کلید تدبیر قفل محرومیت های لرستان را بازنکرد

با گذشت سه سال از عمر دولت تدبیر وامید،همچنان استان های محروم همچون لرستان با محرومیت دست وپنجه نرم می کنند.

رئیس جمهور در 28خردادماه 93در سفری به لرستان وعده هایی به مردم این استان دادند  که با سپری شدن سه سال از عمر دولت تدبیر وامید به باز خوانی وعده های دولت در لرستان می پردازیم .

سفردولت به لرستان

وعده های دکتر روحانی در جمع مردم خرم آباد در ورزشگاه تختی( 28 خرداد 93)

*در راستای گسترش نظام سلامت تمام مردم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

*عزم دولت برای ایجاد رونق اقتصادی در لرستان.

 *حل مشکل زیست محیطی جنگل های بلوط و ریزگردها.

*احداث یک شهرک صنعتی پتروشیمی در خرم آباد.

*پیش بینی ۷۹ طرح برای توسعه استان لرستان.

*بهره برداری از سدهای ایوشان، مروک و حوضیان در سال 93 و اوایل سال 94 .

*بهره برداری از سد کمندان در اوایل سال 94 و نیروگاه برق آبی رودبار لرستان در همین سال.

*ادامه پروژه سد معشوره.

*ارائه اعتبار در سال جاری برای مناطق شیب دار که مشکل کشاورزی و باغداری دارند. *اجرای طرح اصلاح شیوه آبرسانی و جلوگیری از هدر رفت آب در سال جاری و آینده.

*بهره برداری از پروژه آزاد راه اراک- خرم آباد.

*آماده بودن طرح احداث مجتمع شیلاتی برای عملیاتی شدن.

*احداث کارخانه لاستیک خودرو وکارخانه سنگبری مدرن  در لرستان.

*ساخت هتل چهار ستاره در استان.

*تخصیص 100 درصد اعتبارات استان لرستان در سال جاری.

*قول مساعد دولت برای تکمیل بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد.

*اعطای یک ممیز هشت دهم میلیارد دلار بودجه از امکانات صندق به عنوان وام برای فعالیت مجدد واحد های تولیدی.

*اعطای تسهیلات لازم را بری گردش گران  داخلی و خارجی در  استان لرستان.

  وعده های دکتر روحانی در دیدار با عشایر و روستائیان لرستان(28 خرداد 93)

 * راه‌اندازی واحدهای دامپروری مدرن در سطح استان.

 *کاهش بهره تسهیلات اعطایی به کشاورزان ظرف یک ماه آینده. 

*اخذ 5 درصد از هزینه های دارو و درمان از عشایر با اجرای طرح تحول سلامت.

 *یک هتل در خرم آباد تا پایان سال.

* تلاش دولت برای ارتقای سطح رفاه، درآمد و معیشت عشایر.

* راه اندازی یک دامداری 5 هزار راسی در استان توسط بنیاد مستضعفان.

* بهره برداری از 70 طرح بزرگ دامپروری در استان.

* برق رسانی به روستاهایی که فاقد برق هستند در سال جاری.

 وعده های رئیس جمهور در همایش توسعه و سرمایه گزاری لرستان(28 خرداد 93):

*حمایت دولت از پروزهای کار آفرینی.

* احداث شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی در خرم آباد(تکرار).

* اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی و صنعت.

 رئیس‌جمهور در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان(29 خرداد 93): وعده های

* ساخت شهرک صنعتی پتروشیمی(تکرار).

 وعده های رئیس جمهور در شورای اداری استان(29خرداد 93):

*حل معضل بیکاری.

*بهره برداری از 79 طرح در سال جاری و سال آینده در لرستان(تکرار).

*حمایت از طرح های ریلی و جاده ایی در لرستان.

* فعال کردن تمام ظرفیت صنایع نیمه‌فعال در استان.

 وعده های رئیس جمهور در جمع اصحاب رسانه( 29 خرداد 93)

**بهره برداری از 79 طرح در سال جاری و سال آینده در لرستان( تکرار).

**تخصیص 100 درصد اعتبارات استان لرستان در سال جاری(تکرار).

** بهره برداری از سه سد در سال جاری و سه سد در سال آینده (تکرار).

** راه اندازی هتل چهار ستاره(تکرار).

** احداث شهرک پتروشیمی(تکرار).

وعده هایی که بیشتر روی کاغذ ماند و به ایستگاه عمل حداقل در شهرستان پلدختر نرسیده است زیرا در این شهرستان که خروجی استان قرار دارد و نیاز برای جمع آوری آب های سطحی ،حداقل از سدی بهره مند شود ولی تا کنون این مسئله محقق نشده است و دولت تدبیر و امید هنوز هم به برنامه های پیشنهادی برای این کار جوابی نداده است.

سیلاب پلدختر

در کنار این وعده ها دولت باید پاسخگوی مسائل ومشکلات مردم باشد ،کاهش تعرفه برق گرسیری،رونق صنعت و کشاورزی مکانیزه ای از دیگر انتظارات مردم منطقه محروم پلدختر است.

شاید لرستان به عنوان یکی از استان های برتر در خصوص رفت و آمد وزرا و مسئولین ارشد دولتی باشد ولی تاکنون مناطق محروم از قبیل شهرستان پلدختر از این سفرها خیری به آنها نرسیده است.

سفر وزرا به لرستان

اقتصاد از مباحثی که در لرستان به ایستگاه اجرایی نرسیده و مردم با کشاورزی ودامداری بر پایه اقتصاد مقاومتی زندگی خود را می گذرند  و به دلیل رکود و نبود نقدینگی اقشار محروم و مستضعف جامعه توانایی مالی برای خرید مایحتاج زندگی خود ندارند به طوری که خبر دار شدیم برخی از کارگران شرکتی ادارات، نان مورد نیاز خود را به صورت قرضی از نانوایی ها می خرند.

در سه سال گذشته، یک میلیون و 132 هزار هکتار از شش میلیون هکتار مساحت جنگل‌های زاگرسی به کلی نابود شده،بیماری زغالی بلوط که تعداد زیادی از جنگل های بلوط لرستان را نابود کرده همچنان مرثیه غم ناکی که دل هر علاقه مند به محیط زیست را به درد می آورد و معضل ریزگردها که تاکنون دولت در این دو مورد نتوانسته این موضوع را به صورت اساسی حل کند .

خشکی درخت بلوط

طرحی که پلدختر به عنوان منطقه پایلوت آن ولی تاکنون اقدامی که قابلیت اطلاع رسانی داشته باشد از طریق مسئولان اعلام نشده است.

اجرای طرح اصلاح شیوه آبرسانی و جلوگیری از هدر رفت آب در سال جاری و آینده از دیگر وعده های رئیس جمهور به لرستان بود که در ابتدا دل کشاورزان لرستانی شاد می کرد که از طریق این مبحث می توان اعتبارات لازم را برای تکمیل ایستگاه های پمپاژ لرستان و پلدختر که برخی از آنها با سابقه 20ساله هنوز منتظر اعتبارات هستند را جذب و عملیاتی می شد که این امر هم محقق نشد.

وعده های نماینده عالی دولت در لرستان آب رفت

"هر چند در این خصوص هوشنگ بازوند نماینده عالی دولت در لرستان در جلسه بررسی مسائل ومشکلات پروژه های عمرانی پلدختر در 20فروردین 94 به صراحت این مسائل را مطرح کرد: هفته دولت دو هزار و700هکتار از اراضی دیم شهرستان پلدختر با بهره برداری از شش ایستگاه پمپاژ به آبی تبدیل می شوند.

 وی اضافه کرد:از این پروژه ها چهار ایستگاه متعلق به سازمان جهادکشاورزی و دو ایستگاه دیگر هم مربوط به امور آب منطقه ای است که با بهره برداری از این ها در توسعه بخش کشاورزی و کاهش نرخ بیکاری در پلدختر شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

پمپاژ واشیان

 استاندار لرستان با بیان اینکه طلسم پمپاژ واشیان پس از 11سال در سال 94شکسته می شود اضافه کرد:امور آب منطقه ای با تخصیص اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد تومان وضعیت پروژه را برای آبرسانی به 300هکتار در هفته دولت و 200هکتار هم برای 22بهمن آماده بهره برداری می کند.

 نماینده عالی دولت در لرستان تصریح کرد:شرکت آب منطقه ای در مورد پمپاژ دشت جایدر  از طریق معاونت عمرانی استانداری استان این طرح را فازبندی کنند و ظرف مدت زمانی ده روز نتیجه را به ما اعلام کنند تا با استفاده از اعتبار 11میلیارد تومانی این پروژه که  رشد 350درصدی داشته حداقل پیشرفت فیزیکی این پروژه را از 20به 60افزایش دهیم.

توسعه پلدختر

 وی ادامه داد:در فاز اول 400هکتار از اراضی کشاورزی دشت جایدر از طریق این پمپاژ به آبی تبدیل شوند.

 بازوند تاکید کرد:شرکت آب منطقه ای نسبت به تخصیص آب پمپاژ بن لار و زیودار تلاش کند تا سازمان جهادکشاورزی بتواند این پروژه را تا هفته دولت آماده بهره برداری کند."

 استخر شنایی که پلدختر با توجه به گرمای هوا ونیاز جوانان به ورزش های آبی می بایست به تعبیر استاندار لرستان تابستان 94به افتتاح می رسید هنوز منتظر اعتبار کلانی برای تکمیل نهایی این طرح هست به نظر می رسد این پروژه را باید به عنوان نمود دولت دهم و یازدهم در کتاب ثبت رکوردها گینس ثبت شود.

استخر شنا

عملیات اجرایی این پروژه از سال 88آغاز شده و تاکنون 75درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به نظر می رسد پس از 7سال این پروژه به این میزان پیشرفت رسیده و برای تکمیل آن باید دو سال دیگر صبر کرد!

 آیا در این سه سال ،اقدامات دولت تدبیر در لرستان باعث تغییرات جدی که مردم آن را لمس کنند شده ،شهرستان پلدختر در جنوب لرستان واقع شده چه تغییرات توسعه ای ملموس کرده،کارواش ها که نماد بیچارگی ومحرومیت مردم پلدختر جمع آوری شده اند؟صنایع تبدیلی کشاورزی در این شهرستان برای صیفی جات و انجیر که رتبه نخست تولید انجیر را در استان داریم و13درصد انجیر سیاه کشور را تولید می کنیم احداث شده است؟

پالایشگاه نفت پلدختر

میزان مهاجرت مردم روستاها به شهر یا رفتن تعداد زیادی از جوانان منطقه برای شغل به تهران ودیگر استان ها کمی کاسته شده است؟

در عمل دولت تدبیر چه اقدام مثبتی را برای توسعه مناطق محروم لرستان از جمله پلدختر برداشته که مسئولان به صورت شفاف نتوانستند در 24خردادماه سالروز آغار به کار دولت تدبیر آن را برای مردم بیان کنند؟

در واقع باید گفت کارنامه دولت تدبیر هم به مانند دولت دهم فقط برای استان های خاص خوب بوده و لرستان و پلدختر از آن بی بهره بودند زیرا در چند صد کیلومتری خوزستان علی رغم داشتن ظرفیت نفت در لرستان هنوز برنامه ای برای عملیاتی کردن این ظرفیت در استان لرستان ارائه نشده و دولت بی تفاوت به این مسائل فقط متمرکز به مسائل برجام  و تقصیرهای کم کاری های خود را به گردن دولت قبلی انداختند هست.

به نظر می رسد که در این یکسال باقی مانده از عمر دولت هم فرصتی برای جبران کم کاری ها نیست و به تبع بیشتر وقت ها برای انتخابات ریاست جمهوری 96صرف می شود.

رسانه ها به نمایندگی از مردم این آمادگی را دارند که در صورت اجرایی شدن وعده های رئیس جمهور و اقداماتی که دولت در راستای تحول و توسعه در شهرستان شده را به مردم اطلاع رسانی کنند.