ردپای برخی مسئولان مدیریت شهری در پرونده‌های زمین‌خواری در آبیک

سعید احمدزاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک به مناسبت هفته قوه قضائیه در گفت وگو با نگاه آبیک، با اشاره به اینکه عملکرد دادسرا طی سال گذشته مثبت ارزیابی شده است، بیان داشت: علارقم افزایش ورودی پرونده‌ها در سال جاری زمان بررسی پرونده‌ها کاهش یافته است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در سال ۹۵ تعداد ۶ نامه به نیروی انتظامی جهت کاهش سرقت در سطح شهر اعلام شده است، متذکر شد: با توجه به کاهش سرقت‌های نسبت به سال گذشته باز وضعیت سرقت در سطح شهر آبیک مناسب نیست و مسئولیت نیروی انتظامی باید شرایط کاهش این جرم را مهیا کنند.

احمدزاده با اشاره به اینکه دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در موضوعاتی مانند حفظ حراست از حقوق بیت‌المال، آب، منابع طبیعی، نگهداری از اراضی دولتی و سایر موارد می‌باشد تصریح کرد: چند پرونده در خصوص تصرف اراضی دولتی با توجه به مشکلاتی که در آبیک در بحث شند وجود دارد چند پرونده در خصوص تصرف اراضی دولتی تشکیل شده است و طی چند ماه آینده برخی از اراضی بازپس گرفته می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک با بیان اینکه در برخی از پرونده‌های زمین‌خواری در سطح شهر آبیک رد پای برخی مسئولین مدیریت شهری دیده می‌شود، متذکر شد: برخی از مسئولین مدیریت شهری جهت بررسی‌های بیشتر در برخی از پرونده‌های زمین‌خواری احضار شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی دیگر از مسئولان مدیریت شهری نیز به عنوان مطلع حاضر شده اند، تصریح کرد: پرونده در حال بررسی و در انتظار نتیجه کارشناسی می‌باشد که قبل از جواب کارشناسی نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد.

احمدزاده با تأکید براینکه بنا به ماده ۳۶ قانون کیفری دادستان شهرستان توانایی رسیدگی به پرونده‌های مسئولین دولتی را ندارند، اظهار داشت: برخی از مسئولین مدیریت شهری متهم به توانی د معاملات دولتی، توانی برای بردن مال غیر، احتمال دریافت و پرداخت رشوه می‌باشند.

وی با بیان اینکه برخی از پرونده‌ها نیازمند وقت بیشتری برای رسیدگی می‌باشند، متذکر شد: برخی‌ها انتظار دارند پرونده‌های مانند زمین‌خواری و سایر موارد مشابه مانند پرونده قتل رسیدگی کنند که بنا به مشکلات رسیدگی نمی‌توان به آن سرعت به این پرونده‌ها رسیدگی کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده‌ها در مجموع در ۴ شعب تحقیق، ۲ بازپرسی و ۲ دادیار اداره می‌شود، تصریح کرد: در بحث رسیدگی به جرایمی از جمله رباخواری چندین پرونده تشکیل شده است که منتظر صدور حکم هستیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه ۳۵ نفر از افراد رباخوار شناسایی شده است، عنوان کرد: بعد از فرهنگسازی بیش از ۵۰ درصد از این کار کناره گرفتند و امروز شاهد کاهش این جرم در شهر آبیک هستیم.

احمدزاده در پایان گفت: مازاد مال ربا به شاکی عودت داده می‌شود، بیان داشت: جرایمی که تنها جنبه عمومی ندارد علاوه بر رضایت شاکی باید جریمی مالی و یا حبس را بگذراند.