خاک خوردن یار مهربان در قفسه مدارس

میلیون ها جلد کتاب به علت قدیمی بودن و متناسب نبودن با سن و ذائقه دانش آموزان ، سال های سال در قفسه کتابخانه ها خاک می خورند.

این را یکی از دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان ساری می گوید.

این دانش آموز افزود: متاسفانه حتی بخشی از کتاب هایی که در سال های اخیر برای کتابخانه مدارس ما خریداری شد ، متناسب با نیاز روز من و هم کلاسی هایم نیست.

وی گفت: کتاب های مورد علاقه ما در کتابخانه مدارس انگشت شمار است و این رغبت مطالعه را در ما کم می کند.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران از وجود بیش از سه میلیون و 680 هزار جلد کتاب در کتابخانه های مدارس استان خبر داد و گفت: نیمی از این کتاب ها بدون استفاده است.

محمد شعبانی تعداد مدارس دارای کتابخانه در مازندران را 2 هزار و 348 واحد بیان کرد و افزود: بدون استفاده ماندن نیمی از کتاب ها از مشکلات کتابخانه های مدارس استان و کتابخوانی دانش آموزان است.

یکی دیگر از دانش آموزان مقطع متوسطه نیز گفت: بسیاری از کتاب هایی که در کتابخانه مدرسه موجود است برای ما قابل درک نیست و بسیاری از کتاب ها به خصوص کتاب های اهدایی برای ما قابل درک نیست.

وی افزود: حتی کتاب های کودک و خردسال که ربطی به شرایط سنی ما ندارد در کتابخانه مدرسه ما وجود دارد.

یکی دیگر از دانش آموزان گفت: زنگ تفریح تنها مکان خلوت کتابخانه است و مناسب نبودن محتوای کتاب این یار مهربان را از ما دور می کند.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران از اهدای کتاب به مدارس بدون توجه به مخاطبان کتابخانه های این محیط آموزشی به عنوان مشکل دیگر در این زمینه یاد کرد.

شعبانی افزود: بیشتر کتاب های اهدایی بدون درنظر گرفتن سن و نوع تقاضای دانش آموزان اهدا می شود و برای سالیان طولانی بدون استفاده در قفسه کتابخانه ها باقی می ماند.

وی افزود: برای نیمی از کتاب های موجود که قابل استفاده و به روز است ، میل و رغبت در دانش آموزان برای خواندن آنها وجود دارد.

وی سرانه کتاب های موجود در کتابخانه های مدارس مازندران را بیشتر از میانگین کشور دانست و گفت: سرانه کشوری کتاب برای هر دانش آموز در مدارس حدود شش جلد ولی در مازندران حدود هشت جلد است.

وی افزود: برای بهینه کردن منابع 800 هزار عنوان کتاب جدید به ارزش دو میلیارد و 560 میلیون ریال از نمایشگاه های کتاب برگزار شده در مدارس مازندران خریداری شده است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران گفت: علاوه بر درخواست تخصیص کتاب های به روز و متناسب با نیاز دانش آموزان به کتابخانه های مدارس مازندران از سوی نهاد کتابخانه های عمومی ، دانش آموزان برخی از مناطق محروم استان نیز هنوز از خدمات و امکانات مورد نیاز برای کتابخوانی فراهم نیست.

شعبانی از کیاکلا ، چمستان ، میاندورود ، گلوگاه ، لاریجان ، کلاردشت ، بلده ، دو دانگه و چهار دانگه به عنوان مناطقی نام برد که دانش آموزان این مناطق از داشتن فضای کتابخانه ای و منابع کتاب محروم هستند.

یکی از دانش آموزان مدارس محروم روستاهای چهاردانگه ساری گفت: کتاب و کتابخانه ای در مدرسه ما وجود ندارد و دانش آموزان فقط مطالعه درسی دارند.

55 درصد از حدود 500 هزار دانش آموز مازندران اکنون در کتابخانه های مدارس عضو هستند.

در صورت بهینه شدن منابع کتابخانه های مدارس و توجه به مناطق محروم، قطعا آمار عضویت و کتابخوانی افزایش خواهد یافت.