هرچه پنچرگیری صنعت مازندران تاخیر بیافتد، مشکلات مردم بیشتر می‌شود

مازندران با 39 شهرک صنعتی و 2600 کارخانه، دارای پتانسیل بالای صنعتی در کشور است که در سالیان اخیر بنا به اظهارنظر کارشناسان، شاهد رکود 50 تا 70 درصدی آن در استان بودیم که امیدواریم در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل شاهد رونق روزافزون آن باشیم.

باید توجه داشت که رکود اقتصادی مهم‌ترین مشکل حال حاضر صنایع مازندران است، امری که با کاهش تقاضا، کاهش درآمدی را به‌دنبال داشته است که قرار بود پاسخگوی هزینه‌ها و دخل و خرج‌های واحدهای صنعتی باشد.

 

دلایل پنچری صنعت مازندران

 

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات رایج صنایع استان به ترتیب فراوانی سرمایه در گردش، بازاریابی و رکود، بازار فروش، اختلاف شرکا و عدم توجیه اقتصادی است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه برای استقرار صنایع، نیازسنجی جامع و کاملی در استان وجود ندارد، اضافه کرد: نگاه‌های شهری و متعصبانه موجب شده تا بعضاً سرمایه‌ها به سمت برخی شهرهای خاص سرازیر شود و این بیانگر خرده‌نگری‌هاست.

 

این کارشناس و صاحب‌نظر اقتصادی با بیان اینکه باید نگاه کلان در تمام سطوح مدیریتی استان نهادینه شود، تاکید کرد: تولید متاثر از ساختار اقتصادی دولت است و نگاه کلان به این مهم، بر مدیریت تمامی صنایع فعال در کشور اثرگذار است.

 

سرمایه‌گذاری هم منطق و شرائط دارد

 

وی با بیان اینکه برخی تصمیم‌ها در صنعت نه تنها به صنایع استان کمک نکرد، بلکه زیان‌آور هم تلقی می‌شود، اظهار کرد: عامل اصلی چالش تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی در استان، عدم اهلیت خود سرمایه‌گذار است. ورود احساسی سرمایه‌گذار به فعالیت در برخی صنایع، که دارای توجیه اقتصادی پایداری نیست، موجب تعطیلی بسیاری از فعالان اقتصادی در استان شده است.

 

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: به طور مثال با آغاز ساخت و سازهای مسکن مهر، به جای گسترش ظرفیت‌های موجود، موجی ایجاد شد و بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به ساخت و راه‌اندازی کارخانجات آجرپزی، آهن و... کردند که با رکود پروژه‌های عمرانی و کاهش ساخت‌وسازها، این واحدها مجبور به تعدیل نیروها، فعالیت با حداقل ظرفیت و حتی تعطیلی شدند.

 

چرا تبعات تعطیلی یا نیمه تعطیلی واحدهای تولیدی جدی گرفته نمی‌شود؟!

 

این فعال اقتصادی گفت: اگر 50 واحد صنعتی یا کارگاهی در استان تعطیل شده باشد، کمترین تبعات آن هدررفت حداقل 50 میلیارد سرمایه، بیکاری نزدیک به حداقل 500 کارگر، معوقات بانکی، ورشکستگی و... است.

 

وی با بیان اینکه باید مدیران ما به‌دنبال مزیت‌هایی در استان باشند که دارای توجیه اقتصادی است، اذعان کرد: باید شرایطی فراهم کنیم تا از مزیت‌های استان بهترین بهره را ببریم تا برای راه‌اندازی و آغاز فعالیت اقتصادی، به یک توجیه اقتصادی پایدار و منطقی برسیم.

 

خطر جدی برای واحدهای لبنی مازندران

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه با بی توجهی‌ها و بی تدبیری‌ها، 30 واحد از 50 واحد لبنیاتی استان در حال ورشکستگی و تعطیلی است، ادامه داد: یکی از کارخانه‌های تولید فولاد در استان که از کارخانجات برجسته استان به شمار می‌رفت، در حالی تولید آن از 800 تن به 100 تن رسید که بنا به اظهار برخی رسانه‌ها، در هفته‌های اخیر وادار به اخراج 300 کارگر خود شد.

 

این صاحب‌نظر حوزه صنعت در استان در پایان با بیان اینکه راه نجات صنعت ما، یافتن بازارهای جدید در جهان است، تصریح کرد: عدم توجیه اقتصادی، نقدینگی، تسهیلات بانکی، مقروضات بانکی، صادرات، واردات، تامین مواد اولیه، بازار فروش، عدم تعادل عرضه و تقاضا، عدم آمایش صنعتی در استان و مواردی از این دست، عمده‌ترین چالش‌هایی است که کارخانجات و سرمایه‌گذاران فعال در مازندران باید با آنها دست‌وپنجه نرم کنند تا چرخ صنایع آنها از حرکت متوقف نشود.