نیاز ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های راهسازی کشور

عباس احمد آخوندی پیش از ظهر امروز در حاشیه بهره‌برداری از پروژه‌های تعریض 10 کیلومتر از محور هراز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جاده هراز یکی از مهم‌ترین جاده‌های دسترسی به شمال کشور است و برای چهاربانده کردن محور هراز پروژه ای ویژه تعریف شده است، اظهار داشت: هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه تعریض محور هراز نیاز است.

وی یادآور شد: این چهاربانده کردن به اندازه 100 کیلومتر آزادراه اعتبار نیاز دارد زیرا عبور از البرز برای راهسازی عملیات عمرانی پیچیده ای است.

آخوندی با بیان اینکه برای اجرای پروژه تعریض محور هراز پل، تونل و دیواره سازی صورت می گیرد و تعریض محور هراز به سه اولویت تقسیم شده است، افزود: محدوده بایجان به سمت آمل 62 کیلومتر تعریف شده که تا امروز به جز 8.5 کیلومتر بقیه افتتاح شده و مابقی بقیه تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

وی با اعلام اینکه اولویت بعدی محدوده آبشار تا لاسم است که تونل بسیار سختی وجود دارد، گفت: منطقه بسیار سختی در اولویت سوم قرار دارد که به جهت عبور آب اجرای تونل بسیار سخت است؛ با بهره برداری از این محدوده از کل جاده هراز تا لاسم یک پارچه تعریض جاده می شود و از بایجان تا آمل نیز 25 کیلومتر باقی مانده پل و تونل است که اجرایی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این مسیر پل با دره 330 متر عمق وجود دارد که با توجه به اهمیت ترافیکی پروژه در اولویت است و با وجود تنگناها کار پیش برود، گفت: از هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای تعریض محور هراز اعتبار تعریف شده که در محدوده لاسم تا بایجان 500 میلیارد تومان نیازسنجی شده و بقیه پروژه نیز 550 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تا پایان سال هزینه شده و به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: 130 هزار میلیارد تومان اعتبار راه سازی در تمام کشور نیاز است که اعتبارات وزارت راه در این بخش کافی نیست.

آخوندی گفت: استفاده از پروژه‌های آزادراهی، تغییر ساخت و فروش اوراق مشارکت از جمله شیوه‌هایی است که برای ساخت راه‌های کشور در حال انجام است تا پروژه‌ها فعال باقی بماند.

وی تاکید کرد: پروژه‌های عظیم راهسازی شمال کشور مانند هراز و آزاد راه شمال نیز فعال بوده  و با توجه به اهمیت پروژه تعریض فیرزوکوه برای مردم تلاش می‌کنیم به صورت قطعه قطعه این محور نیز به بهره برداری برسد.