مرگ 9 شهروند قمی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

محمد رضا حسنی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم اظهار داشت: هر سال در شروع فصل سرما، رعایت نکردن موارد ایمنی منجر به مسمومیت و فوت تعدادی از شهروندان بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن می شود.

 

وی اضافه کرد: مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می شود در ابتدا علائمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم در فرد ظاهر می شود.

 

این مقام مسئول گفت: علائم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به تدریج افزیش می یابد و حالت خواب آلودگی، اختلال و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

 

حسنی اضافه کرد: نخستین اقدام در مواجهه با افراد مسموم انتقال آن ها به فضایی باز و تماس با اورژانس 115 است.

 

وی گفت : اگر فرد هنگام مسمومیت در خواب باشد عوارض شدیدی برای وی به وجود می آید و به طور حتم اگر مدت زمانی که فرد در معرض گاز است طولانی شود، ممکن است بعد از احیاء آسیب ها و عوارضی برای فرد در سیستم عصبی، قلب و عروق بروز کند.

 

وی افزود: در برخی موارد شدت مسمومیت به اندازه ای است که امکان ارائه خدمات وجود ندارد و فرد دچار آسیب های شدید و غیرقابل جبران می شود.

 

به گفته رئیس مرکز اورژانس 115 قم، در سال 94، 106 مورد مسمومیت ناشی از استنشاق گاز مونوکسیدکربن در استان قم رخ داد که منجر به فوت 9 تن شد.

 

وی افزود: 63 تن از افرادی که دچار مسمومیت شده بودند به مراکز درمانی منتقل و 34 تن دیگر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

 

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز 22 مورد مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن در استان گزارش شده که 16 تن به مراکز درمانی منتقل و 6 تن نیز به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شدند.

 

به گفته حسنی، بیشتر مسمومیت های امسال مربوط به 2 ماه نخست و ناشی از روشن کردن پیک نیک در چادرهای مسافرتی و داخل خودرو بوده است.

 

وی با بیان این که علت بروز مسمومیت و تولید این گاز، سوختن ناقص مواد فسیلی مثل ذغال، نفت، گاز و بنزین است، بیان کرد: در سال های گذشته استفاده از بخاری با دودکش نامناسب، نداشتن کلاهک انتهای دودکش، مسدود بودن مسیر لوله بخاری و استفاده از وسایل گرمایشی مثل پیک نیک داخل فضای بسته منجر به مسمومیت شهروندان شده است.

 

وی ادامه داد: افراد برای گرم کردن مکان هایی از جمله چادرهای مسافرتی، خودروها و داخل مغازه ها از پیک نیک استفاده می کنند که با تولید گاز مونوکسید کربن با این وسیله گرمایشی به تدریج غلظت این گاز در فضا افزایش و منجر به مسمومیت می شود.

 

حسنی به شهروندان توصیه کرد از وسایل غیر ایمن مانند پیک نیک و کرسی در فضای بسته استفاده نکنند و نسبت به استفاده از لوله بخاری مناسب، کنترل تهویه و مسیر خروجی دود آن اقدام کنند.