۷۰۰ ناظر شرعی در کشتارگاههای کشور فعالیت می کنند

حجت الاسلام حمزه کلانتری عصر دوشنبه در جلسه اعطای اولین نشان حلال به یک واحد تولیدی مرغ در قزوین در سالن جلسات اداره استاندارد قزوین گفت: بسیار خرسندیم که موضوع نشان حلال در ماه محرم کلید می خورد و قزوین به عنوان دومین استان کشور وارد این عرصه مهم شده است.

وی اضافه کرد: از نظر دینی یکی از وظایف ما ایجاد جامعه ای سالم در مسیر امر به معروف و نهی از منکر است و اگر بخواهیم جامعه ای سالم شکل بگیرد باید ابتدا غدای سالم و حلال آن را تامین کنیم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: بسیاری از ناهنجاری ها و بیماریهای جامعه ناشی از غذای حرام است و اگر غذای شبه ناک هم باشد می تواند اسیب های جدی به سلامت روح و روان و جسم ما وارد کند.

کلانتری بیان کرد: حدود ۳۰ درصد اقتصاد جهانی در حوزه غذای حلال است و ۷۰ درصد در گردشگری و سایر موارد که اگر بتوانیم سهمی در این بازار داشته باشیم هم به تولید و هم اشتغال کشور کمک می شود فضای کسب و کار بهبود می یابد.

وی اضافه کرد: هیچ نشان حلالی بدون وجود ناظران بهداشتی دامپزشکی اعطا نمی شود و اگر واحدی بخواهد کد و نشان حلال بگیرد باید ناظر شرعی مستمر در محل تولید و بسته بندی داشته باشد تا ما مطمئن شویم که همه موارد شرعی بودن رعایت می شود.

کلانتری یادآورشد: شاید بتوان گفت تنها کشوری هستیم که در همه زمینه های دینی نظارت جدی داریم و در حال حاضر ۷۰۰ نظار شرعی در واحدهای تولیدی کشور حضور مستمر دارند و بر کارها نظارت می کنند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: برای واردات هم نظارت های جدی داریم و با اعزام روحانیون نسبت به ذبح شرعی و بسته بندی مناسب نظارت کامل داریم تا اعتماد مردم خدشه دار نشود.

وی بیان کرد: با وجود ۳۰۰ میلیون نفر مسلمان شیعه در منطقه می توانیم به گونه ای برنامه دریزی کنیم تا بسیاری از نیازهای این ملتها از طریق ایران تامین شود و با اعتمادی که دارند برای خود جایگاه اقتصادی نیز درست کنیم.

کلانتری گفت: تامین غذای طیب، طاهر، سالم و بهداشتی وظیفه همه تولیدکنندگان است و در سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی هم با رصد کامل مسائل در تحقق اهداف تعیین شده همت می کنیم.

در ادامه حجت الاسلام گروسی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: در تمامی کشتارگاههایذ استان قزوین مسائل شرعی رعایت می شود و بر ذبح دام و طیور اشراف کامل داریم.

وی اضافه کرد:اداره استاندارد و دامپزشکی بر امور اشراف دقیق دارند و با استفاده از روحانیون با تجربه و حضور در کشتارگاهها بخوبی توانسته ایم سلامت تولید مواد غذایی را تضمین کنیم.

گروسی اظهارداشت: در استان قزوین ۵ کشتارگاه طیور و دو کشتارگاه دام سنگین داریم که در همه این واحدها نظار بهداشتی حضور دارد و بر فعالیتها نظارت می کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان قزوین یادآورشد: باید به ژلاتین حلال تولیدی در استان هم نشان حلال اعطا کنیم تا اطمینان مردم در سایر موارد هم جلب شود.

وی گفت: در حوزه واردات هم باید با حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد همکاری بیشتری شود تا بتوانیم وظایف محوله را بخوبی انجام دهیم.