته و مشغول صحبت کردن با تلفن‌همراه ، فرستادن پیامک ، خوردن یا آشامیدن بوده اند.

 

*سبقت غیر مجاز

سبقت غیرمجاز را می توان یکی از دلایل اصلی وقوع تصادفات به شمار آورد زیرا بیشتر تصادفات جاده‌ای زمانی رخ می‌دهد که راننده دید کافی در پیچ جاده‌ها ندارد و اقدام به سبقت می‌کند.

 

*سرعت غیرمجاز

بی توجهی بسیاری از رانندگان به تابلوی حداکثر سرعت مجاز که سبب نداشتن کنترل راننده در کنترل خودرو و در نهایت موجب اتفاقات ناگوار مانند مرگ‌ و میر و معلولیت دایم و ... می شود.

 

*بی توجهی به  خطوط  

برخی از رانندگان بسیار سریع و بدون استفاده از راهنما، خطوط  را تغییر داده و منجر به بروز حوادث خطرناک برای خود و دیگران می شوند بنابراین قبل از تغییر مسیر حتما از چراغ راهنما استفاده کنید و با کمک آینه‌های بغل از امن بودن مسیر مطمئن شوید.

 

*رعایت نکردن فاصله مجاز

در صورت رعایت نکردن فاصله مجاز با خودروی جلویی احتمال نداشتن کنترل خودرو بسیار افزایش می یابد و این دسته از رانندگان نمی توانند سریع عکس‌العمل نشان داده و ترمز کنند بنابراین این کار م یتواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

 

*بارش برف و باران

هنگام بارش باران خیابان‌ها و جاده ها لغزنده هستند و این مساله می تواند سبب ناتوان یراننده در کنترل وسیله نقلیه شود.

معمولا هنگام بارندگی میزان دید راننده کاهش می‌یابد بنابراین برای پیشگیری از وقوع تصادف و حوادث ناگوار بهتر است از سالم بودن برف پاک کن ها اطمینان کسب کرده و همچنین با دقت بیشتری رانندگی کنید.

هنگام بارش برف با سرعت پایین حرکت کرده و همچنین حتما از زنجیر چرخ استفاده کنید.

 

*عبور از چراغ قرمز

چراغ قرمز به معنای توقف است و عبور از آن می‌تواند منجر به تصادف شود بنابراین عبور از چراغ قرمز می تواند احتمال وقوع تصادفات منجر به مرگ را افزیاش دهد.

 

*بی تجربگی رانندگان

اگر قصد تردد در جاده های برون شهری را دارید حداقل باید 1-2 سال تجربه رانندگ یدر شهر داشته باشید تا بتوانید خودرو را به طور کامل کنترل کنید.

 

*ممنوعیت رانندگی هنگام مصرف برخی داروها

مصرف برخی از داروهای مجاز مانند داروهای خواب آور و ضد افسردگی یا داروهای محرک ، مخدر و الکل می‌تواند میزان هوشیاری رانندگان به به طرز معنا داری کاهش دهد بنابراین هنگام و پیش از رانندگی از مصرف این گونه موارد به شدت بپرهیزید.

 

*درگیری رانندگان با یکدیگر

در بعضی موارد درگیری بین رانندگان دو خودرو منجر به تصادف می‌شود زیرا راننده‌ای که خشمگین است، کنترل خود را از دست داده و با سرعت زیاد به تعقیب خودروی دیگر می پردازد  و در این حالت نسبت به علایم رانندگی بی‌ دقت بوده  و فاصله مجاز با خودروهای دیگر را رعایت نمی کند و به این صورت می تواند احتمال وقوع تصادفات ناگوار را افزایش دهد.

 

راه های موثر بر کاهش تصادفات جاده ای

آموزش ، اعمال قانون، ایجاد فضای قانونمداری افراد، مهندسی راه و خودرو و امداد و نجات در کاهش سوانح و تلفات جاده ای موثر است.

همچنین رانندگان باید با نهایت دقت و تمرکز رانندگی کرده و هنگام خواب آلودگی و عصبانیت و ... از این کار پرهیز کنند.

نوسازی خودروهای فرسوده، برطرف کردن نقاط حادثه خیز جاده‌ای، ترویج فرهنگ صحیح رانندگی بین هموطنان نیز می تواند از میزان تلفات جاده‌ای تا حد زیادی بکاهد بنابراین برای داشتن سفری ایمن در نوروز 95 با دقت بیشتری برانیم و به علایم راهنمایی و رانندگی و ... توجه کنیم.