فاز دوم مدرسه صالحیه تا پایان شهریور مرمت می‌شود

محمد علی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین صبح امروز(یکشنبه) در پایان نشست مشترک با حجت الاسلام عباسی رئیس حوزه علمیه قزوین و درگاهی رئیس مدرسه صالحیه از ادامه عملیات مرمت و احیای مدرسه تاریخی صالحیه قزوین خبر داد.

وی در ادامه افزود: با مشارکت مالی حوزه علمیه و کمک استانداری قزوین فاز دوم این پروژه تا مهرماه به انجام رسیده و قابل بهره‌برداری می‌شود.

حضرتی درباره روند مرمتی این بنا در فاز دوم ابراز داشت: این مرحله شامل مرمت تمامی حجره‌ها، مدرس‌های طبقه میانی، کتابخانه، سرویس بهداشتی و تاسیسات بوده و با هزینه‌ای معادل سه میلیارد ریال صورت می‌پذیرد. 

وی ادامه داد: فاز نخست مرمت این بنای تاریخی در شهریور 94 انجام شده و هم اینک بیش از 80 نفر از طلاب علوم دینی به تحصیل در آن می‌پردازند. 

گفتنی است؛ مسجد– مدرسه صالحیه بزرگترین مرکز علمی ایران در قرن سیـزدهم هجری است که توسط مرحوم ملاحاج صالح برغانی، برادر شهید ثالث و صاحب کتاب‌ها و تالیفات فراوان در علوم اسلامی به سال 1262 قمری بنیانگذاری شده است.

 

مدرسه صالحیه در سه طبقه و با گنجایش بیش از هفتصد دانشجو در روزگار خود شهرت بسیار داشته و بزرگان بسیاری همچون سیدجمال الدین اسدآبادی در آن به تحصیل پرداخته‌‎اند.

مسجد که در قسمت شمالی مدرسه قرار دارد، دارای سه در شمالی، جنوبی و غربی است که در جنوبی آن به هشتی بزرگی باز می‌شود که با مدرسه مشترک است.

وسعت مسجد و ستون‌های انبوه و استوار آن از رونق فروان این بنا در ایام پیشین حکایت دارد.