نیاز به سرمایه 1000 میلیاردی برای احیای دریاچه نمک

محمدنقی کاظم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با احیای دریاچه نمک و ظرفیت های ارزشمند آن افزود: احیای این دریاچه از جمله مطالبات استان و از پروژه های کلان در سطح کشور جهت سرمایه گذاری برای راه اندازی است.

وی در مورد فعالیت های زیر بنایی سرمایه گذاری در دریاچه نمک گفت: در حال حاضر در مرحله ایجاد جاده های دسترسی به سمت دریاچه و انجام امور زیر بنایی در احیای پروژه و جذب سرمایه گذار هستیم.

کاظم زاده با اشاره به فازبندی احیای دریاچه نمک و سرمایه گذاری آن، افزود: نمی توان برآورد دقیقی از میزان سرمایه گذاری داشت و شرکت های پیمانکاری در حال برآورد هزینه های اجرایی پروژه هستند.

وی، این دریاچه را دارای پتانسیل های مختلف و مواد معدنی با ارزش توصیف کرد و افزود: این دریاچه سرشار از منیزیم، پتانسیم، سدیم، مشتقات کلر، ایکیوم و سایر مواد به دست آمده از شورآبها است که بسته به فاز سرمایه گذاری و نیاز بازار به آن توجه خواهد شد. یکی از مولفه های مهم در سرمایه گذاری نیاز بازار است که متناسب با این نیاز مواد معدنی استخراج می شوند.

کاظم زاده با بیان اینکه در سطح جهان نیز این مواد معدنی مطابق با نیازهای جهانی استخراج می‌شود، افزود: سرمایه گذار هم مطابق با چنین فرصت هایی در سطح بازار به سرمایه گذاری می پردازد تا به سود مناسب دست یابد.

وی در مورد اعتبارات اولیه جهت توسعه زیرساخت ها گفت: در این خصوص اعتبارات دولتی جهت توسعه زیرساخت های لازم برای احیای دریاچه نمک در نظر گرفته شده است و در مرحله اول برای ایجاد جاده دسترسی مبلغ 20 میلیارد تومان نیاز است که در حال جذب اعتبارات لازم هستیم.

کاظم زاده، یکی از طرح های مهم اقتصادی در این منطقه را راه اندازی شهرک نمک و تولید انواع املاح معدنی عنوان کرد و افزود: پیگیری این طرح در یکی از مناطق محروم قم همچون قمرود اجرایی می شود که می‌تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی منطقه داشته باشد. 

وی ادامه داد: دریاچه نمک قم توجیه اقتصادی خوبی دارد از این رو برای سرمایه گذاران جذابیت های اقتصادی بالایی خواهد داشت و علاوه بر بخش املاح معدنی، جاذبه های گردشگری نیز از جمله ظرفیت های دریاچه نمک به شمار می رود.