مصرف کودهای شیمیایی در کشور پایین است‌

دکتر سیف در نشست خبری حاشیه مراسم افتتاح باشگاه کشاورزی استان بیان کرد: تمام سعی ما بالا بردن تولید با استفاده از دانش نوین و مصرف نهاده‌های کشاورزی است.

وی با بیان اینکه زمانی ایران با ورود 24 میلیون تن به ارزش 14 میلیارد دلار بزرگترین وارد کننده غذایی دنیا بود، افزود: اما حال با همت همه استان‎ها تراز کشاورزی ما مثبت شد و صادراتمان از واردات بیشتر شده که سیاست‌های درست و زحمات تمام کشاورزان باعث تحقق این امر شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: در دنیا از سال 1920 مشخص شد که جمعیت با تصاعد هندسی و غذا با تصاعد عددی رشد می‌کند و دانشمندانی چون بورلاگ راهکار تغذیه گیاه را با متغیرهای توسعه‌ای توضیح داد.

سیف افزود: کود شیمیایی عناصر غنی خاک بوده که شامل ازت، فسفات و پتاس است. سال 2014 در دنیا 184 میلیون تن عناصر کودی مصرف شده که قریب 500 میلیون تن کود است.

وی اظهار کرد: در سال زراعی 86-85 حدود 500 هزار تن گندم صادر کرده‌ایم و 4.2 میلیون تن کود مصرف شد. سیاست ما در شرکت کم و درست مصرف کردن کودهای شیمیایی، استفاده از کودهای بیولوژیک به عنوان مکمل و به کار بردن مواد آلی برای بهبود وضعیت و ترکیب خاک است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف کودهای شیمیایی در کشور پایین است و متخصصین تغذیه این موضوع را گوشزد کرده‌اند.

سیف با بیان اینکه از فعالیت شبکه‌های موازی با شرکت استقبال می‌کنیم، افزود: با این کار سطح رقابت بالا رفته و خدمات با کیفیت بالاتری به کشاورزان ارائه می‌شود.

وی به موضوع تقلب در توزیع کود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قاچاق کود معضل ما نیست و مشکل اصلی تقلب در آن است که با پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌های موثری در کاهش این مساله ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به سامانه 1559 اظهار کرد: این سامانه ویترینی برای حفظ ارتباط ما با کشاورزان است و خدماتی از جمله هواشناسی، آزمون‌های آب و خاک، خدمات پس از فروش، سفارش‌گذاری و خرید به وسیله آن ارائه می‌شود. قرار است در این باشگاه کارت اعتباری نیز برای ارائه بهتر خدمات به کشاورزان تعریف کنیم.