بیکاری در بین جوانان بروجرد بیداد می کند

به نقل از بازتاب بروجرد  صنایع نقش مهمی در تولید کالاهای داخلی و اشتغال جوانان دارند و سهم بروجرد از صنایع بزرگ و کوچک حدود 40 درصد صنایع استان است که زمانی چرخ این صنایع به خوبی می چرخید و جوانان زیادی مشغول به کار بودند.

طی چند سال اخیر وضعیت صنایع شهرستان بروجرد به گونه ای شده که حدود 60 درصد صنایع بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل شده و روز به روز بر تعداد واحد های تعطیل شده و آمار بیکاری شهرستان افزوده می شود.

فرقی ندارد کارگران با چند سال سابقه در کارخانه ای مشغول به کار باشند چرا که وقتی تصمیم به تعطیلی کارخانه باشد همه کارگران اخراج شده و موج بیکاری باز هم گریبانگیر جوانان می شود.

گرچه تا کنون در جلسات مختلف صحبت از ایجاد اشتغال و شغل برای کارگران و بیکاران شده اما کاملا مشهود است که ایجاد اشتغال برای جوانان به رویایی تبدیل شده است و جوانان با مدارک تحصیلی مختلف در به در به دنبال کار می گردند.

به راستی سهم جوانان بروجردی از اشتغال در صنایع چقدر است ؟

آنقدر طی سالهای اخیر بی رونقی و تعطیلی در کارخانه بروجرد به وجود امده و کارگران زیادی از کار بیکار شده اند که حتی بسیاری از مسئولان مربوطه در این راستا از ارائه آمار دقیق تعطیلی واحدهای صنعتی در بروجرد گریزان بوده و انگار هیچ یک از مسئولان بروجرد نمی دانند دقیقا چند واحد در بروجرد  تعطیل و تعداد امار بیکاران در شهر چقدر است.

البته برخی از مسئولان نرخ بیکاری را در بروجرد 14 درصد و عده ای دیگر از مسئولان نرخ بیکاری را حدود 40 درصد عنوان می کنند و در این میان تعدادی از مسئولان می کوشند که در ظاهر نشان دهند وضعیت صنایع بروجرد چندان هم بحرانی نیست.

سال گذشته سامان کاشی تعداد زیادی از کارگران را اخراج و بقیه کارگران با حقوق معوقه و مشکل بیمه روبرو هستند، کاشی جم ابتدای امسال به طور کامل تعطیل و قفل محکمی بر در این کارخانه زده شد و 120 کارگر اخراج شدند، نساجی بروجرد 500 کارگر را امسال لغو قرار کرد و با نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است اما باز هم انگار وضعیت به بحران نرسیده است.

روز به روز بر تعداد جوانان بیکار افزوده می شود و نه تنها شغلی برای جوانان ایجاد نمی شود بلکه افراد و کارگرانی که مشغول به کار هستند به دلایلی از کار بیکار شده و به خیل بیکاران می پیوندند.

در آن سوی شهر مسئولان نشسته و با برگزاری جلسات و کنفرانس های مختلف صحبت از ایجاد اشتغال برای جوانان می کنند به طوری که امسال قرار است اشتغال برای سه هزار و 402 نفر در بروجرد ایجاد شود.

به نظر می رسد به جای صحبت از ایجاد شغل های جدید اگر همان کارگران بیکار شده هم به کار بازگردند خود اقدام مهمی است که این کار محقق نشده و اشتغال برای جوانان رویایی دست نیافتنی و آرزویی بزرگ است.

با توجه به این که استان لرستان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شده قرار است در اجرای برنامه از واحدهایی که در معرض خطر هستند حمایت هایی صورت بگیرد که به نظر می رسد تعداد هفت واحد صنعتی بروجرد در لیست قرار دارند اما اینکه چه وقت این امر محقق شود و دوباره واحدهای صنعتی احیا شوند باید منتظرنشست.

" کامران فرشید" رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: طی سه ماهه نخست امسال کمتر از 11 درصد اشتغال در بروجرد محقق شده در حالی که باید 25 درصد اشتغال از سه هزار شغل ایجاد می شد.

وی اضافه کرد: سهم اشتغال شهرستان امسال در بروجرد بیش از سه هزار فرصت شغلی است که امیدواریم با ایجاد مشاغل از مشکل بیکاری در شهرستان کاسته شود.

به گفته وی با احیا و رونق دوباره در واحدهای صنعتی بروجرد علاوه بر تولید داخلی اشتغال هم ایجاد می شود.

به گزارش بازتاب بروجرد همچنین تلاش برای گفت و گو با رئیس صنعت، معدن و تجارت برای دریافت اطلاعات بیشتر از واحدهای صنعتی بروجرد بی نتیجه ماند.