خرم آباد - کوهدشت در پیچ کمبود اعتبارات؛ جاده‌ای که به مقصد نرسید

وضعیت جاده خرم‌آباد - کوهدشت با عبور روزانه ۱۰ هزار خودرو باعث ایجاد اضطراب در میان مسافران این جاده شده به‌طوریکه این مسیر به جاده ای پرحادثه تبدیل شده و کابوس سفر در آن همیشه همراه مسافران است.

حرکت لاک‌پشتی احداث یک جاده

سال ۸۵ بود که عملیات چهار خطه کردن محور خرم‌آباد - کوهدشت بااعتبار ۷۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت تا شاید دلهره مسافران این محور ۸۵ کیلومتری تمام شود و قرار بود در سال ۹۰ این پروژه به اتمام برسد.

حال باگذشت ۱۰ سال از آغاز اجرای پروژه چهار خطه خرم‌آباد - کوهدشت شاهد هستیم این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و تعریض قسمت‌هایی از این جاده باگذشت سال‌ها باقی‌مانده است.

حرکت لاک‌پشتی چهار خطه کردن جاده پرپیچ، باریک و خطرناک خرم‌آباد - کوهدشت به مشکل رانندگان این محور تبدیل‌شده و عملیات راهسازی در این جاده به علت کمبود اعتبار از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست.

جاده‌ای که به جاده مرگ معروف شد

یکی از رانندگان که به خاطر شرایط کاریش هرروز از این جاده عبور می‌کند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:جاده خرم‌آباد - کوهدشت، جاده مرگ است و به علت باریک بودن و پرپیچ‌وخم بودن روزی نیست که در این جاده تصادفی صورت نگیرد.

وی بابیان اینکه این جاده خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است، افزود: از مسئولان درخواست داریم هرچه زودتر این جاده را تکمیل کرده تا دیگر کمتر شاهد حوادث و تصادفات در این جاده باشیم.

۱۸ کیلومتر از عملیات تعریض جاده باقی‌مانده است

فرماندار شهرستان کوهدشت نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: مسیر چهار خطه خرم‌آباد - کوهدشت در حوزه شهرستان کوهدشت ۳۷ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر آن احداث‌شده و زیر بار ترافیک است.

نور محمد فردی بیرانوند بیان داشت: چهار کیلومتر دیگر از این جاده در حوزه کوهدشت آماده افتتاح بوده و ۱۸ کیلومتر باقی‌مانده این جاده بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان آبان ماه سال ۹۵ افتتاح می‌شود.

وی اضافه کرد: فاز بعدی پروژه چهار خطه کوهدشت- خرم‌آباد تا پایان خردادماه سال ۹۶ افتتاح خواهد شد.

وعده استاندار لرستان برای سال ۹۶

استاندار لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه علیرغم کمبود اعتبار پروژه خرم‌آباد - کوهدشت فعال است، اظهار داشت: کار اجرای این پروژه به چهار قسمت تقسیم‌ و هر قسمت به پیمانکاران مختلفی واگذارشده است.

هوشنگ بازوند با اشاره به اینکه اجرای این پروژه در بعضی بخش‌ها به‌صورت یک واریانت کامل است، عنوان کرد: در بعضی قسمت های این چهار خطه، جاده قدیم در حال بازسازی است که به ازای هر کیلومتر از آن حدود ۴.۵ میلیارد تومان باید هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه مطابق برنامه‌ریزی قرار است فاز یک این جاده که فاز اصلی آن محسوب می‌شود تا آبان ماه امسال به اتمام برسد، افزود: تا خردادماه سال ۹۶ این پروژه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

بنابراین گزارش، ۱۰ سال از عمر عملیات چهار خطه کردن جاده خرم‌آباد - کوهدشت می‌گذرد ولی این پروژه هنوز نتوانسته پایان خود را ببیند و به نظر می‌رسد با توجه به حجم خودروهای عبوری از محور خرم‌آباد - کوهدشت و قرار گرفتن این محور در مسیر ترانزیتی غرب کشور، تسریع در اجرا و اتمام این پروژه الزامی است.

امید می‌رود که طرح چهار خطه کردن این جاده روزی به اتمام برسد تا مسافران و رانندگانی که از این مسیر عبور می‌کنند با اطمینان خاطر به راه خود ادامه دهند.