از برداشت 120 تن مرکبات در هکتار تا تولید بیش از یک میلیون و 500 هزار اصله نهال زیتون

در ادامه‌ی معرفی فرصت‌های مازندران در حوزه کشاورزی به معرفی قابلیت‌های مازندران در حوزه باغبانی می‌پردازیم.

مازندران با داشتن شرایط اقلیمی مطلوب و خاک حاصلخیز یکی از مراکز مهم پرورش و تولید محصولات باغبانی و گلخانه‌ای است که با سطحی حدود 156 هزار هکتار و حدود 158 هزار نفر بهره‌بردار و میزان تولید بیش از 2.5 میلیون تن با ارزش اقتصادی بیش از 10 هزار میلیارد ریال، نقش زیادی را در رونق اقتصادی استان و کشور دارد.

 

از 120 هزار هکتار اراضی مازندران دو میلیون و دویست هزار تن مرکبات برداشت می‎شود که این استان رتبه اول کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

 

باغدار مازندرانی توانست در آخرین اقدام خود، 120 تن در هکتار مرکبات برداشت کند.

 

از دیگر قابلیت مازندران در اراضی باغی می‎توان به کاشت و داشت باغات کیوی اشاره کرد.

 

کیوی با سطحی حدود 6 هزار و 400 هکتار و توان تولید 150 هزار تن معادل 85 درصد تولید کشور، مازندران در برداشت کیوی رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

 

همچنین از دیگر قابلیت مازندران می‌توان به تولید نهال زیتون، تولید گیاهان دارویی نیز اشاره کرد.

 

سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار اصله نهال زیتون و 50 درصد نهال مورد نیاز کشور در این استان تولید می‎شود.

 

دیگر قابلیت مازندران در حوزه باغبانی می‎توان کشت گیاهان دارویی را ذکر کرد، گیاهان دارویی نظیر، گل گاو زبان، ملیس، والرین، اکنسیا در سطحی حدود 535 هکتار و تولید بی‌شاز 215 تن در سال از قابلیت‌های بخش کشاورزی مازندران در این حوزه است.

 

همچنین استان مازندران در تولید میوه‌های هسته‌دار، نظیر آلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و... سطحی حدود 15 هزار هکتار را به تولید بیش از 200 هزار تن در سال اختصاص داده که این ارقام دارای نقش بسیار مهم کشوری در این بخش است که مازندران را در تولید محصولات محوری بی‌رقیب ساخته است.

 

از دیگر قابلیت‌های مازندران می‌توان به تولید توت‌فرنگی در هزار هکتار اراضی باغی و تولید بیش از هفت هزار و 760 تن در سال و کسب مقام دومی مازندران در این بخش اشاره کرد.

 

دیگر محصولات باغی استان مازندران می‎توان به تولید میوه‌های خشک(گردو، فندق)، انار، انجیر، قارچ‌های دکمه ای و صدفی، توت نوغان، چای که در تولید و ارزش اقتصادی استان مازندران دارای اهمیت زیاد هستند، اشاره کرد که عرصه درخور توجهی در تولید را عاید این استان مولد کرده است.

 

مازندران، که سراسر سرزمینش حاوی تنوع تولید در محصولات است، شادمان از رویکرد کشور به اقتصاد مقاومتی، امیدهای فراوانی به روزهای پیش‌رو برای بسیج امکانات و اعتبارات و نیروی انسانی برای نقدکردن ظرفیت‌های ناشکفته خود دارد.

 

در روزهای آینده وضعیت استان مازندران در زمینه تولیدات دامی و شیلاتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.