خوشه‌های زرین گردشگران را می‌خواند؛ جشنی به شکرانه برداشت «انگور»

استان لرستان و شهرستان ازنا با آب‌وهوای مناسب و رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه‌ای برای کشاورزی دارد به‌طوری‌که پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را کشاورزی تشکیل می‌دهد.

ازجمله محصولات باغی شاخص استان می‌توان به انار، انجیر، سیب، زردآلو و گردو اشاره کرد.

البته در این استان با آب‌وهوای چهارفصل عمده محصولات باغی زمینه پرورش دارند به‌طوری‌که در حال حاضر درزمینهٔ میوه‌های دانه‌دار انواع سیب، گلابی و به، در بخش میوه‌های هسته‌دار گیلاس، آلبالو، آلو، هلو، شفتالو، زردآلو، شلیل، در بخش میوه‌های دانه‌ریز انواع انگور، انواع توت درختی و توت‌فرنگی، درزمینهٔ میوه نیمه گرمسیری انار، انجیر، زیتون و انواع مرکبات و همچنین برخی میوه‌های خشک و میوه‌های سردسیری در این استان تولید می‌شود.

روند تولید محصولات باغی در استان به‌گونه‌ای است که در بیشتر میدان‌های میوه و تره‌بار لرستان محصولات تولیدی خود استان عرضه می‌شود و علاوه بر اینکه محصولات باغی لرستان مشتریان زیادی از سراسر کشور دارد.

جمشید فلاحی رئیس شورای اسلامی روستای «باوکی امیر بختیار» در گفتگو با خبرنگار مهر از تصویب برگزاری «جشن شکرانه انگور و خرمنکوب» در این روستا خبر داد و اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشن عمران، آبادانی، توسعه فرهنگی و همچنین رونق حوزه گردشگری روستای باوکی امیر بختیار است.

روستای«باوکی امیر بختیار» میزبان «جشن شکرانه انگور»

وی با بیان اینکه مقرر شده که جشن شکرانه انگور و خرمنکوب آخرین هفته شهریور ماه امسال در روستای «باوکی امیر بختیار» برگزار شود عنوان کرد: این جشن راس ساعت ۱۵ عصر و همزمان با دو عید بزرگ غدیر و قربان و اوج رسیدن انگور در این روستا برگزار می شود.

رئیس شورای اسلامی روستای «باوکی امیر بختیار» با اشاره به حضور پر شور مردم از استانهای مختلف به خصوص شهرهای سربندر، اصفهان، تهران، دورود، ازنا در این جشن گفت: همچنین در این جشن مسئولان ادارات و نهادهای مختلف شامل فرمانداری ازنا، بخشداری، بنیاد مسکن، شهرداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد، جهاد کشاورزی، امور عشایری، میراث فرهنگی، خبرگزاریها و صدا و سیمای لرستان حضور خواهند داشت.

فلاحی خواندن دعای شکر، سخنرانی مسئولان، معرفی روستای «باوکی»، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روستا، برگزاری موسیقی محلی، دکوراسیون کامل محوطه با انگور و عرضه فرآورده های روستا شامل مشتقات انگور، کشمش، آبغوره، مویز و لبنیات پنیر، کره و روغن، ترخینه، کشک، طوف گردو، بادام، تخم مرغ و سایر محصولات را از جمله برنامه ها و اقدامات در دستور کار در قالب جشن شکرانه انگور و خرمنکوب در این روستا عنوان کرد.

پذیرایی از مهمانان با محصول انگور روستا

وی همچنین از برپایی بازارچه فروش محصولات از تولید به مصرف روستای «باوکی امیر بختیار» در حاشیه این جشن خبر داد و تصریح کرد: نمایش ادوات قدیم کشاورزی، اجرای بازیهای محلی اختصاصی روستا، طناب کشی و سرود خوانی، معرفی کشاورزان نمونه و تجلیل از آنها، پذیرایی از مهمانان با محصول انگور، برگزاری مسابقات با جوایز نفیس، آشپزی همزمان توسط زنان روستا، ایجاد صندوق قرض الحسنه خیرین از دیگر برنامه های جشن شکرانه انگور در این روستا خواهند بود.

رئیس شورای اسلامی روستا به میزان تولید محصول انگور در این روستا اشاره کرد و گفت: سطح باغات انگور در این روستا ۵۰ هکتار و میزان تولید این محصول نیز حدود ۲۰۰ تن است.

فلاحی از تولید مشتقات انگور در روستای «باوکی امیر بختیار» مانند کشمش، غوره، شیره، اونگ، غوره غور، ترشی، مویز خبر داد و تصریح کرد: در این روستا انگورهای با کیفیت بسیار بالای عسگری، فرخی، کشمشی قرمز و زرد، لل، کوله، سیاه، منقا و پیشرس تولید می شود.

پیش بینی تولید ۴۰ هزار تن انگور در لرستان

بهروز بهاروند مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه عوامل مختلفی از جمله تغذیه و آبیاری مناسب در افزایش کمی و کیفی تولید محصولات باغی موثر است، اظهار داشت: حدود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت انگور قرار دارند.

وی بیان کرد: از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی زیر کشت انگور حدود سه هزار و ۸۰۰ هکتار باغات بارور هستند که به ثمر دهی رسیده اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پیش بینی می شود ۴۰ هزار تن انگور از باغات استان لرستان برداشت شود.

بهاروند سطح زیر کشت باغات مثمر استان لرستان را ۴۷ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: از این میزان باغ، ۳۳ هزار و ۵۳۱ هکتار بارور هستند.