کدام بنگاه‌ها در سال 95 رونق را تجربه می‌کنند؟/ اثر منفی رکود سنگین‌تر از تورم است

گروه اقتصادی-مهدی یکتا در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در پاسخ به این پرسش که به نظر شما کدام یک از صنایع در سال 95 در خروج از رکود پیش رو خواهد بود؟ اظهار داشت: من مفهوم خروج از رکود را برای صنایع نمی پسندم.

وی افزود: به نظر من این سوال باید به این شکل مطرح شود که کدام بنگاه‌ها در سال 95 رونق را تجربه خواهند کرد که به اعتقاد بنده در سال 95 و با در نظر داشتن شرایط اقتصادی کشور، دو دسته بنگاه‌ها اوضاع اقتصادی مناسبی خواهند داشت.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک عنوان کرد: گروه اول، بنگاه‌هایی هستند که وظیفه تامین مواداولیه کارخانه‌های صنعتی را انجام می‌دهند؛ اعم از واردکننده و تولیدکننده و گروه دوم، بنگاه‌هایی هستند که توان صادراتی داشته و قادر خواهند بود از فضای پس از تحریم بهره گرفته و در بازارهایی مثل روسیه و آفریقا خودنمایی کنند.

یکتا تصریح کرد: موضوع اصلی در ایجاد رکود در اقتصاد کشور، افت قدرت خرید مردم است که به واسطه آن تقاضا نیز دچار افت قابل توجهی شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تقریبا همه واحدهای تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود در حال تولید هستند، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که آثار رکود به مراتب وسیع تر و عمیق تر از تورم است.