تابستان حادثه‌؛ سهراب‌ها بر مرکب فولاد جان می‌دهند

ماشین پشت ماشین قطار می‌شود، می‌گویند کمی جلوتر تصادف جاده را بند آورده؛ آمبولانسی آژیرکشان از بیخ گوش ماشین‌های گیرکرده در ترافیک می‌گذرد و هرچقدر که دورتر می‌شود صدایش انگار بیشتر در گوشت می‌پیچد.

ماشین‌ها یکی‌یکی از قیدوبند ترافیک رها می‌شوند تا از کنار صحنه‌ای عبور کنند که هرکدام را لحظه‌ای مجبور به توقف می‌کند؛ از لابه‌لای جمعیت می‌شود امدادگران را دید که از میان تکه‌های آهن‌پاره جنازه بیرون می‌آورند؛ صحنه تأسف بارتر از آن است که بخواهی دوباره وراندازش کنی؛ اما آدم‌هایی که جمع شده‌اند انگار بنای رفتن ندارند.

اتوبوسی گوشه جاده افتاده و حالا به هر چیزی شبیه است به‌جز وسیله‌ای که صبح امروز ۴۰ مسافر برای سفرشان آن را انتخاب کردند؛ حالا از این انتخاب فقط صندلی‌هایی باقی‌مانده که رد خون را می‌شود تا عمق روکش آن پیدا کرد.

 یکی از امدادگران فریاد می‌زند که اینجا یک نفر به‌سختی نفس می‌کشد؛ چندنفری به کمک می‌روند؛ جمعیت هم موقعیتش را جابجا می‌کند تا بیشتر سر از ماجرای تصادف دربیاورد؛ امدادگران هنوز مشغول کارند اما جسدی کنار آهن‌پاره‌های چیزی شبیه یک اتوبوس آرام دراز کشیده است؛ انگار که مدت‌هاست اینجا خوابیده اما لکه‌های خون‌ِ روی ملافه هنوز تازه است.

تیرماه حادثه‌ها؛ سربازانی که به خانه برنگشتند

تیرماه امسال جاده‌های استان‌های مختلف پر از حادثه‌هایی بود که شاید مهم‌ترینشان را سربازان رقم زدند؛ تصادفی که قلب مردم را جریحه‌دار کرد و شاید حالا حالاها هم از گوشه ذهن ایرانی‌ها پاک نشود چه برسد به خانواده‌هایشان.

خبر اولیه شوکه کننده بود، اتوبوس حامل سربازان که دوره آموزشی خود را در پادگان «۰۵» کرمان سپری کرده و بعد از چند ماه به شهرهای خود بازمی‌گشتند به خانه نرسیدند.

در این حوادث که دوم تیرماه رخ داد به دلیل سقوط یک دستگاه اتوبوس به دره در محور سیرجان - نی‌ریز ۱۳ نفر از سربازان و شش نفر دیگر از اتباع بیگانه که به‌صورت قاچاق سوار اتوبوس شده بودند جان باختند.

در حادثه دیگر که یک ساعت بعدازآن یعنی ۲ و ۱۸ دقیقه بامداد رخ داد یک دستگاه اتوبوس حامل سرباز که از شهرستان شیراز درحرکت بود در حوالی «مهارلو» واژگون شد و در جریان این حادثه ۴۷ نفر مصدوم شدند.

ماجرای تصادف خودروهای حامل سربازان به همین دو حادثه خلاصه نشد تا در ۲۲ تیرماه سال جاری انحراف و واژگونی مینی‌بوس حامل سربازان در نوشهر سبب کشته شدن یک نفر و مصدومیت پنج نفر دیگر شود.

این حادثه بعد از تصادف ۱۵ تیرماه رخ داد که در آن نیز براثر تصادف یک دستگاه پژو با دو دستگاه پراید حامل سربازان مرکز آموزش ۰۴ نیروی زمینی ارتش (مستقر در بیرجند) در کمربندی نوشهر - چالوس هشت سرباز که در حال برگشت به زادگاهشان تنکابن و رامسر بودند دچار مصدومیت شدند.

از مرگ یک پلیس تا تصادف ورزشکاران و توریست‌ها

از حوادثی که برای سربازان رخ داده که بگذریم می‌شود به سراغ تصادفاتی رفت که قربانیان آن‌ها را شاید کسانی بیشتر از اقوام و آشنایانشان می‌شناختند.

دریکی از همین حوادث سرهنگ «مسعود یوسفوند» معاون فرهنگ ترافیک پلیس‌راه البرز جانش را در کیلومتر ۱۲ محور نهاوند - بروجرد از دست داد تا این بار قربانی حوادث رانندگی دست بر قضا یک پلیس باشد.

این در حالی است که پیش از آن نیز «بهادر مولایی» وزنه‌بردار عضو تیم ملی در تاریخ ۳۱ تیرماه پس از شرکت در مراسم بدرقه وزنه‌برداران ملی‌پوش اعزامی به المپیک در تهران، در حال برگشت به زادگاهش شهر بابلسر در جاده هراز دچار سانحه رانندگی شد.

در این حادثه نیز که به دنبال برخورد خودروهای نیسان و پراید و کامیون ایسوزو رخ داد ۶ نفر مصدوم شدند و  یکی از آن‌ها مولایی بود که از ناحیه لگن و آرنج دست آسیب دید.

«علی خالدی تبار» ملی‌پوش ۲۱ ساله تیم ملی واترپلو نیز از دیگر قربانیان تصادفات رانندگی در تیرماه سال جاری بود که خودروی وی در جاده لیشتر واژگون و در جریان این حادثه کشته شد.

پرونده تصادفات رانندگی تیرماه توریست هم دارد تا در حادثه‌ای که برای گردشگران آلمانی رخ داد ۶ توریست جان به در ببرند؛ حادثه‌ای که در کیلومتر ۴۰ محور قم - کاشان در روز سه‌شنبه۱۵ تیرماه و به دنبال واژگونی یک دستگاه خودرو ون رخ داد.

اتوبوس‌هایی که جان گرفتند

علاوه بر حوادث یادشده اتوبوس‌ها هم در تیرماه پرونده قطوری در رقم زدن سوانح جاده‌ای داشتند؛ از اتوبوس‌های حامل سربازان که بگذریم به حادثه برای اتوبوس سرویس ترابری کارکنان نوبت‌کار پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی می‌رسیم که سوم مردادماه در محور عسلویه - جم دچار سانحه شد، سانحه‌ای که ۱۷ نفر مصدوم به همراه داشت.

همچنین سانحه تصادف اتوبوس طی دوم مرداد در محور کندوان موجب درگذشت ۱۶ نفر شد تا به دنبال این حادثه سه روز عزای عمومی در شهرستان عباس‌آباد اعلام شود.

در جریان این حادثه که ساعت ۲ و ۵۵ دقیقه بامداد شنبه اتفاق افتاد یک کیلومتر پایین‌تر از تونل کندوان به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه ۱۶ نفر جان خود را از دست دادند.

همین‌طور جاده اصفهان هم از حوادث اتوبوس‌ها بی‌بهره نبود و در تصادف یک اتوبوس مسافربری با تریلی طی دوم مرداد در محور اصفهان - شیراز هشت نفر مصدوم و در بیمارستان بستری شدند که علت این حادثه نیز عدم توجه راننده اتوبوس به جلو به علت خستگی و خواب‌آلودگی گزارش شد.

محور قم نیز در این مدت از تصادف اتوبوس‌ها سهم داشت تا معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ۱۲ نفر در حادثه تصادف و آتش‌سوزی اتوبوس در اتوبان قم - تهران خبر دهد؛ سانحه‌ای که در ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه عصر جمعه ۲۵ تیر رخ داد و در جریان آن‌یک دستگاه اتوبوس که از تهران عازم قم بود در ۵۷ کیلومتری شهر قم آتش گرفت، موضوعی که پرونده اسکانیا را دوباره باز کرد.

اردوی دانش‌آموزان به تصادف ختم شد

در حادثه دیگری هم که صبح چهارشنبه ۲۳ تیرماه در محور سلفچگان - ساوه رخ داد یک دستگاه اتوبوس با یک دستگاه کامیون برخورد کرد و متأسفانه در این حادثه یک نفر کشته و ۶ نفر نیز مجروح می‌شوند.

همچنین در حادثه‌ای که طی ۲۸ تیرماه رخ داد یک دستگاه اتوبوس با ۳۵ سرنشین که از گنبد به سمت مشهد در حال حرکت بود به دلیل نامعلومی در محور شیروان - بجنورد در کیلومتر ۱۰ از جاده خارج‌شد و در پی این حادثه ۱۳ تن از سرنشینان آن مجروح شدند.

هفتم مردادماه هم در ساعت ۳:۲۰ بامداد کیلومتر ۱۰۰ محور دامغان - سمنان شاهد برخورد یک اتوبوس با یک کامیون بود، حادثه‌ای که ۵ مجروح برجای گذاشت.

همچنین حوالی ساعت ۱۳:۳۵ ششم مردادماه در کیلومتر ۴۵ محور گرمسار - سمنان یک دستگاه اتوبوس ولوو با ۴۰ سرنشین دچار حریق شد که خوشبختانه با اقدام به‌موقع راننده تمامی سرنشینان پیاده و حریق این اتوبوس مهار شد.

مینی‌بوس‌ها هم در این مدت سعی کردند از غافله تصادف اتوبوس‌ها عقب نمانند. دریکی از این تصادف‌ها در روز ۲۸ تیرماه که محور کرمانشاه بیستون رخ‌داده یک نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند.

در حادثه مشابه دیگری طی ۳۱ تیرماه حوالی ساعت ۸:۱۰ صبح در کیلومتر ۳۵ محور میامی - شاهرود استان سمنان براثر برخورد یک دستگاه پراید با مینی‌بوس بنز و واژگونی مینی‌بوس، ۱۱ نفر مجروح شدند.

اما دانش آموزان هم از سوانح رانندگی بی‌بهره نماندند تا طی سانحه‌ای که عصر روز شنبه ۲۶ تیرماه برای یک مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در محور ساوه-سلفچگان اتفاق افتاد، یک دانش‌آموز دختر جان خود را ازدست‌داده و ۲۰ سرنشین دیگر نیز مجروح شوند. این دانش آموزان برای رفتن به اردو دل به جاده زده بودند.

راننده‌هایی که زنده‌زنده سوختند

علاوه بر تصادفات یادشده برخی حوادث رخ‌داده در تیر و هفته ابتدایی مردادماه در نوع خود تأسف‌بار و دل‌خراش بودند.

در جریان برخورد یک خودروی پیکان با یک پژو در کمربندی شمالی شهر اراک و حریق ناشی از این تصادف، راننده پیکان و هر سه سرنشین پژو در آتش سوختند.

عبدالله اسماعیلی مدیرعامل آتش‌نشانی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد جزئیات این حادثه گفت: این تصادف صبح روز جمعه ۲۵ تیرماه در کمربندی شمالی شهر اراک رخ داد که براثر برخورد خودروی پیکان و پژو و آتش‌سوزی ناشی از این تصادف چهار نفر در آتش سوخته و در دم جان باختند.

وی افزود: این دو خودرو گازسوز بودند و براثر اشتعال گاز و بنزین، آتش‌سوزی در هر دو خودرو رخ‌داده و جان تمامی سرنشینان این دو خودرو را گرفت.

مشابه این حادثه نیز در جریان برخورد دو خودروی سنگین در جاده قدیم قم -تهران اتفاق افتاد. در این حادثه که ۲۴ تیرماه رخ داد هر دو راننده ۲۵ و ۴۵ ساله خودروهای یادشده فوت کردند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم در توضیح جزئیات این حادثه گفت: زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه حدود ۶ دقیقه بود ولی به دلیل آتش گرفتن دو خودرو سنگین رانندگان آن‌ها در آتش سوختند.

از دیگر حوادث تأسف‌بار این ایام می‌توان به مرگ رفتگر شهرداری ارومیه اشاره کرد. این حادثه بامداد ۲۰ تیرماه در مسیر بلوار باهنر ارومیه اتفاق افتاد و خودروی سواری پس از تصادف با رفتگر شهرداری، از محل حادثه متواری شد.

برخی حوادث با بیش از ۳ کشته طی ۴۰ روز اخیر

استان

جزئیات حادثه

محور

زمان تصادف

تلفات

آذربایجان شرقی

برخورد پژو ۴۰۵ با مسافران در حال استراحت کنار جاده

جاده اهر- مشکین

۵ مرداد

۴ کشته

۶ مصدوم

خوزستان

تصادف بین دو خودروی سواری پژو ٤٠٥ و سواری سمند

جاده امیدیه - دیلم

۱ مرداد

۶ کشته

۴ مصدوم

کرمانشاه

برخورد خودروی سمند با یک دستگاه دانگ فنگ

محور بیستون _ صحنه

۳۱ تیرماه

۳ کشته

اصفهان

واژگونی خودرو پراید براثر ترکیدگی لاستیک

محور نائین - اردکان

۳۰ تیرماه

۳ کشته

۲ مصدوم

خراسان جنوبی

برخورد پراید و وانت وینگل

قاین- حاجی‌آباد

۲۵ تیرماه

۷ کشته

۲ مصدوم

آذربایجان شرقی

برخورد دو دستگاه سواری سبک پراید و یک خودروی سنگین خاور

میانه - تبریز

۱۹ تیرماه

۵ کشته

۱ مصدوم

زنجان

برخورد یک دستگاه کمباین با خودرو پراید

خدابنده- بیجار

۱۵ تیرماه

۴ کشته

۲ مصدوم

علت عمده تصادفات

تصادف قطار و کامیون نیز از دیگر حوادث حائز اهمیت مردادماه بود؛ حادثه‌ای که سخنگوی مرکز فوریت‌های پزشکی استان مازندران از مصدومیت حدود ۳۰ نفر در جریان وقوع آن خبر داد.

وضعیت تصادفات در تابستان امسال در حالی است که سخنگوی ناجا دلیل بیشترین تصادفات را به دلیل عدم توجه به جلو و فاصله طولی و همچنین عدم رعایت سرعت مطمئنه اعلام کرده است.

به گفته منتظر المهدی، بیشترین ساعات تصادف بین ۱۶ تا ۲۰ و واژگونی در رتبه اول بود. بیشترین تصادفات در اصفهان و فارس و کمترین در ایلام و کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

 

نام استان

عمده ترین دلایل تصادفات رانندگی در برخی استان‌های کشور طی نوروز

آذربایجان شرقی

سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و واژگونی

آذربایجان غربی

رعایت نکردن حق تقدم، سبقت غیرمجاز و تجاوز به چپ، عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه

اردبیل

واژگونی خودرو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ

البرز

تخطی از سرعت مطمئنه در جاده های لغزنده، خستگی و خواب آلودگی، تجاوز به چپ و عدم توجه به جلو

ایلام

واژگونی خودرو، انحراف به چپ

بوشهر

واژگونی خودروها

چهارمحال و بختیاری

تعدی از سرعت مجاز و لغزندگی جاده‌ها، انحراف غیرمجاز و خواب‌آلودگی

خراسان جنوبی

عدم توجه به جلو

خراسان رضوی

خستگی، خواب‌آلودگی و واژگونی

خراسان شمالی

لغزندگی جاده‌ها به دلیل بارش باران و واژگونی خودروها به دلیل خستگی و خواب آلودگی

خوزستان

واژگونی خودورها

زنجان

خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو

سمنان

واژگونی

فارس

عدم توجه به مقابل، سرعت غیر مجاز، تجاوز به چپ

قزوین

سبقت و سرعت غیرمجاز- عدم توجه به جلو

قم

عدم توجه به جلو و واژگونی خودرو

کردستان

عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه، تجاوز به چپ و واژگونی

کرمان

واژگونی

کرمانشاه

عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، تجاوز به چپ و عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم

کهگیلویه و بویراحمد

سرعت و سبقت غیرمجاز

گلستان

سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، واژگونی خودرو، عدم توانایی در کنترل خودرو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی

لرستان

عدم توجه به جلو، انحراف به چپ، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، رعایت نکردن حق تقدم، خستگی و خواب آلودگی

مازندران

واژگونی، سبقت و سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی

مرکزی

عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی

هرمزگان

خواب آلودگی و خستگی و عدم توجه به جلو

همدان

بی توجهی به جلو و تخطی از سرعت

یزد

               ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، خواب‌آلودگی و واژگونی خودرو