شمار کارگران بیکار سنگبریهای بروجرد به 2000 نفر رسید

و به نقل از بازتاب بروجرد  سنگبریها از جمله واحدهای هستند که در این شرایط رکود در امان نبوده و روز به روز به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود بازار فروش و دلایل دیگر نیمه جان می شوند. سنگبریهایی که روزی بسیار فعال بوده و کارگران زیادی در این واحدها نان آور خانواده بودند حالا به دلیل رکود دست از کار کشیده و  خانه نشین شده اند.

دومینوی تعطیلی در این واحدها مشاهده می شود و طی سالهای اخیر چرخ فعالیت این واحدها یکی پس از دیگری از حرکت می ایستد.

هر روز نان تعدادی از سنگبران بروجرد آجر می شود و تعداد اندک کارگرانی هم که مشغول به کار هستند حقوقی دریافت نمی کنند و هستند کارگران برخی از سنگبریهای بروجرد که بیش از شش ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

این در حالیست که حال و روز سنگبریها هم دست کمی از حال و روز واحدهای صنعتی و کارخانه ها ندارد و حقوق معوقه کارگران و اخراج کارگران به دلیل رکود فراگیر شده است.

طی دو سال اخیر بیش از دو هزار کارگر از سنگبریهای بروجرد بیکار شده و 40 سنگبری تعطیل و بقیه سنگبریها هم نیمه فعال هستند.

" صفر زارع" رئیس اتحادیه سنگبران بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر وضعیت سنگبری های بروجرد بسیار نامناسب است به طوری که هم اکنون بیش از 2000 کارگر از کار بیکار شده اند.

وی اضافه کرد: این در حالیست که طی سالهای قبل سنگبریهای بروجرد فعالیت بسیار خوبی داشتند و حدود 3000 کارگر در این واحدها مشغول به کار بودند و همه 120 سنگبری موجود در بروجرد کاملا فعال بوده به  و در برخی از واحدها 80 کارگر مشغول به کار بود اما حالا همین واحدهای نیمه جان با 8 تا 10 کارگر فعالیت دارند.

به گفته وی 120 سنگبری در بروجرد وجود دارد که بیش از 40 واحد به صورت کامل تعطیل هستند و بقیه واحدها با 20 درصد ظرفیت کار می کنند و در سنگبریهای نیمه جان بروجرد تنها حدود 800 کارگر مشغول به کار هستند.

زارع اظهار داشت: البته کارگرانی که در واحدهای سنگبری بروجرد هم اکنون کار می گیرند ماه هاست که حقوق دریافت نکرده اند و برخی از کارگران در انتظار شش ماه حقوق معوقه به سر می برند.

وی بیان کرد: نبود بازار فروش یکی از مهمترین مشکلات سنگبریهاست و بسیاری از سنگبریها با انبارهای پر از سنگ روبرو بوده و انگیزه کافی برای ادامه فعالیت را ندارند.

رئیس اتحادیه سنگبران بروجرد تصریبح کرد: با توجه به این که استان لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی است ، قرار است از واحدهای تعطیلی حمایت شود و برای رونق مجدد در این واحدها تلاش صورت گیرد که در این راستا وام هایی به این واحدها اعطا می گردد تا دوباره وارد چرخه تولید شوند.

به گفته وی بسیاری از این سنگ ها در ساخت و ساز استفاده می شد که به دلیل رکود در کار ساخت و ساز این واحدها هم با مشکل روبرو شده اند که امیدواریم با این حمایت ها شاهد رونق دو.باره در این واحدها باشیم.