بلوکه شدن دسترنج گندمکاران لرستانی در انبارها

به نقل از سفیرافلاک؛ برشما باد که قبل از خشک شدن عرق کارگر مزد او را پرداخت نمایید.  پیامبر اکرم(ص).

 

با نام گذاری سال 95 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل انتنظار می‌رود مسئولان هم برای تحقق این شعار توجه ویژه‌ایی داشته باشند و تمام توان خود را در این راستا بکار گیرند.

 

یکی از حوزه‌های که در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارد حوزه کشاورزی است کمااینکه در استان لرستان ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه وجود دارد.

 

بارش‌های خوب باران در سال آبی گذشته باعث شد تا سطح تولیدات کشاورزی و بویژه تولیدات  گندم در لرستان رشد قابل توجهی داشته باشد بگونه‌ایی که برداشت گندم از اراضی لرستان در سال 95 نسبت به سال قبل دارای رشد قابل توجهی بوده است.

 

اما با وجود اینکه چند ماه از برداشت گندم کشاورزان لرستانی می‌گذرد، دولت  هنوز نتوانسته است پول گندمکاران را پرداخت کند.

 

در حل حاضر فصل کاشت گندم فرا رسیده است و بی‌شک تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان انگیزه آنها برای فعالیت در سال زراعی جدید را کمتر می‌کند.

 

ضمن اینکه کشاورزی هزینه هایی را هم به همراه دارد و با توجه به شرایط موجود بسیاری از کشاورزان هنوز نتوانسته‌اند بدهی‌های سال قبل خود را پرداخت کنند .

 

سلمان دلفان یکی از گندم‌کارانی است که هنوز موفق به دریافت مطالبات خود از دولت نشده است.

 

وی در گفتگو با سفیر افلاک می‌گوید: سال زراعی گذشته با توجه به بارش های خوبی که در سطح استان لرستان  داشتیم میزان برداشت گندم از سطح مزارعه نسبت به سالهای قبل رشد قابل توجهی داشت.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه علیرغم اینکه چند ماه است گندم‌های خود را به سیلو تحویل داده‌ایم  اما هنوز یک ریال از دولت نگرفته‌ایم .

 

دلفان بیان می‌کند:دریافت نکردن بموقع پول گندم ها مشکلاتی را برای ما کشاورزان بوجود آورده است چنانکه هنوز نتوانسته‌ایم پول کمباین،تراکتور و کارگر را در  که مربوط به سال زراعی قبل است پرداخت کنیم.

 

وی ادامه می‌دهد:از طرفی فصل کاشت گندم شروع شده است و ما کشاورزان منتظر مانده‌ایم تا با دریافت مطالبات خود از دولت برای سال جدید بذر لازم را خریداری کنیم.

 

این کشاورز لرستانی می‌گوید :بسیاری از کشاورزان تنها منبع درآمدیشان از محل فروش محصلات کشاورزی است و لذا امیدواریم دولت توجه ویژه‌ایی به پرداخت مطالبات کشاورزان داشته باشد چرا که ادامه این روند فشار زیادی را بر دوش کشاورزان می گذارد.

 

دلفان خاطرنشان می‌کند:با توجه به فرا رسیدن فصل بازگشایی مدارس بسیاری از کشاورزان برای خرید وسایل مدارس برای فرزندان خود با مشکل مواجه هستند که امیدواریم با دریافت مطالبات خود از دولت شرمنده روی خانواده‌هایمان نباشیم.

 

مهدی ملکی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان در ارتباط با وضعیت مطالبات گندمکاران در گفتگو با سفیر افلاکبیان می‌کند:میزان خرید کل گندم شرکت غله از کشاورزان لرستانی در سال 95 بالغ بر 503 هزار تن بوده است که این میزان نسبت به سال گذشته 60 درصد رشد داشته است.

 

وی ادعا می‌کند:در حال حاضر سیلوهای استان لرستان پر شده از گندم است و میزان گندم های ذخیره شده در لرستان به اندازه  ‌ایی است که می‌تواند نیاز 2 سال و نیم آینده لرستان به گندم را تامین کند.

 

ملکی به طلب کشاورزان از دولت اشاره می‌کند و می‌گوید:تا کنون 200 میلیارد تومان از پول گندمکاران لرستانی پرداخت شده است و در هفته جاری هم حدود 40 درصد از مطالبات باقی مانده به کشاورزان پرداخت می‌شود.

 

وی ادامه می‌دهد:میزان کل پول گندم‌های تولید شده در استان لرستان در سال 95 حدود 630 میلیارد تومان بود که با پرداخت 200 میلیارد درهفته جاری حدود 230 میلیارد دیگر از مطالبات گندمکاران باقی می‌ماند.

 

مدیرکل غله و شرکت بازرگانی استان لرستان عنوان می‌کند:پرداخت مطالبات گندمکاران لرستانی نیازمند تامین اعتبارات از مرکز است بگونه‌ایی که در حال حاضر وزارت خانه جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تامین اعتبارات لازم در این زمینه در تلاش هستند

 

ملکی ابراز امیدواری کرد:با توجه به پیگیری‌های انجام شده ،تا پایان مهر ماه تمام مطالبات گندم‌کاران لرستانی پرداخت می‌شود.