غرق شدن 12 نفر از ابتدای سال تاکنون در لرستان

"رضا آریایی" مدیر کل مدیریت بحران استان در خصوص غرق شدگی های اخیر استان در گفت وگو با خبرنگار سفیر افلاک گفت: متاسفانه از ابتدای سال 12 نفر در رودخانه ها و آبشارهاری لرستان غرق شده است.

 

وی گفت: از این تعداد 4 نفر مربوط به آبشار بیشه، 4 نفر در شهرستان دلفان، 2 نفر در دریاچه کیو خرم آباد و 2 نفر هم در پلدختر و دوره چگنی غرق شده است.

 

مدیر کل حوادث غیر مترقبه استان افزود: در سال 94 مجموع غرق شدگی ها در سه ماهه اول هشت نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش تعداد غرق شدگی ها مواجه شده ایم.

 

آریایی در خصوص وضعیت آب های استان گفت: در استان لرستان دو هزار و 500 کیلومتر رودخانه و یک میلیون و 850 هزار جمعیت وجود دارد به همین دلیل متاسفانه همه ساله شاهد غرق شدگی جوانانی بین 10 تا 25 ساله در کنار رودخانه ها و سدهای استان هستیم.

 

وی کاهش بخشی آمار تلفات غرق شدگی را منوط به کار فرهنگی در این حوزه دانشت و گفت: رسانه ها و دستگاه های متولی امور فرهنگی می توانند فضایی را ایجاد کنند که جوانان نسبت به خطر غرق شدگی ها هوشیار باشند.

 

مدیر کل مدیریت بحران استان اظهار کرد: سازمان های متولی می تواننددر محل ها پر خطر، علائم ورود ممنوع و هشدار خطر را نصب کنند تا افرادی که وارد آبشارها، رودخانه ها و یا سدها می شوند  بدانند چه نقاطی خطرناک است و یا اصولا اگر محلی مناسب شنا نیست وارد آب نشوند.

 

آریایی نقش دهیارها را در کاهش این غرق شدگی ها موثر دانست و گفت: دهیارها با حکم وزیر کشور رئیس مدیریت بحران منطقه هستند و به دلیل اینکه بسیاری از آبشارها و سدها در همجواری روستاها قرار دارند می توانند تدابیری مانند با به کارگیری غواصان حرفه ای در برهه ای از زمان، قراردادن نگهبان در کنار آبشارها  و یا معرفی مکان های پر خطر به گردشگران در کاهش تلفات غرق شدگی موثر باشند.

 

از طرفی به دلیل اینکه اکنون در برخی از مکان های گردشگری آبی، مبلغی به عنوان حق پارکینگ از گردشگران گرفته می شود، می توان شنا را هم بلیطی کرد تا علاوه بر درآمد زایی برای منطقه، امکانات بیشتری در این مکان ها قرار داده شود.