ساخت‌و‌سازهای حاشیه بابلرود و امکان و قوع فاجعه زیست‌محیطی

شهرستان بابلسر با وسعت بیش از 345 کیلومترمربع در حاشیه بزرگ‌ترین دریاچه جهان و در سواحل زیبای خزر قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی و مهمان‌پذیر کشور است.

اما آنچه که موجب زیبایی و جلوه خاصی در این شهرستان شده است، وجود رودخانه بابلرود است که این رودخانه از بلندی‌های البرز در سوادکوه سرچشمه گرفته و با عبور از شهرستان بابل، در بابلسر به دریا می‌ریزد.

 

بابلرود، رودخانه‌ای زیبا با زخم‌هایی بر سیما

 

رودخانه بابلرود، رودخانه‌ای بسیار زیبا که جریان بسیار آرام آب آن آرامش خاصی به شهر بخشیده، و از طرفی امکانات خوب در کنار این رودخانه از قبیل اسکله‌های قایق‌رانی، پدالو و ایجاد فضای سبز، بستری مناسب برای بازدید و جذب مسافران فراهم کرده است.

 

 

اما آنچه در این میان مورد توجه قرار می‌گیرد، ایجاد بناهایی است که در بستر این رودخانه احداث شده و موجب مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی شده است.

 

این رودخانه در حال حاضر میزبان فاضلاب‌ها، مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی شده است که به‌علت برخی تخلفات و سوءاستفاده متخلفان، به‎وجود آمده است.

 

بنا به گفته مسئولان بهداشتی و محیط زیست این شهرستان، اگر هرچه زودتر جلوی این تخلفات و احداث بناهای غیرقانونی در حاشیه بابلرود گرفته نشود، در آینده‌ای نه‎چندان ‎دور خطراتی جدی متوجه محیط زیست و سلامت مردم می‌شود.

 

ساخت‌و‌ساز بی‌رویه‌، مشکل اصلی

 

سمانه بخشنده عضو شورای اسلامی شهر بابلسر طی گفت‌وگویی با اشاره به ساخت‌‌و‌سازهای حاشیه بابلرود و اعتراض مردم به این موضوع اظهار کرد: بنده از دیدگاه شخصی همانند اکثر شهروندان از وجود سازه‌های موجود در رودخانه بسیار ناراحت هستم و معتقدم بابلسر متعلق به همه شهروندان بابلسری و فراتر از آن یک شهر ملی برای کل ایران است که باید همگان به‌صورت مساوی از زیبایی آن استفاده کنند.

 

 

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که به‌دست آورده‌ام، شروع ساخت‌و‌سازها در رودخانه در دور اول شوراها و بر اساس درخواست تعدادی از همشهریان بابلسری آغاز شد که بنده فکر می‌کنم پذیرفتن طرح این موضوع در شورای شهر را باید با شرایط آن روزهای شهر سنجید.

 

عضو شورای اسلامی شهر بابلسر تصریح کرد: فکر می‌کنم لازم است از دوستان عضو شورا در آن دوره دعوت شود تا دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کنند تا شاید بتوان نتیجه‌گیری بهتری برای حل این موضوع کرد.

 

سرانگشت تدبیر برای حل معضل

 

بخشنده با بیان اینکه اگر وضعیت امروز را بخواهیم بررسی کنیم، با واقعیت‌های متعددی مواجه خواهیم شد، گفت: نخست آنکه در داخل رودخانه چندین دکه یا اسکله وجود دارد که امتیاز بهره‌برداری از آنها توسط سازمان آب منطقه‌ای به صورت اجاره به یک سری افراد حقیقی واگذار شده است و نیز یک رستوران-تالار که امتیاز آن به‌صورت مالیکت به یک شخص واگذار شده که پس از ساخت و تکمیل، چندین بار معامله شده است.

 

وی ادامه داد: دوم آنکه در هر یک از این دکه‌ها اگر فرض کنیم حداقل دو نفر کارگر همراه با صاحب امتیاز مشغول به کار باشند، یعنی از هر دکه حداقل سه خانوار کسب روزی می‌کنند که باید این مسئله را در بررسی موضوع در نظر گرفت.

 

عضو شورای اسلامی شهر بابلسر اضافه کرد: در مورد کشتی پانیک نیز هر شخصی که مالک آن باشد، دارای حق مالکانه بوده که باید به سرمایه‌گذاری آن شخص نیز توجه کرد و خود را به جای آن فرد نیز گذاشت.

 

لزوم ساماندهی قطعی سواحل بابلرود

 

بخشنده با بیان اینکه از اواسط دوره سوم شورای شهر با توجه به اینکه بر اساس نظر افراد دلسوز شهر و همکاران در شورا، احساس شد وجود این سازه‌ها در داخل رودخانه نارضایتی عمومی مردم شهر و در مقیاس گسترده‌تر کشور را فراهم کرده، بیان کرد: حل این موضوع در دستور کار شورا قرار گرفت و از آن زمان و در ادامه در این دوره از شورا، جلساتی با صاحبان امتیاز دکه‌ها در محل شورا و با حضور مسئولان برگزار شد، که آخرین پیشنهاد ارائه شده از طرف مجموعه شورا و شهرداری به صاحبان امتیاز دکه‌ها این بود که شهرداری با هزینه خود نسبت به جمع‌آوری کامل دکه‌ها از بستر رودخانه اقدام کند و به‌جای آن، با هزینه شهرداری در فضای باز ورردی پل شازده‌رودخانه که استخر دو قلو نیز در آنجا در حال ساخت است، به تعداد دکه‌ها مغازه احداث شود تا دکه‌داران به این مکان منتقل شوند.

 

 

وی اذعان کرد: با توجه به مطالب فوق، شورای شهر طی چند مرحله با سازمان آب مکاتبه کرد تا جهت ساماندهی وضعیت رودخانه بابلرود از تمدید قراداد با دکه‌داران خودداری شود، که در صورت نیاز و با هماهنگی شورای شهر، تصویر نامه‌ها منتشر خواهد شد.

 

خلاصه، معضل بابلرود در بابلسر کی حل می‌شود؟

 

عضو شورای اسلامی شهر بابلسر اظهار کرد: در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال، که در جهاد کشاورزی با حضور دادستان بابلسر و رئیس دادگستری برگزار شد، در این مورد بحث و بررسی و در مورد عدم تمدید قرارداد در آن جلسه نیز به مدیر سازمان آب تذکر داده شد.

 

بخشنده با بیان اینکه در دور دوم، سوم و چهارم به هیچ کس مجوز ساخت اسکله در داخل رودخانه از جانب شورا داده نشد، افزود: شهرداری بابلسر بر حسب قانون، پرونده کلیه اسکله‌های داخل رودخانه را به عنوان ساخت‌و‌ساز غیرمجاز جهت طرح به کمیسیون ماده100 ارسال کرده که کمسیون فوق حکم به تخریب داده است که به‌منظور تعامل و ارائه راهکار که منافع همه طرف‌های ذینفع تامین شود، حکم کمسیون اجرا نشده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه در مورد کشتی پانیک هنوز راهکاری ارائه نشده است، گفت: اعضای شورای اسلامی شهر بابلسر از دلسوزان این شهر تقاضا دارند که کارگروهی متشکل از افراد مطلع و معتمد به مسائل شهری و حقوقی تشکیل دهند تا با رعایت حق و حقوق تمامی طرفین این مسئله، نسبت به حل اساسی این معضل شهری اقدام شود و مطمئنا مجموعه شورا و شهرداری تمامی حمایت خود را در این راه انجام خواهد داد.