مشاهده دو قلاده پلنگ ایرانی در خرم آباد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت:دوربین های تله ای محیط زیست لرستان در ارتفاعات صعب العبور سپید دشت خرم آباد تصاویر جدیدی از دو قلاده پلنگ ایرانی را در این منطقه ضبط کردند. 

 

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه جنگل‌ها و ارتفاعات سخت گذر از مهم‌ترین زیستگاه پلنگ ایرانی است افزود:هدف از نصب دوربین‌های تله‌ای در زیستگاههای احتمالی پلنگ کسب اطلاع از جمعیت این گونه پلنگ که در معرض خطر انقراض است می باشد. 

 

وی گفت:امسال در این منطقه یک راس اسب توسط پلنگ کشته شده بود که در پی گزارش اهالی، کارشناسان محیط زیست با هدف شناخت و مطالعات بیشتر اقدام به نصب دوربین تله ای در این منطقه کردند. 

 

فتحی بیرانوند با بیان اینکه آمار کاملی از پلنگ های لرستان در دست نیست گفت:پیش بینی می شود با توجه به شواهد و موارد حمله پلنگ به احشام عشایر و روستائیان، حدود 20 قلاده پلنگ در استان وجود داشته باشد. 

 

در سالهای گذشته با تخریب زیستگاهها و کمبود منابع غذایی جمعیت پلنگ ایرانی بشدت کاهش یافته است که همین جمعیت محدود برخی موارد برای تغذیه به احشام حمله می کنند. 

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به جمعیت محدود پلنگ ایرانی در کشور لرستان را از مهمترین زیستگاههای این گونه جانوری دانست و افزود: تلاش می شود لرستان به عنوان پایلوت صیانت از پلنگ ایرانی تعیین شود.