مازندران می‌تواند مرکبات کشور را تأمین کند

فرزین فرهادی در نشست تنظیم بازار که در جهاد کشاورزی با حضور اصناف مختلف در شهرستان قائم‌شهر برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان و به دلیل تنش بازار در این ایام، باید با برگزاری چنین نشست‌هایی از تنش‌های نابجای بازار جلوگیری کرد.

وی افزود: مغازه های ماست بندی فاقد مجوز در قائمشهر همیشه دچار مشکل است و اگر اصناف با مجوز زیر ۸۵ متر مغازه مشکل دارد همه این مغازه ها را پلمپ کند و یا اگر می تواند مجوز ماست بندی را با کاهش مساحت و در سطح حدود ۴۰ متر مجوز دهد.

فرهادی با اشاره به اینکه با شروع فصل گرما و فساد پذیر بودن شیر، تصریح کرد: با حفظ حرمت تولیدکننده و مصرف کننده برای سلامت بازار حتما دامپزشکی نظارت داشته باشد و شیرها از طریق وسایل یخچال دار با کیفیت تحویل داده شود.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با اشاره به فعالیت های زنان روستایی که همگام با جامعه در حال تلاش هستند، گفت: برای حمایت از صندوق خرد زنان روستایی مصوب شد تا بازارچه های فروش دائمی در مسیر روستا ایجاد شود که در این زمینه روستای ریکنده و بیشه‌سر اعلام آمادگی کردند تا کشاورزان فقط محصولات روستای خود را به فروش برسانند البته ممکن است در این راستا افراد دیگری از استان های همجوار محصولاتی برای فروش بیاورند که باید بر این بازارچه ها نظارت شود و جلوی این افراد متفرقه گرفته شود.

این مسئول همچنین در مورد مرکبات با بیان اینکه استان مازندران به تنهایی این قابلیت را دارد تا نیاز مرکبات کشور را تأمین کند، یادآور شد: قائمشهر سالانه در حدود ۲/۵ میلیون تن نیاز مرکبات مصرفی کشور را تأمین کند.

فرهادی افزود: راهکار مناسب برای تولید مرکبات این است که افزایش تولید در واحد سطح داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قیمت پرتقال ترکیه که وارد کشور می شود ۱۲۰۰ است اما باغداران مازندران چون عملکرد نامناسب از باغات دارند قیمت تمام شده آن افرایش می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر گفت: میزان برداشت مرکبات در واحد سطح جهان حدود ۴۰ تا ۵۰ تن است اما در کشور ایران ۲۰ تن در هکتار برداشت می شود بنابراین نوعی خلا بین باغداران پیشرو و معمولی وجود دارد.

به گزارش قائم آنلاین، در این جلسه آنچه که مبهم ماند این بود که شیر دامداران قائمشهری را با توجه به اینکه استاندارد های لازم را دارد شرکت ها خریداری نمیکنند و با بهانه هایی همچون وجود جیوه در شیر، آب اضافی، چربی نامناسب و غیره از خرید شیر منصرف مب‌شوند که به سبب این موضوع مشکلات زیادی برای دامداران ایجاد شد اما معضلات آن تا بحال حل نشد.