شیوع تب برفکی و تلف شدن 13 راس گوساله

چند روزی است که خبر شیوع تب برفکی در یکی از روستاهای شرق مازندران در رسانه‌ها مطرح شده، که در پی این شیوع، تعدادی از دام‌های این روستا تلف و باعث ایجاد نگرانی در بین مردم مازندران شده است.

 

مازندران، محور دامداری کشور

 

استان سرسبز مازندران با برخورداری از مراتع غنی و گسترده و کشاورزی مولد علوفه، از محورهای مهم دامداری کشور است که اقتصاد کشاورزی آن، با دامداری و دامپروری تعریف شده و کامل می‌شود.

 

نقش راهبردی دام در اقتصاد کلان مازندران ایجاب می‌کند تا دستگاه‌های مسئول حفظ بهداشت و سلامت دام، در قبال احتمال بروز هر بیماری، بویژه بیماری‌های مرسوم، از آمادگی شایسته‌ای برخوردار باشند و به‌مجرد مشاهده موردی از هر نوع بیماری، بدون فوت وقت با آن برخورد لازم را انجام دهند، ضمن آنکه اقدامات پیشگیرانه نیز در دستور کار دائمی باید وجود داشته باشد. تا از ورود خسارت به دامدار و کشاورز جلوگیری بعمل آید.

 

بازرسی و سرکشی‌های منظم از نقاط مختلف دامداری، می‌تواند در برخورد بهنگام کارشناسان مسئول با بیماری‌ها در نخستین روزهای بروز، بسیار مفید و کاهنده تلفات و خسارات باشد.

 

و اما، شیوع تب برفکی در شرق مازندران

 

مرکز این بیماری در روستای کلا از بخش یانه سر از توابع شهرستان بهشهر بود که جان 13 راس گوساله را گرفت، و در پی آن تیم‌هایی از اداره دامپزشکی شهرستان بهشهر به این روستا اعزام شده و اقدام به جلوگیری از گسترش این ویروس در بین دام‌های دیگر کردند.

 

ویروس تب برفکی باعث ایجاد طاول در لثه‌ها و زخم در پای دام شده و حرکت و غذا خوردن را سخت می‌کند و دام مبتلا به این ویروس به دلیل عدم تغذیه لاغر شده و نهایت تلف می‌شود، که البته این بیماری در بین انسان و دام مشترک نیست.

 

عدم اطلاع‌رسانی از سوی اهالی روستا در هنگام شروع بیماری

 

بر اساس گزارش‌های رسیده از تاریخ هفت فروردین سال جاری، این بیماری بین دام‌های روستای کلا شیوع پیدا کرد که متاسفانه اهالی این روستا به موقع اطلاع‌رسانی نکردند و در تاریخ 18 فروردین، یعنی یازده روز بعد، معلم این روستا به اداره دامپزشکی بهشهر اطلاع داد.

 

پس از اطلاع از این ویروس یک تیم از اداره دامپزشکی شهرستان بهشهر و تیم دوم از شهرستان نکا به منطقه اعزام شدند و منطقه را تا شعاع 35کیلومتری واکسینه کردند تا از گسترش این ویروس جلوگیری شود.

 

دکتر سیدحسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در گفتگویی از کنترل این ویروس در منطقه خبر داد و افزود: تعداد 13 راس گوساله در این روستا تلف شدند که با رعایت نکات بهداشتی در همان منطقه معدوم‌سازی شد.

 

واردات واکسن تب برفکی و عدم همکاری دامداران برای واکسینه کردن

 

علی باکویی کتریمی گفت: به دلیل بروز مشکل در خط تولید واکسن تب برفکی تولیدکننده داخلی کشور تصمیم بر واردات این داروی دامی گرفته شد، و چون برای بخش دولتی امکان واردات این واکسن وجود نداشت به همین منظور باید به بخش خصوصی واگذار می‌شد و دامداران باید این واکسن را خریداری می‌کردند، تزریق این واکسن به صورت رایگان بوده و تمام هزینه‌ها توسط اداره کل استان پرداخت شد.

 

وی ادامه داد: قرار بر این شد که دامدار در ازای هر دُز واکسن سه هزار تومان پرداخت کند، ولی دامداران به علت عدم آگاهی و اینکه برایشان به صورت عادت شده بود که واکسیناسیون همیشه رایگان است، حاضر نشدند این مبلغ را پرداخت کنند.

 

عدم مشاهده ویروس در روستاهایی که همکاری کردند

 

مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: در روستاهایی که دامداری‌های سنتی و صنعتی واکسیناسیون را انجام دادند گزارشی از شیوع این بیماری نرسید، ولی در روستاهایی که با وجود اطلاع‌رسانی از طریق استانداری، بهیاری و دهیاری با نصب بنر، دامداران همکاری نکرده و واکسن نزدند و طبق گزارش در روستای کلا 13 راس گوساله از بین رفتند.

 

باکویی در پایان گفت: علاوه بر حضور مستمر نیروهای دامپزشکی بهشهر در روستای کلا و منطقه، بازرسی از مراکز عرضه گوشت در شرق مازندران هم در حال انجام است تا اگر موردی کشتار غیرمجاز و گوشت آلوده وجود داشت از پخش آن جلوگیری شود.