کلید بی تدبیری در قفل مسکن شکست

تهیه مسکن و داشتن سرپناه از دغدغه های خانواده های ایرانی که امروز به خوابی آشفته برای مسئولان ومردم تبدیل شده است.

دولت دهم برای رفع این دغدغه با طرح"مسکن مهر"که آن را باید دوران طلایی رونق بازار مسکن در کشور دانست به سرکار آمد، احمدی نژاد که هدف از این طرح را رفع دغدغه مسکن برای ایرانیان عنوان کرد توانست تا حدودی این مسئله را حل کند ولی به دلایل شتاب زدگی در اجرای طرح و عدم نظارت کافی این طرح هم در برخی ابعاد با شکست مواجه شد.

مسکن پلدختر

با شروع به کار دولت یازدهم ،انتظار می رفت که دولت کارهای دولت قبلی را در راستای تکمیل طرح مسکن مهر انجام دهد که تاکنون علی رغم وعده هایی که داده شده این امر محقق نشده است.

دوسال اخیر بازار مسکن با رکود بی سابقه مواجه شد به طوری که خبری از ساخت وساز در مسکن به مانند سال های گذشته نیست ،به عقیده خیلی از کارشناسان دولت یازدهم با اتخاذ سیاست های ضد تورمی باعث شد که بازار مسکن به این شکل در بیاید.

"طبق آمارها در نیمه اول سال 93 نسبت به نیمه دوم سال 92، 50 درصد کاهش در ساخت آپارتمان‌ها و سرمایه‌گذاری و در نیمه دوم سال 93، 70 درصد کاهش ساخت آپارتمان و سرمایه‌گذاری در بخش شاهد باشیم".

طرح های موقتی دولت با پرداخت تسهیلات هم نتوانست به این بازار در کما رفته جان دهد و مردم بعنوان تماشاچی فقط نظاره گر این بازار هستند.

جهانگیر اکبری شهردار پلدختر در خصوص چگونگی ساخت وساز ها در پلدختر اظهار داشت:ساخت وساز مسکن در شهرستان پلدختر به مانند سایر نقاط کشور با رکود مواجه شده است.

اکبری شهرداری پلدختر

وی بیان کرد:کمبود نقدینگی و قیمت بالای مصالح ساختمانی باعث شده تا کسی جرات کند به فکر ساخت و ساز بیافتد.

شهردار پلدختر با اشاره به اینکه بیشترین پروانه ساخت وساز در زمان دولت دهم صادر شد عنوان کرد:درسال 91 با آغاز طرح مسکن مهر بیش از 245پرونده ساختمانی که بیشترین میزان پرونده بوده در شهرداری پلدختر صادر شده است.

اکبری تصریح کرد:در سال 92این میزان صدور پرونده ساختمانی به 102پرونده کاهش یافت و در سال 93این تعداد به 31پرونده رسید.

وی یادآور شد:در سال 94این میزان صدور پروانه ساختمانی به 69پرونده رسید .

رکود مسکن

وی با بیان اینکه سال 95رکودبی سابقه بازار مسکن باعث افت شدید صدور پروانه ساختمانی شده است خاطر نشان کرد:از ابتدای امسال تاکنون کمتر از 10پروانه ساختمانی از طریق شهرداری پلدختر صادر شده و اصلا مردم با توجه به وضع موجود رغبتی به ساخت وساز ندارند.

شهردار پلدختر یکسان سازی تعرفه های نظام مهندسی را از دیگر موانع ساخت وساز در پلدختر برشمرد و اضافه کرد:به ازای هر متر مربع165000ریال هزینه کارشناسی باید به کارشناسان نظام مهندسی که غیر بومی هستند و برای حضور در شهرستان مسائل ومشکلاتی دارند باید بپردازند .

وی یادآور شد:بر اساس این یکسان سازی تعرفه ها،مناطق محرومی همچون پلدختر با سایر مناطق به یک نگاه توجه شده که با توجه به وضعیت موجود اقتصادی و بنیه ضعف مالی مردم ،امکان پرداخت 25میلیون ریالی بعنوان هزینه کارشناسی برای احداث واحد 200متری مسکونی وجود ندارد.

علی جودکی از شهروندان پلدختر در گفتگو با خبرنگار بیان روز با انتقاد از بازار مسکن گفت:چند سال اجاره نشین هستم که قصد ساخت وساز مسکن را داشته ام که به دلیل گرانی مصالح تاکنون نتوانستم موفق به آغاز کار شوم.

املاکی ها

وی بیان کرد:فقط برای احداث حمام و دستشویی بیش از 50میلیون ریال هزینه کرده ام که این اوج وخامت بازار مسکن را می رساند.

یکی دیگر از شهروندان پلدختر با اشاره به اینکه دولت با این تسهیلات بانکی مسکن بیشتر مردم را بدهکار می کند ادامه داد:گرفتن تسهیلات با بهره های بانکی بالا با عنوان تسهیلات رونق بازار مسکن فقط مردم را بدهکار می کند و دیگر فایده ای ندارد.

عطا الله صاحبی یاد آور شد:ساختمان مسکونی به مساحت150مترمربع در سه سال اخیر آغاز کرده ام که به دلیل نداشتن پول و گرانی مصالح آن را نیمه کاره رها کرده ام.

به نظر می رسد در بازار مسکن واقعیت هایی وجود دارد که متولیان امر نمی خواهند به آن توجه کنند وهمچنان متقاضیان مسکن باید منتظر اقدامات و تدابیر دولت برای خروج از این وضعیت باشند.