رویای 14 ساله خانه‌دار شدن چه زمانی تعبیر می‌شود؟

14 سال پیش قرار شد با شکل‌گیری تعاونی بازنشستگان تامین اجتماعی حدود ۸۰۰ نفر از کارگران، بیمه شدگان و بازنشستگان خانه دار شوند.این تعاونی در سال ۸۱ پروژه ۸۱۶ واحدی در منطقه پونک قزوین را کلید زد، در این تعاونی تعیین شد با تامین هزینه‌هایی در مدت سه سال و پرداخت ۱۷ میلیون تومان و دریافت ۱۳ تا ۲۰ میلیون تومان وام بانکی اعضای این تعاونی با پرداخت ۴۰ میلیون تومان خانه دار شوند.

 

امروز با گذشت ۱۴ سال از زمان شروع پروژه برج‌های مسکونی واحدهای تعاونی بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز این برج‌ها تکمیل نشده و مالکان این پروژه با کوهی از مشکلات و اقساط میلیونی، روبرو هستند و رویای خانه دار شدن بازنشستگان قزوین را به کابوس تبدیل شده است.
طی یک ماه گذشته مالکان این برج‌های مسکونی با برپایی چادر در این ساختمان‌های نیمه کاره اعتراض خود را به روند واگذاری این واحدها اعلام کرده‌اند.
طولانی شدن پروژه، عدم اختصاص وام مسکن مهر و پرداخت وام با سود ۲۴ درصد، عدم تامین آب، برق و گازرسانی به پروژه، آماده نبودن واحدها، مشکل شهرداری در عبور خیابان از وسط برج‌ها و بروز مشکلات امنیتی، نبود شبکه فاضلاب و ده‌ها مشکل دیگر بیش از ۸۰۰ خانوار کم درآمد و بازنشسته قزوین را در پروژه تعاونی مسکن بازنشستگان با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

تعدادی از این مالکان در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از مشکلات خود گفتند.

خلف وعده های چندباره مدیران
حکمت جابرانصاری یکی از اعضای تعاونی می‌گوید: متاسفانه بدلیل سوءمدیریت در 9 ساله اول فعالیت تعاونی هیئت مدیره و مدیرانی که حضور داشتند کار پیشرفتی نداشت ماه‌ها حتی سال ها کارها در رکود بود. 
وی عنوان می کند: چهارسال پیش دوباره براساس انتخاباتی که انجام شد هیئت مدیره و مدیرعامل جدیدی وارد کار شدند، کارها پیشرفت فیزیکی داشت اما متاسفانه بدون بستن قرارداد و شفاف سازی از مبالغی که اعضا گرفتند کار همچنان ادامه پیدا کرده است.
انصاری مطرح می‌کند: تا پایان سال 93 وعده تکمیل و تحویل واحدها را دادند اما تا پایان کار خیلی باقی مانده بود، دوباره وعده تکمیل واحدها را در شهریور و اسفند 94 با گرفتن مبالغی به صورت علی الحساب دادند اما همچنان به اعضا واحدی تحویل داده نشد. 
این عضو تعاونی در ادامه اضافه می‌کند: هزینه‌ها پنج برابر شده و هنوز واحد را تحویل نگرفته ایم، تعاونی طی نامه جدیدی اعلام کرده با واریز نفری 3میلیون تومان که با احتساب هشتصد نفر مبلغی حدود دومیلیارد و 500 میلیون تومان خواهد شد کلید‌ها تحویل داده می‌شد.
 وی می‌گوید: اعضا به دلیل خلف وعده‌های چندباره معترض هستند و اقدام به برپایی چادر در این ساختمان‌های نیمه کاره کرده‌اند.
اداره تعاون باید نظارت بیشتری داشته باشد
یکی دیگر از اعضای تعاونی می‌گوید: متاسفانه هیچ شفاف سازی صورت نگرفته، به مدت سه سال صورتحساب بازرسی ما تایید نشده است و همچنین دوره هیئت مدیره شش ماه پیش تمام شده و به عناوین مختلفی انتخابات رو به بهانه‌های مختلف عقب انداختند.
وی می‌افزاید: دوره بازرس‌ها هم یک سال است که به اتمام رسیده این انتخابات هم انجام نشده است.
این عضو ابراز کرد: یکی از مشکلات ما واگذاری کار به هیئت مدیره‌ای ضعیف در دوره‌های گذشته بود. تعاونی‌های مسکن بدون نظارت اداره تعاون هرکاری خواستند، انجام دادند.
وی ادامه داد: از اداره کل تعاون انتظار داریم موضوع را بررسی کنند تا مشکلات این قشر ضعیف برطرف شود، اقساط بسیار سنگین است و هم پروژه هنوز آب و برق و گاز ندارد.

 حقوق 800 هزار تومانی و پرداخت قسط ۹۴۰ هزار تومانی

ولی الله بغدادی یکی دیگر از اعضای تعاونی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات بزرگ اعضا مسئله وام و بازپرداخت آن است، هیئت مدیره آن زمان با بانک ملی قرار دادی می‌بندد که تسهیلات 14میلیون تومان با درصد مسکن مهر برای اعضا دریافت کنند.
وی ادامه می‌دهد: در اوایل آغاز کار به متقاضیان اعلام شده که با ۲۰ تا ۲۵ تومان می‌توانند صاحب خانه شوند در حالی که در همان زمان هم حداقل ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برآورد ساخت هر واحد بدون احتساب وام بود که همین اشتباه محاسبه موجب عدم همکاری برخی در واریز هزینه‌ها شده و با تامین نشدن هزینه‌های مورد نیاز دریافت وام بیشتر از بانک طلب می‌شود.
این عضو تعاونی مسکن بیان می‌کند: تغییر وام مسکن مهر و دریافت تسهیلات از اعتبارات داخلی بانک هم اشتباه دیگری است که امروز مشکل ساز شده و با طولانی شدن پروسه ساخت بازنشستگان باید سود دوران مشارکت را که چند برابر وام است پرداخت کنند.
بغدادی می‌گوید: اقساط ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی پیش بینی شده بود که هم اکنون به دلیل طولانی شدن دوران مشارکت که اعضا هیچ نقشی در آن نداشته‌اند به ۹۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. 
وی یادآور می‌شود: ساختمان‌های مشابه ما در زیباشهر و سایر نقاط شهر ساخته شده توسط ادارات وام مسکن مهر با بهره کم دریافت کردند، ولی به بازنشستگان وام ۲۴ درصدی داده شده است، ما خواستار تبدیل وام مسکن بازنشستگان به وام مسکن مهر هستیم؛ ما مشکل را با استانداری هم مطرح کرده و انتظار داریم از کنار آن بی تفاوت عبور نکنند.
پروژه تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
روح الله زارعی، رئیس اتاق تعاون اظهار کرد: کلیات کار قبل از عید در بحث واگذاری انجام شده است، اعضا تعاونی اگر شکایتی داشته باشند در مجمع رسیدگی خواهد شد.
وی افزود: حدود 4 سال پیش با فعالیت هیئت مدیره جدید کارها تقریبا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند با طولانی شدن پروژه‌ها و تورم هزینه‌ها افزایش یافت. 
رئیس اتاق تعاون استان گفت: یکی دیگر از دلایل تاخیر در تحویل پروژه اعضا به دلیل سنگینی اقساط شروع به فروش واحدها کردند. خریداران جدید تا به تعهدات خود عمل کنند طبیعتاً چند ماهی طول می‌کشد و در نتیجه کار به تعویق می‌افتد. 
زارعی ابراز کرد: دوران هیئت مدیره و مدت فعالیت تعاونی در اساسنامه تمام شده است. اعضا تعاونی نزد ما اعتراض کردن ما به اعتراضات رسیدگی می‌کنیم.
وی افزود: از هیئت مدیره تعاونی درخواست شده که سریعاً انتخابات برگزار کنند مدیر و هیئت مدیره جدیدی انتخاب شود تا کار‌ها انجام شود، همچنین یک مجمع برگزار کنند تا مدت اعتبار اساس نامه تصویب شود.
زارعی در باره دریافت مبلغ سه میلیون تومان از اعضا گفت: از این مبلغ آتش نشانی حدود یک میلیارد لحاظ کرده است، مقداری از این مبلغ برای بیمه و مالیات می‌باشد و پروژه نود درصد پیشرفت داشته با دریافت این هزینه‌ها واحدها تحویل داده خواهد شد.
رئیس اتاق تعاون تشریح کرد: این پروژه همچنان مشکل برق دارد اداره برق برای رفع این مشکل به تجهیزات نیاز دارد و تجهیزات آتش نشانی هم باید نصب شود، آتش نشانی نامه زده که این واحدها را تحویل بدهید ولی کسی اینجا ساکن نشود تا تجهیزات آتش نشانی تکمیل شود.
تا پایان تابستان واحد‌ها را تحویل می‌دهیم
بابایی مدیرعامل تعاونی بازنشستگان اظهار کرد: انتخابات هیئت مدیره در حال اجام است. 
وی درباره حل مشکلات انشعابات گفت: مشکلات به مسئولین شهر مدیرکل امور اداری ارجاع داده شده در حال پیگیری هستند. کارهای اداری پروژه تمام شده ولی قسمتی از کارهای اجرایی آب، برق و گاز مانده است.
وی افزود: 99 درصد کارهای محوطه سازی واحدها تموم شده است و اگر کارهای انشعابات تمام شود واحدها را تا پایان تابستان تحویل اعضا می‌دهیم این تنها پروژه‌ای که تعاونی از آن حمایت کرده و تمام مشکلات و سختی‌های این پروژه تمام شده است.
بابایی در پایان بیان کرد: امید است با دستور موکد استاندار محترم و مدیران مرتبط مشکل مسکن بازنشستگان استان در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود.