قزوین بیش از 33 هزار تبعه غیرمجاز دارد

اختصاص اعتبار 13 میلیارد ریالی استاندار قزوین برای احداث مدرسه و مرکز درمانی

سیوانکا داناپالا رئیس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به همراه معاون خود فتحیا عبدالله و به آذین مدیر دفتر عملیاتی در سفری دو روزه به قزوین با عشایری مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

بهمن عشایری مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین ضمن تقدیر از اجابت دعوت سیوانکا داناپالا به عنوان بالاترین مقام دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کشور و هیأت همراه به استان قزوین ضمن خوش آمدگویی به وی اظهار کرد: سیاست‌های کاری این اداره کل تعامل و همکاری نزدیک با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بوده که این تلاش‌ها و تعاملات بی‌ثمر نبوده و پیگیری‌های صورت گرفته باعث اجرای چندین پروژه مشترک و تأثیرگذار در استان شده است.

 

عشایری توضیح داد: استان قزوین نقطه تفکیک منطقه ممنوعه از منطقه غیرممنوعه در کشور است و با توجه به اینکه استان‌های شمالی، غربی و شمال غربی کشور برای حضور اتباع افغانستان مناطق غیرممنوعه بوده باعث شده رسوب و ایستایی اتباع خارجی مخصوصا اتباع خارجی کشور افغانستان در استان قزوین بسیار بیشتر محسوس باشد، به‌گونه‌ای که هم اکنون استان قزوین دارای بیش از 33 هزار تبعه غیرمجاز است که به لحاظ وسعت و منابع انسانی دارای تطابق نیست و فشارهای بسیار بالایی را به زیر ساخت‌های جامعه استان قزوین وارد کرده است.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین گفت: استان قزوین همانند سایر استان‌های کشور امنیت اجتماعی را برای اتباع فراهم آورده است که باعث تحرک اجتماعی و شغلی در بین آنان شده است که صعود شغلی و اجتماعی اتباع خارجی نشانگر امنیت فیزیکی، شغلی و روانی آنان است و رفتار سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران در این خصوص باعث رضایت جوامع بین‌المللی و اتباع خارجی شده است.

 

عشایری در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه کمیساریای عالی سازمان ملل متحدر امور پناهندگان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته توانستیم با پیگیری‌های انجام شده، خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه کنیم که رضایت اتباع خارجی استان قزوین در این امر بسیار مشهود و قابل توجه است.

 

وی اضافه کرد: در حوزه آموزش هم اکنون به چندین هزار دانش آموز تبعه افغانستان همانند دانش آموزان ایرانی ارائه خدمات می‌شود، کلاس‌های فنی و حرفه‌ای در استان برای اتباع در حال اجرا است که زمینه‌ساز اشتغال بسیاری از این اتباع شده است.

 

 مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین تصریح کرد: همچنین ساخت مدرسه 12 کلاسه ناحیه شهری ناصر آباد که با تلاش شبانه روزی، دستگاه‌های استانی در کمتر از سه ماه به بهره‌برداری کامل رسید و بسیاری از خدمات ارائه شده همانند تحویل یک دستگاه دیالیز، یک دستگاه آمبولانس، برگزاری جلسات مستمر شورای حل اختلاف، توزیع اقلام بهداشتی و توانبخشی در بین اتباع قابل تقدیر است.

 

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: با توجه به آسیب پذیر بودن اکثر اتباع خارجی در استان و مسائل مطرح شده، مشکلات بسیار فراوانی در مناطق قزوین جهت خدمات‌رسانی به پناهندگان وجود دارد که گزارشات و درخواست‌های بسیار زیادی در این خصوص ارائه شده است که خواستار استمرار خدمات رسانی خصوصا در حوزه آموزش و بهداشت در مناطق مجاز برای حضور اتباع در استان خصوصاً شهر اقبالیه، محمود آباد نمونه، جنوب شهر قزوین و نواحی منفصل شهری که تراکم حضور اتباع در آنجا بالاست هستیم.

 

عشایری با قدردانی از زحماتی و مساعی ارزشمند استاندار قزوین گفت: با همت و پیگیری استاندار قزوین از محل اعتبارات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای ساخت مدرسه در اقبالیه مبلغ 10 میلیارد ریال و ساخت مرکز درمانی در شهر محمود آباد نمونه 3 میلیارد ریال اختصاص یافت.

 

به گزارش ایسنا، در پایان مدیر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مستقر در ایران به همراه مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی از زمین اختصاص یافته برای ساخت مدرسه در اقبالیه و مرکز درمانی و بهداشتی در محمود آباد نمونه بازدید کردند.