از وجود بام ایران در آمل تا یافتن کوهنوردان لهستانی مفقود شده در قله دماوند

با ورود به استان مازندران از طریق محور مواصلاتی هراز تنها مسئله‌ای که بیشتر از دیگر مسائل به چشم می‌آید قله سر به فلک کشیده دماوند است که انسان را مجذوب خود می‌کند.

قله دماوند بام ایران و نخستین اثر طبیعی و ثبت‌شده ملی است که در بخش لاریجان شهرستان آمل جاذبه طبیعی زیبایی برای گردشگران، کوهنوردان و علاقمندان داخلی و خارجی طبیعت ایجاد کرده است.

سالانه کوهنوردان بی‌شماری از سراسر کشور و کشورهای خارجی راهی مازندران سفر داشته و عزم سفر به قله دماوند دارند که عدم مدیریت ورزشکاران و آگاهی ندادن به دیگران برای صعود به قله باعث می‌شود تا دردسرهای زیادی برای دستگاه‌های امداد و نجات در زمان مفقود شدن ایجاد شود.

* کوهنوردان لهستانی مفقود شده پیدا شدند

نمونه بارز آن مفقود شدن گردشگران لهستانی در ارتفاعات قله دماوند بود که طی روزهای گذشته اتفاق افتاد ولی خوشبختانه این دو کوهنورد خارجی جان سالم به در بردند.

کوهنوردان لهستانی صبح روز جمعه برای صعود به دماوند عزم خود را جزم کرده حرکت خود را به سوی بارگاه سوم انجام دادند.

این دو کوهنورد زن و مرد ساعت پنج صبح روز شنبه پس از استراحت حرکت به قله دماوند را آغاز کردند ولی خبر از بازگشت آنها به پای کوه نبوده و ساعت 19 روز شنبه گزارش مفقودی آنها اعلام شد.

عملیات امداد و نجات برای یافتن کوهنوردان از صبح روز گذشته آغاز شده و تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر آمل وارد میدان شدند و در این بین حتی از کوهنوردان شهرستان سنندج در بارگاه سوم دماوند کمک گرفتند.

با توجه به شرایط نامساعد جوی و آب و هوای نامطلوب عملیات یافتن کوهنوردان به طول انجامید ولی شامگاه گذشته با تلاش عوامل امداد و نجات کوهنوردان لهستانی مفقود شده پیدا شدند.

* لزوم توجه به نکات ایمنی در راه صعود به بام ایران

این کوهنوردان پس از پیدا شدن به بارگاه سوم قله دماوند منتقل شده و حال عمومی آنها مطلوب گزارش شده است.

به گزارش فارس، با توجه به جلوه زیبا و دل‌نشین قله دماوند، صعود به این جاذبه ارزشمند طبیعی کار سخت و دشواری است و باید در این راه با مدیریت لازم، پیش‌بینی شرایط نامساعد جوی و وضعیت نامساعد آب و هوا، هماهنگی با مسؤولان ورزشی، استفاده از امکانات پیشرفته مکان‌یابی و استفاده از راهنماهای خبره گام در مسیر صعود گذاشت تا پس از مفقود شدن ورزشکاران داخلی و خارجی نیروهای امداد و نجات به درد سر بزرگ دچار نشده و برای یافتن افراد خطرات کوه را به جان و دل نخرند.