کمبود گروه خونی AB منفی در استان

محمد برادران  مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعیشاخص، با بیان اینکه سازمان انتقال خون به طور مستمر نیازمند اهداء خون از جانب داوطلبان است، اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان باید با برنامه‌ریزی دقیق تلاش کنیم تا در روند خون‌رسانی به سازمان اختلال ایجاد نشود.

وی افزود: نیمه اول ماه مبارک رمضان، نیمه دوم شهریورماه و نیمه دوم اسفند از جمله زمان‌هایی است که با کمبود خون مواجه می‌شویم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ابراز کرد: همان گونه که در شب‌های قدر و نیمه دوم ماه رمضان با ازدحام مراجعه کننده‌ها مواجه هستیم از مردم خواهشمندیم ما را یاری کنند تا در نیمه اول ماه کمبود فرآورده‌های خونی را نداشته باشیم.

۶۲۳ نفر موفق به اهدای خون در شب‌های قدر سال گذشته شدند

برادران در ادامه خاطرنشان کرد: ۷۵۶ نفر در سال گذشته جهت اهداء خون به سازمان انقلال خون قزوین مراجعه کردند که از این تعداد ۶۲۳ نفر موفق به اهدای خون شدند؛ این تعداد نسبت به سال ۹۳ افزایش ۵۳ درصدی داشته و بههمین دلیل استان قزوین در سطح کشور رتبه دوم را کسب کرد.

این مسئول با اشاره به ساعات پذیرش در ایام ماه مبارک رمضان توضیح داد: ساعت کاری مرکز انتقال خون قزوین از ۸:۳۰ صبح تا ۱۳:۰۰ ظهر و شب‌ها از ساعت ۲۰ تا سی دقیقه بامداد خواهد بود.

وی اضافه کرد: در شهرستان تاکستان از ساعت ۸ صبح تا۱۲:۳۰ ظهر پذیرش انجام می‌شود و در شب‌های قدر هر ۲ مرکز انتقال خون از ۷ بعداز‌ظهر تا ۳ بامداد مشغول به کار هستند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین با اشاره به روز ۲۵خردادماه سالروز انتقال خون گفت: جلسه تقدیر از اهداکنندگان مستمر در این روز برگزار خواهد شد اما هدف این نیست که ارزش کار اهداکنندگان با هدایای نقدی پایین آورده شود چراکه آن‌ها کاری خداپسندانه و انسانی انجام می‌دهند.

برادران ادامه داد: همچنین مسابقه‌ای با عنوان خاطره نویسی از زمان اهداء یا دریافت خون در نظر گرفته شده است که علاقه مندان می‌توانند آثار خود را تا ۲۵ خردادماه به روابط عمومی سازمان تحویل دهند.

قزوین به عنوان استان معین به تهران کمک می‌کند

این مسئول عنوان کرد: میزان اهدای خون در تهران ۲۷نفر به ازای هر هزار نفر است و این میزان در قزوین ۲۵ اهداء‌کننده به ازای هر هزار نفر است، با توجه به جمعیت بالای پایتخت و عدم توانایی در تامین خون مورد نیاز، قزوین به عنوان استان معین در حل این مشکل سازمان انتقال خون تهران را یاری می نماید.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵درصد فرآورده‌های خونی جمع‌آوری شده به تهران فرستاده شده است، تشریح کرد: تمام استان‌های کشور در صورت کمبود فرآورده‌های خونی از شبکه خون‌رسانی کشور کمک می‌گیرند و از آنجا که هرساله تعداد زیادی از شهروندان ما در تهران درمان و جراحی می‌شوند قزوین به این استان خون رسانی می‌کند.

برادران با اشاره به کمبود گروه خونی AB منفی در استان، گفت: سازمان تمام گروه‌های خونی را برای بیمارستان‌های استان تامین می‌کند و در صورت کمبود گروه خونی با استفاده از بانک اطلاعاتی اهداکنندگان مستمر این کمبود جبران می‌شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین یادآورشد: سال ۹۴ با مراجعه ۴۰ هزار نفر برای اهدای خون نسبت به سال ۹۳ رشد ۴ درصدی را داشتیم که از این تعداد ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند و مابقی افراد شرایط اهدای خون را نداشتند.

این مسئول تاکید کرد: به علت رشد جمعیت، افزایش تصادفات، رشد بیماری‌ها، افزایش تخت‌های بیمارستانی و پیشرفت‌های پزشکی سالانه احتیاج به فرآورده‌های خونی بیشتر می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه پلاکت، پلاسما و سلول‌های خونی از جمله فرآورده‌های خونی هستند،بیان کرد: طبق آمارهای جهانی از هر ۳ نفر یک نفر در طول عمر خود به هر دلیلی نیاز به خون پیدا می‌کند.