ساخت‌وسازهای بی‌قواره شهر را از ریخت انداخت؛مسئولان پاسخگو نیستند

بیشتر شهرهای لرستان و به‌ویژه مرکز استان باسابقه تمدن ۴۰ هزارساله، در عصر خودنمایی شهرها و جلب سرمایه‌های مادی و معنوی، کمتر حرفی برای گفتن دارند و نشانی از اصالت، هویت شهری، معماری و انسجام در بافت و نما ندارند.

سبز شدن ساختمان‌های بدقواره و نازیبا در شهرهای لرستان

هرروز بر تعداد ساختمان‌های نازیبا و فاقد نما در خیابان‌ها و کوچه‌های سطح شهرهای استان افزوده می‌شود و در کمتر جایی از شهرهای لرستان، ساختمان‌ها و نماهای متجانس و متناسب با بافت، اصول معماری و زیبایی بصری به چشم می‌خوردهرروز بر تعداد ساختمان‌های نازیبا و فاقد نما در خیابان‌ها و کوچه‌های سطح شهرهای استان افزوده می‌شود و در کمتر جایی از شهرهای لرستان، ساختمان‌ها و نماهای متجانس و متناسب با بافت، اصول معماری و زیبایی بصری به چشم می‌خورد.

هرروز معضلات ترافیکی در شهرها افزایش می‌یابد، تناسب وضعیت پیاده‌روها با ساخت‌وسازها و تغییرات محیطی و نشانه‌های زیبایی و توسعه عمرانی و معماری در شهرهای لرستان کمتر می‌شود.

اما این روزها علاوه بر معضلات موجود در ساخت و سازها، جانمایی پروژه‌ها و ...، عدم حضور برخی متولیان این حوزه یعنی نظام‌مهندسی در جلسات رسمی استان به منظور بررسی مشکلات این بخش نیز سبب شده است که روزانه شاهد انتقادات مسئولان استانی از استاندار و معاونان استاندار گرفته تا فرماندار مرکز استان باشیم و هرروز معضل تازه‌ای از شهرهای استان در جلسات رسمی رونمایی شود.

انتقادات استاندار لرستان

در آخرین پرده از انتقادات استاندار لرستان از وضعیت ساخت‌وسازها در استان انتقاد کرد و نوک پیکان انتقادات خود را به سمت سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گرفت.

هوشنگ بازوند در این رابطه گفت: نظام‌مهندسی ساختمان استان هیچ گزارشی در مورد تخلفات صورت گرفته در حوزه ساخت‌وساز نمی‌دهد درحالی‌که این تخلفات در سطح شهر به‌وفور دیده می‌شود.

پس‌ازاین اظهارات استاندار لرستان در جلسه شورای مسکن استان دوباره از نظام‌مهندسی انتقاد کرد و گفت: وجود پله‌های شمشیری در پیاده‌روها زائیده فکر نظام‌مهندسی و شهرداری است که آبروی صنعت ساختمان را برده است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه پله‌ها نصف پیاده‌روها را اشغال کرده‌اند، گفت: این امر هنر نظام‌مهندسی را نشان می‌دهد زیرا افراد برای عبور از آن پله‌ها باید قوسی حرکت کنند.

بازوند سازمان نظام‌مهندسی را در احداث پله در پیاده‌روها مقصر دانست و عنوان کرد: واقعیت این است که در این امر نظام‌مهندسی باید گزارش تهیه می‌کرد و از احداث پله در پیاده‌روهای سطح شهر جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی در ادامه به وجود رمپ‌های غیرقانونی در سطح شهر اشاره کرد و افزود: بنیاد مسکن، شهرداری و سازمان نظام‌مهندسی  موظف هستند با رمپ‌های غیرقانونی در سطح شهر با اقدامات قانونی برخورد کنند.

تعطیلی ۲ ساله آموزش‌های مهندسی در لرستان

این مسئله با دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلفی ازجمله راه و شهرسازی، نظام‌مهندسی، شهرداری، معاونت عمرانی، بنیاد مسکن و ...در ارتباط استمشاور معاون عمرانی استاندار لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به بررسی برخی عوامل مؤثر در زمینه وضعیت ساخت و سازهای استان پرداخت و اظهار داشت: این مسئله با دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلفی ازجمله راه و شهرسازی، نظام‌مهندسی، شهرداری، معاونت عمرانی، بنیاد مسکن و ...در ارتباط است که به‌طور عمده نبود آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی در این بخش، باعث افزایش مشکلات و معضلات شده است.

علیرضا مقسمی اضافه کرد: باید پیمانکاران، مهندسان و مجریان فعال در این زمینه‌ها اعم از ساختمان، پروژه‌های عمرانی و ... آموزش‌های لازم را ببینند اما تا جایی که اطلاع داریم طی دو سال گذشته چنین برنامه‌هایی در استان اجرانشده و کارها بر اساس دانش و تجربه افراد، عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: تجربه‌های قبلی و حتی تجربه‌های موفق به‌هیچ‌وجه تضمین‌کننده موفقیت‌های بعدی نیستند چراکه روزانه شاهد تغییر عوامل مختلف ازجمله تغییرات محیطی، کیفیت مواد اولیه و ... در صنعت ساختمان هستیم و همین مسئله ضرورت آموزش‌های تخصصی را در حوزه مهندسی بیشتر می‌کند.

ضرورت صلاحیت سنجی پیمانکاران و مجریان طرح‌ها

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از عواملی که سبب افزایش مشکلات در بخش‌های مختلف در سطح شهرهای استان می‌شود، ناآگاهی یا حتی بد آموزش دیدن مهندسان است.

عضو ایرانی کمیته‌ بین‌المللی ترمیم بتن گفت: متأسفانه بد آموزش دیدن لطمه‌های بسیار بیشتری به شهرهای استان می‌زند چراکه کسی که بد آموزش‌دیده است در برابر اشکالاتی که مطرح می‌شود، جبهه‌گیری می‌کند.

مقسمی اضافه کرد: همه دغدغه ما برای رفع این مشکلات باید صرف آموزش و فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این لازم است که صلاحیت سنجی از پیمانکار، مجری طرح و ... درروند اجرای پروژه‌های استان از سوی ادارات ذی ربط هم انجام شود و حتی در صورت لزوم درخواست بدهند که در حوزه‌های مختلف از جوش، اسکلت و ... دوره‌های تخصصی برای این افراد برگزار شود.

مشکلات فراوان در معماری ساختمان‌های لرستان

بی توجهی در اجرای طرح تفصیلی به‌ویژه در مرکز استان و سایر شهرها نیز از مواردی است که باعث شده شرایط نامناسبی در سطح شهرها ایجاد شودوی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل وضعیت معماری شهرهای مختلف استان اشاره کرد و گفت: بی توجهی در اجرای طرح تفصیلی به‌ویژه در مرکز استان و سایر شهرها نیز از مواردی است که باعث شده شرایط نامناسبی در سطح شهرها ایجاد شود.

مقسمی افزود: بیشتر معابر شهرهای لرستان با خیابان، نا هم‌تراز هستند که باید کمیته‌های مختلفی برای رفع این مشکلات باهم تعامل و همکاری کنند.

وی ادامه داد: روسای مختلف انجمن‌ها از انجمن بتن گرفته تا انجمن پیمانکاران، شن و ماسه و ... باید از طریق این کمیته‌ها به چاره‌جویی و ارائه راهکار بپردازند.

مقسمی تصریح کرد: در شهرداری‌ها کمیته فنی، ساختمانی و ... وجود دارد و اعضای این کمیته‌ها باید در زمینه ساخت‌وسازها این موارد را عنوان کنند.

وی ادامه داد: صدور شناسنامه فنی ساختمان نیز از موارد دیگری است که در قالب آن مشخصات مصالح اعم از سیمان، شن، ماسه و ..، نوع بنا اعم از اسکلت فلزی و بتنی و ... به‌خوبی در آن معرفی و مواردی مانند تغییرات اقلیمی، صرفه‌جویی در انرژی، وضعیت نما و ... در آن مشخص می‌شود.

ضرورت توجه جدی به اخلاق مهندسی

این مهندس لرستانی گفت: زمانی که این موارد به‌درستی اجرا شود، باید نظارت دقیق برساخت و سازها صورت گیرد و حتی در مورد پروژه‌های تعریف‌شده در شهرها نیز باید به جانمایی صحیح و نقش آن در موارد مختلف اعم از ترافیک،منظر شهری و ... باید توجه جدی شود.

وی ادامه داد: توجه جدی به اخلاق مهندسی سبب می‌شود که اگر در پروژه‌ای از جانمایی گرفته تا باریکی دهنه و هر مسئله دیگری مشکلی وجود داشت، اصلاً کار نکنیم یا اینکه جای بهتر یا شخص مناسب‌تر برای اجرای پروژه‌ها، پیدا شود.

وی با اشاره به مبحث مجریان ذیصلاح در این بخش‌ها نیز، گفت: استفاده و اجرای این امر می‌تواند تا میزان زیادی در کاهش مشکلاتی ازجمله جانمایی، ساخت و ساز غیراصولی و ...در شهرهای استان جلوگیری کند.

وقتی نظام‌مهندسی پاسخگو نیست

مشاور معاون عمرانی استانداری لرستان یادآور شد: درصورتی‌که آموزش‌های لازم به مهندسان در این زمینه ارائه شود و کمیته‌های تخصصی شهرداری‌ها هم موارد مرتبط با این بخش‌ها ازجمله اینکه چه مصالحی در پیاده‌روها استفاده شود، چه پله‌هایی ایجاد شود یا نشود و ...را در دستور کار قرار دهد بخش زیادی از مشکلات ساخت‌وسازها، برطرف می‌شود.

مقسمی گفت: متأسفانه ما شاهدیم که در مناطق سردسیر استان که شهرهای ازنا، الیگودرز، دورود، نورآباد و الشتر ازجمله آن‌ها هستند، پیاده‌رو از سنگ صیقلی، گرانیتی و ... ساخته می‌شود به‌نحوی‌که باید گفت برخی افراد یا این مواد و کاربرد آن‌ها را نمی‌شناسند یا توجهی به این موارد ندارند.

مقسمی اضافه کرد: درواقع بی‌توجهی به این موارد و عدم نظارت بر رفع آن‌ها ازجمله مواردی است که هم سو با اصول اخلاقی و حرفه‌ای مهندسی نیست.

درحالی‌که با نگاهی به وضعیت ساختمان‌سازی، نماسازی، پیاده‌روسازی و ... در شهرهای مختلف استان و تذکرات هرروزه مسئولان استانی، نواقص موجود در بحث مهندسی بیش‌ازپیش خودنمایی می‌کند، پیگیری‌های خبرنگار مهر برای مصاحبه با رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان در خصوص عوامل مؤثر و چرایی این وضعیت در استان، بی‌نتیجه ماند و علیرغم تماس‌های مکرر وی پاسخگوی سوالات خبرنگار مهر نشد.