وضعیت بازار مسکن قم در دولت روحانی

بازار مسکن نیز همچون سایر بخش های اقتصادی، همواره شامل دو دوره رکود و رونق است؛ به طوری که با پایان دوره رکود، این بازار وارد رونق خواهد شد و با پایان دوره رونق، رکود بر آن حاکم می گردد؛ تا بوده، همین بوده و گریزی نیز از آن نیست.

به همین خاطر مردم و به ویژه بنگاه های معاملات املاک، همه روزه درگیر این تغییرات و بالا و پایین شدن قیمت و رکود و رونق مسکن هستند؛ به خصوص با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری منتظر تغییرات در این بازار همچون سایر بازارها هستند.

خوب به یاد داریم که در سال 92 و قبل از انتخابات برخی از کارشناسان مسکن اعتقاد داشتند که در خرداد، حجم معاملات شیب بیشتری نسبت به آنچه در اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاد، به خود بگیرد، اما در عین حال گروهی دیگر از کارشناسان، شکل کامل رونق مسکن را برای دوران بعد از انتخابات پیش‌بینی می کردند.

به همین خاطر خریداران با تصور کاهش قیمت در بعد از انتخابات، تحت‌تاثیر دست‌به‌کار شدن دولت جدید برای ساماندهی بازار مسکن و فروشنده‌ها نیز به به امید افزایش قیمت در آن زمان، بخاطر بی‌برنامگی روزهای اول دولت جدید، باعث ایجاد تاخیر در معامله و در نتیجه رکود شدند.

با همه این اوصاف، بازهم مردم انتظار داشتند که فردای توافق هسته ای دلار کاهش بیابد و تاثیر خود را در بازار بگذارد، ولی نه تنها این طور نشد بلکه موجب شد تا بازار مسکن از تب و تاب افتاده و روز به روز از تعداد خریداران مسکن کم و بر فروشندگان بازار افزوده تر شد.

از این رو، پیشی گرفتن عرضه مسکن بر تقاضا سبب شد تا وضعیت بازار با رکودی بی سابقه گره بخورد؛ این رکود در اکثر شهرها و استان های کشور رخ داد که یکی از آن ها استان قم می باشد و همواره با این مشکل دست و پنجه نرم می کند.

به طوری که مدیر مرکز پژوهش‌های شهرداری قم در سال 93 معتقد بود که با در نظر گرفتن وضعیت کنونی اقتصاد کشور، بازار مسکن در قم سال آینده، یعنی در سال 94 هم راکد خواهد بود.

درهمین رابطه، ‌یکی از مشاوران املاک شهر قم در سال 94، با اشاره به بازار راکد مسکن این شهر می‌گوید: حجم معاملات خریدوفروش مسکن در قم نسبت به دوسال گذشته، 50 درصد کاهش داشته و در6ماه اخیر تعداد مبایعه‌‌نامه‌های تنظیم شده نیز کاهش یافته است.

محمدحسین تقوی‌پور می‌افزاید: هر متر آپارتمان مسکن مهر در این منطقه بین 900 هزار تا یک‌میلیون و‌ 400 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما محدوده قیمت هر متر آپارتمان معمولی یک‌ میلیون و 100هزار تومان تا یک‌ میلیون و 500 هزار تومان است.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه سالاریه نیز بازار خریدوفروش مسکن قم را نامناسب می‌داند و می‌گوید: حدود دوسال است که رکود بر این بازار حاکم شده و تعداد معاملات صورت گرفته به‌شدت کاهش یافته است.

حمیدرضا قدوسی اظهار می‌کند: صاحبان ملک برای فروش بعضی از واحدهای مسکونی خود مجبور به کاهش قیمت شدند، به عنوان نمونه واحدی که در سال گذشته با قیمت هرمتر 5 میلیون و 500 هزارتومان به فروش گذاشته شده بود در سال جاری با قیمت هر متر 4 میلیون و 500 هزارتومان به فروش رفت.

وی ادامه می‌دهد: علاوه برکاهش قیمت واحدهای مسکونی، تعداد قراردادهای امضا شده نیز روند نزولی را طی کرده است، اگر درسال‌های گذشته در هر ماه 4 قرارداد به ثبت می‌رسید، تعداد آن در سال جاری به یک قرارداد کاهش یافته است.

علاوه براین، گرانی یکی دیگر از مشکلاتی است که قمی ها همواره با آن روبرو هستند؛ به طوری که بر اساس بررسی‌های مرکز آمار در سال 1392، تهران گران‌ترین نقطه کشور برای صاحب‌خانه شدن معرفی شده و اصفهان، البرز و قم نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال؛ بر اساس گفته یکی از مشاوران املاک در محله قم، محله سالاریه از گران‌ترین محله‌های این شهر به شمار می‌رود که قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در آن از متری 4.5 میلیون تومان شروع می‌شود و تا متری هفت میلیون تومان ادامه دارد.

همچنین یکی از مالکان که خانه خود در محله سالاریه را برای فروش آگهی کرده بود گفت: این ملک هفت ماه دیگر آماده تحویل است و به همین علت الان به صورت پیش‌فروش با قیمت هر متر مربع 5.5 میلیون تومان آگهی شده و بعد از آماده شدن متری هفت میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

خلاصه مطلب آن که بازار مسکن نیز همچون سایر بخش های اقتصادی، پس از روی کار آمدن دولت روحانی تا به امروز همچنان وضعیت خوبی نداشته؛ به طوری که مردم در حال حاضر و پس از گذشت نزدیک به 3 سال از عمر دولت، قدرت خرید مسکن را ندارند و همین امر بازار مسکن را دچار رکود شدید کرده است.