طلای کثیفی که عیار ندارد+تصاویر

به نقل آسوبان، دپوی زباله ها در شهرستان کوهدشت در حالی با بدقوارگی چهره ی بصری شهر روبرو است که این روزها گلایه های برخی از شهروندان را به همراه دارد؛ به طوری که دفع نامناسب و رهاسازی آن ها در طبیعت اعتراض انجمن های محیط زیست این شهرستان را نیز به دنبال داشته است.

دفع نامناسب زباله در کانال روباز و پر از زباله در خیابان منتهی به بهشت زهرا در یکی از محلات کوهدشت، باعث نارضایتی شهروندان از خدمات شهری شده است.

شهرداری کوهدشت

ساکنان این منطقه و برخی از شهروندان کوهدشت با انتقاد از عملکرد شهرداری، خواستار توجه جدی مدیریت شهری به این مسئله هستند؛ به طوری که بوی تعفن و آزاردهنده کانال روباز در این محله نارضایتی و گله‌مندی این شهروندان را جلوه گر است.

در محله‌هایی دیگر از شهر کوهدشت چاله‌هایی به چشم می‌خورد که سبب دست اندازها شده و به هنگام فصل بارش با عبور خودرویی، آب چاله را به صورت شهر پرتاب می کند.

یکی از ساکنان می‌گوید: شرایط موجود در این محله نشان می‌دهد که این محله از سوی مدیریت شهری فراموش شده است.

شهرداری کوهدشت

وی با ابراز تأسف از آلودگی محیط شهری و بیان بوی بد زباله افزود: بوی بد ناشی از روباز بودن کانال، سلامت ما را تهدید می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان ساکن این محله اظهار کرد: طول کانال، روباز بودن آن و نبود یک راه ارتباطی، عبور و مرور کودکان و کهن سالان را با سختی روبرو کرده است.

این خانم خانه‌دار بیان داشت: فرزندان ما از حداقل امکانات رفاهی محروم هستند و بازی در کوچه ها، تنها سرگرمی آن‌ها شده است.

این در حالی است که تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنایی به وسایل‌ممکنه، در ماده ی 55 از فصل ششم قوانین شهرداری ها به عنوان یکی از وظایف شهرداری معرفی شده است.

شهرستان کوهدشت، به عنوان سومین شهرستان پرجمیعت استان لرستان، دارای سازمان مدیریت پسماند نیست و استفاده بهینه از طلای سیاه در این شهرستان وجود دارد و زباله ها به صورت سنتی جمع آوری شده و در محلی روباز در نزدیکی روستای خوشناموند و به صورت غیراصولی دفع می شود.

شهرداری کوهدشت

بنابر اظهارات، رئیس اداره حفاظت محیط زیست کوهدشت در سال 94، روزانه 80 تن زباله در کوهدشت تولید می‎شده و این زباله ها هم چنان به 15 کیلومتری شهر منتقل می‎شوند.

زباله های شهرستان کوهدشت، حدود 10 سال است که تنها در این مکان دپو شده و نیز دفن غیراصولی آنها، باعث خطرات احتمالی و آلودگی محیط زیست شده و اعتراض انجمن های زیست محیطی این شهرستان را همواره به دنبال دارد.

حجم عظیم زباله، شیرابه را نصیب زمین های کشاورزی و مردم روستا کرده و با وجود هشدارهای سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست و تشکیل زنجیره های انسانی اما، مردم این منطقه طی سال‌های گذشته رنج‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

مردم دهستان خوشناموند در اعتراض به بحران زیست محیطی ناشی از سایت دفن زباله های شهر کوهدشت در روز هوای پاک در اردیبشهت 95، تجمع اعتراضی برگزار و زنجیره ای انسانی تشکیل دادند. آن ها در این تجمع با حمل نوشته هایی خواستار توجه مسئولین به حفظ محیط زیست منطقه و سلامت خود شده بودند.

شهرداری کوهدشت

یکی از فعالان محیط زیست شهرستان کوهدشت در این خصوص به خبرنگار آسوبان می گوید: محل دفن زباله های کوهدشت در میان بکرترین جنگل های کوهدشت قرار دارد و فاقد هر گونه طرح مطالعاتی و ارزیابی زیست محیطی در جانمایی آن است.

محمد امرایی خاطرنشان کرد: به دلیل باز بودن فضای فضای سایت دفن زباله کوهدشت و محصور نبودن آن هر روز تعدادی از افراد که عمدتاً گرفتار اعتیاد هستند؛ اقدام به تفکیک زباله در محل می کنند.

شهرداری کوهدشت

این عضو انجمن مردم نهاد آوای اردیبهشت با بیان اینکه مکان قرارگیری سایت دفن زباله در ورودی شهر از سمت خرم آباد می باشد؛ اظهار کرد: بوی مشمئزکننده و دود حاصل از سوزاندن زباله ها نه تنها مردم روستاهای نزدیک محل بلکه رهگذران را نیز سخت می آزارد و سلامتی آنها را به خطر می اندازد.

وی بیان داشت: هم چنین مکان دفع زباله ها در کوهدشت، باعث انتقال بسیاری از بیماری های خطرناک به ساکنین منطقه خوشناموند، برآفتاب و حتا قرعلیوند می شود.

محمد امرایی

این فعال محیط زیست با تأکید بر اینکه مکانیابی نادرست سایت دفن زباله باعث نابودی و به خطر افتادن جنگل های منطقه و زیستگاه های جانوری شده است؛ تصریح کرد: دفن زباله به روش غیراصولی و غیر بهداشتی، رها کردن زباله ها در طبیعت، انتقال زباله های کشتارگاه ها از دیگر معضلات زیست محیطی سایت دفن زباله کوهدشت است؛ به طوری که جولانگاه سگان ولگرد شده و باعث انتقال بیماری های عفونی از طریق همین جانوران به نقاط مسکونی شده است.

امرایی با تأکید بر اینکه مکانیابی و جانمایی سایت دفن زباله کوهدشت، غیربهداشتی و نامناسب است؛ تصریح کرد: حجم عظیم زباله ها در این سایت، باعث انتقال شیرابه های خطرناک حاصل از کوه زباله ها به درون سفره های آب زیر زمینی منطقه شده و جان  انسان ها را به خطر اندازد.

شهرداری کوهدشت

بنابراین گزارش، انباشته شدن زباله های شهری و بیمارستانی در سایت دفن زباله ی کوهدشت از بروز معضلات زیست محیطی در طبیعت حکایت دارد. انباشتی که روزانه صدها تن زباله به زباله های فعلی اضافه می کند.

این زباله ها به جای اینکه دفن شوند؛ دپو شده و شیرابه های آنها با جریان پیدا کردن در منطقه وارد آب های سطحی شده و با نفوذ در خاک، آب های زیرزمینی را آلوده می کنند و نیز فرسایش خاک و نابودی حیات وحش را به دنبال دارد.