آرزوی انجیرستان برآورده شد

اختتامیه جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران در گلوگاه در حالی برگزار شد که اولین بارقه‌های امید در بین کشاورزان و باغداران گلوگاهی قوت گرفت و ارائه و اهدای مجوز و پروانه احداث شرکت صنایع تبدیلی، جوانان این دیار را به اشتغال برای فردایی روشن امیدوار کرد.

شهرستان ۴۰ هزارنفری گلوگاه ازجمله شهرهای محروم استان مازندران است که علی‌رغم هم‌مرز بودن با دو استان سمنان و گلستان و امکان مراوده و تبادل اقتصادی، همچنان از حداقلی‌ها رنج می‌برد و اشتغال و بیکاری مهم‌ترین معضل و مشکل این شهرستان است.

اشتغال و بیکاری به دلیل عدم وجود شرکت‌های اقتصادی و اشتغال‌زا در این شهرستان محروم موجب شد تا جوانان این دیار برای کسب درآمد و رزق حلال شغل خطرآفرین دکل بندی را برای خود انتخاب کرده و این‌چنین جانشان در کف دستان و زیر پایشان باشد.

شهرستان گلوگاه در جنگ تحمیلی ۳۵۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است و گردان امام حسین (ع) گلوگاه ازجمله گردان‌های مهم طول دفاع مقدس بوده است که جوانان رشیدی از این گردان تقدیم انقلاب شده‌اند که مایه مباهات این شهر و دیار و استان هستند.

امروزه وجود حدود ۱۵۰ جان‌باخته در دکل بندی و درمجموع حدود یک هزار زخمی و جان‌باخته در این شغل و مخاطره‌های فراوان موجب شده که این شهر به شهر جان‌باختگان دکل بند در کشور معروف شود که همه این مسائل، توجه به ایجاد اشتغال پایدار را با توجه به ظرفیتی که در بخش کشاورزی و گردشگری فراهم است، افزایش می‌دهد.

فرماندار گلوگاه در آیین اختتامیه جشنواره انجیر گلوگاه، برگزاری این جشنواره را اتفاق میمون و مناسبی برای شهرستان عنوان کرد که موجب شد تا گلوگاه در استان و کشور شناخته‌شده شود.

انجیر گلوگاه در تازه خوری شهرت فراوان دارد اما این محصول با توجه به تازه خوری و استفاده در زمان کوتاه برداشت تا مصرف تنها دو ماه از سال برای باغداران عایدی و سود داشته است

محمدرضا تباکی گفت: انجیر گلوگاه در تازه خوری شهرت فراوان دارد اما این محصول با توجه به تازه خوری و استفاده در زمان کوتاه برداشت تا مصرف تنها دو ماه از سال برای باغداران عایدی و سود داشته است که با برگزاری این جشنواره مجوز احداث صنایع تبدیلی در گلوگاه اخذشده است.

وی افزود: با اخذ این مجوز علاوه بر تازه خوری می‌توانیم بسیاری از محصولات را به‌صورت فرآوری شیره انجیر، مربای انجیر، سرکه انجیر و... تبدیل و سالانه روانه بازار کنیم و از ضرر و زیان از بین رفت انجیر تازه جلوگیری شود و هم برای جوانان این دیار که اشتغال مهم‌ترین دغدغه آنان و خانواده‌هایشان است اشتغال پایدار ایجاد شود.

رئیس جهاد کشاورزی گلوگاه و دبیر جشنواره انجیر این شهرستان هم در سخنانی گفت: وجود استعدادهای بالفعل و بالقوه در شهرستان گلوگاه و ظرفیت‌های مختلف بخش کشاورزی موجب شده است که این شهر کوچک و محروم در استان مازندران جز ۱۰ شهر برتر کشاورزی در بین ۲۲ شهرستان مازندران باشد.

رضا پورفلاح ادامه داد: برگزاری جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران در گلوگاه در مردادماه سال جاری موجب شد تا رایزنی‌های مختلفی برای شناسایی این برند و نام انجیر گلوگاه انجام شود که در همین راستا، با برگزاری و تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرستان گلوگاه، از سوی استان، گلوگاه قطب انجیر و فرآورده‌های انجیر مازندران معرفی شد.

وی گفت: گلوگاه باوجود علی‌اکبر ایران نژاد پدر انجیر گلوگاه، دستاوردهای مختلفی را درزمینهٔ کشت انجیر به دست آورده است و همچنین اهدای پروانه و جواز تأسیس صنایع تبدیلی و فرآوری انجیر برای اولین بار برای این شهرستان اخذشده است، گامی برای توسعه هر چه بیشتر انجیر گلوگاه و نزدیک شدن به برند برتر گلوگاه است.

رئیس جهاد کشاورزی گلوگاه ادامه داد: هم‌اکنون باغداری در شهرستان جویبار خواهان تبدیل ۲۰ هکتار از اراضی خود به باغ انجیر است که اعزام گروه کارشناسی برای آموزش و نگهداری در حال انجام است تا با توسعه انجیر در کل استان، همه محصولات استان در گلوگاه خریداری و فرآوری شود.

شناساندن انجیر و نام گلوگاه در سطح ملی، اخذ برند انجیر برای گلوگاه به‌طوری‌که انجیر را در سطح ملی بانام گلوگاه بشناسند، جذب سرمایه‌گذار و توسعه باغات و صنایع تبدیلی، معرفی جاذبه‌های و پتانسیل‌های شهرستان، ایجاد شغل پایدار از طریق تولید انجیر و رهایی از شغل فصلی در این راستا، عملیاتی کردن شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و فعال کردن تعاونی زنان روستایی از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره انجیر بود که اکنون در پایان اختتامیه سومین جشنواره انجیر تا حدود بسیار زیادی این اهداف میسر شده است.شهرستان گلوگاه با داشتن بیش از ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت انجیر یکی از کانون‌های مهم تولید انجیر در کشور است

شهرستان گلوگاه با داشتن بیش از ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت انجیر یکی از کانون‌های مهم تولید انجیر در کشور است که با توجه به اینکه در جشنواره دوم انجیر در سال گذشته برای کشت انواع مختلف انجیر کشور در گلوگاه نیز با مرکز تحقیقات انجیر کشور در اسپهبدان رایزنی‌های انجام‌شده تا انواع انجیر کشور در گلوگاه کشت شود اکنون این شهرستان دارای ظرفیت مناسبی در کشت گونه‌های مختلف انجیر ایران است.

اتفاق خوبی که در قالب برگزاری جشنواره انجیر در راستای اقتصاد مقاومتی در گلوگاه افتاده است، این بود که این جشنواره راهی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بوده تا گلوگاه با برند انجیر به کشور شناسانده شده و یک محصول بومی به محصول ملی تبدیل شود که با در دستور کار بودن شرکت صنایع تبدیلی این هدف دور از ذهن نیست.

در شرایط فعلی خارج شدن از اقتصاد تک‌محصولی و توجه به داشته‌های بومی و محلی می‌تواند در رشد همه‌جانبه اقتصادی نقش بسیار مؤثر و مهمی را ایفا کند که باید در این راستا و در ادامه راه با استفاده از توان سرمایه‌گذاران و فعال کردن بخش خصوصی، این مهم محقق شود.

با برگزاری و تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرستان گلوگاه، از سوی استان، گلوگاه قطب انجیر و فرآورده‌های انجیر مازندران معرفی شد و اینک با این انتخاب ویژه توسط مسئولان استانی و همچنین توجه به زیرساخت‌های شکل‌گیری صنایع تبدیلی در این شهرستان، تلاش می‌شود تا این شهرستان گلوگاه ورود انجیر از شهرستان‌های مختلف استان و استان‌های هم‌جوار و کشور برای فرآوری باشد تا به‌نوعی، گلوگاه مازندران، گلوگاه انجیر کشور شود.

اختتامیه جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران در گلوگاه با رونمایی از تمبر این جشنواره، تجلیل از پدر انجیر گلوگاه، غرفه داران، کارشناسان و افراد زبده در تولید انجیر، سمن‌های مردم‌نهاد و خبرنگاران برگزار و با انتخاب و تجلیل از نفرات برتر و برگزیده در این جشنواره به کار خود پایان داد تا پایان این نقطه در جشنواره انجیر گلوگاه آغازی برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران و تلاش بیشتر برای گسترش راهه‌ای ناگشوده باشد