نگرش افراد به طلاق مورد توجه قرار گیرد

جلسه کارگروه زنان استان قم پیش از ظهر امروز با حضور معاون استاندار قم و مسئولان اجرایی استان، در سالن جلسات معاونت سیاسی استانداری برگزار شد.

معاون استاندار قم در این جلسه با بیان اینکه شیوع زندگی مدرنیته در شهر آسیب‌هایی را به همراه داشته است، تصریح کرد: حدود 5 درصد قم در روستاها زندگی می‌کنند، اما تنها یک درصد از میزان طلاق استان را به خود اختصاص داده، این نکته بیانگر این است که زندگی سنتی مانعی برای طلاق به شمار می‌رود.

احد جمالی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: طلاق مقوله پیچیده‌ای است که به تحقیق و گرفتن آمار صحیح از منابع معتبر نیازمند است، در این راستا می‌توانیم همکاری‌های لازم را با پژوهشگرانی که در این زمینه تلاش می‌کنند داشته باشیم، تا بتوانیم به راهکارهای اصولی کاهش طلاق دست‌یابیم.

مدیرکل دفتر بانوان و امور خانواده استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به‌ضرورت آموزش مهارت‌ها و راهبردهای زندگی به همه اقشار جامعه، اظهار داشت: 40 پایگاه شهری و 20 پایگاه روستایی به این منظور در نظر گرفته‌شده تا آموزش‌ها از روزهای پایانی امسال آغاز شود، همچنین جلساتی با نهادهای مربوطه برگزار شد تا بر اهمیت توجه به این موضوع تأکید شود.

معصومه ظهیری با بیان اینکه درخواست طلاق در قم کاهش‌ یافته است، تصریح کرد: با شناسایی ریشه‌های طلاق و ارائه راهکار برای مقابله با آن‌ها می‌توان میزان طلاق را در استان کاهش داد و در این راستا نیازمند همکاری بیشتر حوزه‌های علمیه، شهرداری قم، اداره‌کل ورزش و جوانان استان قم و دیگر نهادهای مربوطه هستیم.

وی با اشاره به‌ضرورت گسترش مهارت‌های زندگی در محله‌های شهر گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی اداره‌کل آموزش‌ و پرورش و دانشگاه‌ها در حال پیگیری است، چراکه باید  آموزش‌ها در محله‌های شهر که متولی خاصی ندارد، به‌صورت جدی دنبال شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت توجه به عوامل طلاق، افزود: طلاق به‌عنوان عامل اصلی به شمار نمی‌رود بلکه معلولی از عوامل متعددی به شمار می‌رود، بنابراین باید عوامل طلاق موردبررسی بیشتری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به‌ضرورت همکاری نهادهای اجرایی اظهار داشت: همه نهادهای اجرایی باید در زمینه طلاق با یکدیگر همکاری داشته و به‌صورت و جدا از هم فعالیت نکنند، زیرا طلاق به‌عنوان یک آسیب اجتماعی مهم تأثیرات فراوانی در پی دارد.

طوبی حجازی بابیان اینکه قم جایگاه مذهبی در کشور و جهان دارد، افزود: تحقیقات متعددی در زمینه علل و راهکارهای طلاق در قم صورت گرفته است، که در حال حاضر باید به سمت اجرایی‌شدن برود.

معاون سلامت و اصلاح تربیت اداره‌کل زندان‌های استان قم نیز در این جلسه با اشاره به‌ضرورت توجه به نگرش افراد به طلاق، اظهار داشت: باید درزمینه تغییر نگرش‌ها ‌برای طلاق کار کرد چراکه عامل مؤثری در این زمینه به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام قاسم صفایی با بیان اینکه در اداره‌کل زندان‌ها به مقوله تحلیل نگرش‌ها توجه می‌شود، افزود: نوع نگرش افراد در تصمیم‌گیری آنان مؤثر است، بنابراین تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است باید به‌صورت برنامه‌ای جامع ارائه شود.

معاون اجتماعی دادگستری قم نیز در این جلسه با اشاره به‌ضرورت همکاری نهادهای اجرایی با یکدیگر، اظهار داشت: هر نهادی که به‌صورت جداگانه مسائل را موردبررسی قرار می‌دهد، باید با سایر نهادها همکاری کند.

سعید کاویانی بابیان اینکه شهرداری قم و دانشگاه‌ها مسئولیت ویژه‌ای در این زمینه دارد، تصریح کرد: این نهادها باید به‌صورت جدی به موضوع طلاق ورود کنند.