معاملات کشورهای خارجی با ایران هنوز عادی نشده

ولی الله سیف بعد از ظهر امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد اظهار داشت: نخستین گامی که باید در زمینه اقتصاد مقاومتی و بحث‌های اقتصادی برداریم این است که توقعات نسبت به یکدیگر متعادل و منطقی باشد.

وی افزود: امسال سال بسیار ویژه‌ای است و دولت در این سه سال تلاش زیادی را انجام داده  تا مسیری را مشخص و حرکتی رو ریل مشخص انجام دهد، اتفاقی که در دولت‌های گذشته به خوبی انجام نشده است.

رئیس بانک مرکزی ایران عنوان کرد: سال 95 سالی است که باید آثار برنامه‌ریزی‌ها را مشاهده کنیم که این مهم در سه ماه نخست سال به خوبی قابل مشاهده است.

وی گفت: بانک مرکزی مسئول سیاست‌های پولی است و با توجه به آمار موجود در سه ماه نخست سال 95 شاهد وضعیت قابل قبولی در زمینه‌های مختلف هستیم.

سیف خاطرنشان کرد: ثبات در اقتصاد می‌تواند سبب اعتماد سرمایه‌گذار برای انجام امور اقتصادی شود که باید این مهم در کشور اجرایی و در دستور کار قرار گیرد.

رئیس بانک مرکزی ایران تصریح کرد: یکی از بزرگترین اقداماتی که زمینه تشویق بخش خصوصی را فراهم می‌کند ثبات اقتصادی بوده که خوشبختانه به صورت خیلی ملموس مشخص و نسبت به گذشته تغییر کرده است.

وی بیان کرد: دولت در سه سال گذشته دستاوردهای مناسبی داشته که این وضعیت سبب تعجب سازمان‌های بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران افزود: برخی از کشورها مانند ونزوئلا، روسیه، عربستان سعودی و غیره پس از سقوط قیمت نفت واقعا وضعیت نامناسبی را تجربه کردند ولی در ایران شاهد دستاوردهای بسیار قوی و مناسبی هستیم.

سیف گفت: در کشور یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی توجه به واحدهای صنعتی کوچک بود و در این زمینه وظیفه اولویت نخست ما تامین تسهیلات صنایع کوچک و متوسط است، البته این مهم به معنای نادیده گرفتن صنایع بزرگ نیست.

وی افزود: در نظام بانکی در سال گذشته  417 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و امسال هم رقم قابل توجهی را برای صنایع کوچک و متوسط در نظر خواهیم گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی ایران تصریح کرد: همه به دنبال این هستیم که با یک منطق مورد نظر تولید را افزایش و اشتغال به وجود بیاوریم که این مهم باید به صورت دقیق عملیاتی شود.

سیف گفت : باید تلاش کنیم تا با امکانات محدود خود بتوانیم راه های توسعه و پیشرفت کشور را طی کنیم و زندگی با آرامشی را برای مردم فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: اگر یک بنگاه اقتصادی رابطه مناسبی را با بانک ها ایجاد کند بانک‌ها می توانند این بنگاه ها را به خوبی کمک کند و سرمایه داران باید به این موضوع توجه جهانیان ویژه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: در مورد واحدهای راکد کارگروهی تشکیل شود و پس از بررسی دقیق در مدت زمان محدودی مشکلات آنها برطرف شود.

سیف گفت: ارتباط عوامل موثر در رشد اقتصادی با یکدیگر هماهنگ شوند و نتیجه مورد نظر کسب شود.

وی عنوان کرد: تولیدکنندگان در گذشته علاوه بر هزینه‌های معمول هزینه تحریم هم داشتند اما در حال حاضر فضا عادی شده که امیدواریم واردات و صادرات روز به روز بهتر شود.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: مشکلی که پس از برجام وجود دارد این است که عده ای فکر می کنند دوران قبل از برجام است و به صورت عادی معامله اقتصادی و تجاری نمی‌کنند که این مهم باید برطرف شود.